Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag vet inte varför du frågar men dels är 1917 års översättning i public domain och dels är vår tids översättningar påverkade av vår tids tänkande med mer svåröverskådliga konsekvenser än en gammal översättning där anomalier har satt sig.
Jag har mött väldigt många kristna, teologiintresserade, som funnit sig längst hela "skalan" från vänster till höger. Allt från "filosofi-teologer" med flaskbottenglasögon, superextrema ultrakalvinister, "halleluja-profeter" samt andliga bönesoldater som kämpar mot de onda andliga makterna. Tror aldrig jag riktigt mött någon som hållit sig till 1917 års översättning. Inte som jag fått veta i alla fall. Någon har kanske hållit sig till KJV men annars är det mycket folkbibeln som gäller.
Med andra ord, i min mening är det väldigt udda/ovanligt/avvikande att idag hålla sig till 1917. Självklart är det just på flashback man möter den som håller sig till den översättningen.
Det är väl inget fel på det egentligen, den är en bibel, och vill man hålla sig till den så är det väl bara att göra det. Jag ska glutta lite själv om jag borde använda den mer. Men men. Detta var off topic.