Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag vet inte varfr du frgar men dels r 1917 rs versttning i public domain och dels r vr tids versttningar pverkade av vr tids tnkande med mer svrverskdliga konsekvenser n en gammal versttning dr anomalier har satt sig.
Jag har mtt vldigt mnga kristna, teologiintresserade, som funnit sig lngst hela "skalan" frn vnster till hger. Allt frn "filosofi-teologer" med flaskbottenglasgon, superextrema ultrakalvinister, "halleluja-profeter" samt andliga bnesoldater som kmpar mot de onda andliga makterna. Tror aldrig jag riktigt mtt ngon som hllit sig till 1917 rs versttning. Inte som jag ftt veta i alla fall. Ngon har kanske hllit sig till KJV men annars r det mycket folkbibeln som gller.
Med andra ord, i min mening r det vldigt udda/ovanligt/avvikande att idag hlla sig till 1917. Sjlvklart r det just p flashback man mter den som hller sig till den versttningen.
Det r vl inget fel p det egentligen, den r en bibel, och vill man hlla sig till den s r det vl bara att gra det. Jag ska glutta lite sjlv om jag borde anvnda den mer. Men men. Detta var off topic.