2025-02-16, 13:13
Medlem
JustTrollings avatar
Alla vet att tyskar inte kan bygga bilar, speciellt inte Audi.

Audi och Mercedes håller på att gå åt helvete. BMW kanske lite bättre, men vem fan vill åka runt med en assface som någon kebab-Achmed?

Möjligtvis att tyskar kan bygga någon billig bil typ en Golf eller nåt, men premium är inte tyskarnas grej.

Måste ner till kinesiska och italienska bilar för att hitta något som är sämre än Audi.

När ens bilar är sämre än Dacia, då kanske ökade priser inte borde vara det man prioriterar.
Citera
2025-02-16, 13:17
Medlem
Driftstopps avatar
Jag har drivit en bilverkstad och när en kund kommer in med en Audi så måste man alltid utgå att det "tar längre tid att byta delen" för just Audi är riktigt jobbiga att byta vissa delar på.
I princip allt.

Det blir tyvärr då dyrare att byta delen för arbetskostnad om man jämför med en "standard" bil utan lyx och komfort.
Senast redigerad av Driftstopp 2025-02-16 kl. 13:20.
Citera
2025-02-16, 13:58
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Det enda som är premium ifrån något som kommer från V.A.G, är utgifterna som medföljer vid ägande.

"Titta, jag har råd att hålla igång bilen = jag har en fet plånbok för att hålla skiten rullande"

Dessvärre, som någon nämnde, har Merceses och Bmw sedmera gått samma väg, speciellt sista 10, 15 åren.

Lägg därtill absurda utvecklade "fallgropar" av deras ingenjörer som bädar för fel och kostnader...

Jag har alltid gjort narr av Audi-ägare, då dessa tillhört V.A.G mest fanatiska falang, men med åren har även dessa avvikt ifrån sitt älskade märke och gått till att bli elbils-extremister.

Är Audi trevliga bilar att köra, åka i och se på? Ja. Men ska man äga dessa? Nej.
Citera
2025-02-16, 14:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
* Innan någon säger: Du har inte råd med en Audi. Jo, det har jag. *

Här behövs några förtydliganden. Menar du att du har råd med reparationerna av en gammal från -04? Menar du att du har råd med en ny, nu? Menar du att du har råd med en ny, efter att de går upp ett prissegment?
Citera
2025-02-16, 14:53
Medlem
Jo, så länge de kriminella kan hålla igång sin vandel + de som inte vet hur man sköter ett körrikningsreglage, så kommer Audi, Merca och BMW att sälja bra.
Citera
2025-02-16, 15:04
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessa lyxiga komponenter går inte alls ”bara sönder” utan i de flesta fall funkar de som de ska i de flesta bilar. Men ja, det händer tyvärr att de ibland kan gå sönder. Precis som alla andra delar i en bil också ibland kan gå sönder, i bland mer sällan, ibland mer ofta. Men i princip aldrig ”bara går sönder”

Jag har för länge sedan haft en S-modell som var väldigt exklusiv och dyr. Den var behäftad med allsköns märkliga överraskningar. T ex fungerade navigationen inte i fuktigt väder. Ej heller backkameran. Värst var att batteriet laddades ur i tid och otid, ett fel jag lämnade in den för tre gånger utan att Audi-verkstaden lyckades hitta felet. Även ersättningsbatteriet laddades ur… Blev tvungen att avyttra den ”premiumbilen” efter det.
Citera
2025-02-16, 15:20
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Att göra bilar dyrare och ännu mer exklusiva är helt fel recept. Kolla bara hur det gick för Mercedes...

Förmodar att Audi resonerar som att man ingår i VAG där stora delar av prisspannet finns representerat, men dom har ju redan Porsche och Lambo...

Vill VAG öka sin försäljning i Europa behöver dom skapa en ny Dacia.
Absolut är det så. De skulle kunna köpa upp något utdött märke, typ Saab, och skicka ut 20 år gamla VW modeller till vrakpris. Försäljningen hade exploderat.
Citera
2025-02-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Chefen för Audi i Storbritannien uppger att man ska ta märket till en ny, lyxigare nivå. Audi ska bli ännu mer "Premium" framöver.
Förra året minskade försäljningen i både Sverige och Tyskland med över 20%. Många trogna Audi-kunder (framförallt i Tyskland) väljer nu att köpa Skoda istället.

Jag tycker Audi har tappat greppet, fullkomligt. Modellerna är inte prisvärda för fem öre. Designen är inte heller tilltalande. Vad säger ni?
Tror ni att Audi kommer lyckas med sin "nya" ultralyxiga strategi som riktar sig till de allra rikaste kunderna?

Jag skulle aldrig betala för en ny Audi idag.

* Innan någon säger: Du har inte råd med en Audi. Jo, det har jag. *

Hade hellre köpt en Tesla Model Y faktiskt. Mer bil för pengarna.
Citera
2025-02-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Givetvis kan man ha otur och komponenter har väl en livslängd. Faktum kvarstår att när något väl måste lagas så blir det dyrt på lyx bilar. Tror inte det är lika dyrt med reservdelar till en vanlig bil kontra lyx bil även fast de i det stora hela har samma funktioner. Alla delar hos audi har en audi stämpel så det är väl det man betalar för.

Off topic, jobbar du offshore?

Ja det kan absolut bli dyrare att reparera en lyxbil, för både komponenter kan vara mer komplicerade och dyrare, samt att det kan vara mer komplicerat att utföra. Men, det kan även vara skitenkelt och inte alls så dyrt som man kunde tro, det beror helt enkelt på.
Har själv en BMW 7-serie som oftare överraskat positivt med vad delar och reparation kostar, än negativt.

Ja, jag har jobbat inom Offshoreindustrin på de flesta plattformar i Nordsjön de senaste 27 åren
Citera
2025-02-16, 15:30
Medlem
Audi,ww, och BMW ägs väl av samma företag så vad spelar det för roll?
Citera
2025-02-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har för länge sedan haft en S-modell som var väldigt exklusiv och dyr. Den var behäftad med allsköns märkliga överraskningar. T ex fungerade navigationen inte i fuktigt väder. Ej heller backkameran. Värst var att batteriet laddades ur i tid och otid, ett fel jag lämnade in den för tre gånger utan att Audi-verkstaden lyckades hitta felet. Även ersättningsbatteriet laddades ur… Blev tvungen att avyttra den ”premiumbilen” efter det.

Att det finns en och annan problembil är inget nytt, så har det alltid varit. Men i sammanhanget några enstaka bilar sett till det totala antalet som rullar på en massa tusen mil utan större problem annat än service, så är dessa enstaka bilar ingen vettig referens på kvaliteten på ett helt märkes/koncerns bilar och modeller.
Citera
2025-02-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Audi,ww, och BMW ägs väl av samma företag så vad spelar det för roll?

Nu får du nog läsa på lite….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in