2025-05-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
En frikyrka r en kyrka man sker sig till av fri vilja, till skillnad mot folkkyrkan.

Vanligen har man en gng brutit sig ur en folkkyrka.

Baptister: Tillmpar troendedop istllet fr barnadop-

Pingstkyrkan & Karismatiska rrelsen: Tror p Andedop. Man uppfylls av Helig Ande.

Episkopala kyrkor: Skiljer sig inte s mycket frn folkkyrkorna, men anser att varje frsamling (Mjligen stift) r en egen enhet. Man frkastar allts Kyrkliga Hierarkier.

Metodister: Calvinister som frkastar predestinationslran

Adventister/sjundedagsadventister: Baptister som lever asketiska liv och frvntar sig Kristi terkomst vilket gonblick som helst, allts mycket nra frestende.

Detta r naturligtvis enormt frenklat och generellt. Pingstkyrkan praktiserar ocks troendedop. Baptistkyrkan tror ocks att mnniskan uppfylls av Guds ande (det gr vl i princip alla kyrkor) - men hur denna andeuppfyllnad sedan uttrycker sig skiljer sig kyrkorna t. Men jag frstr vad du menar.

Det finns ju i princip inget som frenar metodister med kalvinister. Att klumpa ihop dessa knns rtt lngskt.
Citera
2025-05-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Detta r naturligtvis enormt frenklat och generellt. Pingstkyrkan praktiserar ocks troendedop. Baptistkyrkan tror ocks att mnniskan uppfylls av Guds ande (det gr vl i princip alla kyrkor) - men hur denna andeuppfyllnad sedan uttrycker sig skiljer sig kyrkorna t. Men jag frstr vad du menar.

Det finns ju i princip inget som frenar metodister med kalvinister. Att klumpa ihop dessa knns rtt lngskt.

Det som frenar dem alla r att de enbart har delar av sanningen och propagerar fr en hel del felaktiga lror.
Citera
2025-05-09, 18:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det som frenar dem alla r att de enbart har delar av sanningen och propagerar fr en hel del felaktiga lror.
Kan du nmna ngra delar av sanningen som de inte har?
Citera
2025-05-09, 20:22
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Jag skulle snarare sga att de skalat bort en massa vidskepelse, och ersatt den med glada snger till Guds ra.
Citera
2025-05-09, 20:46
Medlem
Citat:
Jag skulle snarare sga att de skalat bort en massa vidskepelse, och ersatt den med glada snger till Guds ra.

De har tagit bort det vsentliga - sakramenten och d i synnerhet eukaristin. Glada snger kan inte mta sig med ett verkligt mte med Kristus. Det str inget i Bibeln eller hos de Apostoliska fderna om ngra glada snger.
Citera
2025-05-09, 20:55
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
De har tagit bort det vsentliga - sakramenten och d i synnerhet eukaristin. Glada snger kan inte mta sig med ett verkligt mte med Kristus. Det str inget i Bibeln eller hos de Apostoliska fderna om ngra glada snger.
Det gr det vl inte om psalmsng heller?Huvudsaken att nan rar Gud.
Att vi inte r verens om hur mnga sakrament det finns. Dr fr vivara verens om ott vi inte r verens.

Om jag skall vara kritisk mot frikyrkor r det att man inom vissa samfund anser sig vara "mer kristna" n oss som tillhr folkkyrkor.
Citera
2025-05-09, 21:05
Medlem
Citat:
Det gr det vl inte om psalmsng heller?Huvudsaken att nan rar Gud.
Att vi inte r verens om hur mnga sakrament det finns. Dr fr vivara verens om ott vi inte r verens.

Om jag skall vara kritisk mot frikyrkor r det att man inom vissa samfund anser sig vara "mer kristna" n oss som tillhr folkkyrkor.

Det r uppenbart att du inte vet vad ett sakrament verkligen r.

Att kka en brdbit och dricka druvjuice en gng i mnaden r inte detsamma som att ta Kristi kropp och blod.

Och psalmsngen r inte huvudsaken i mssan.
Citera
2025-05-10, 09:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det r uppenbart att du inte vet vad ett sakrament verkligen r.

Att kka en brdbit och dricka druvjuice en gng i mnaden r inte detsamma som att ta Kristi kropp och blod.

Och psalmsngen r inte huvudsaken i mssan.
Enligt protestanter r nattvarden symbolisk.

Den romersk-katolska kyrkan menar vl att en frvandling, transsubstantiation, sker vilket innebr att brdets och vinets yttre egenskaper frblir ofrndrade men att deras inre vsen frvandlas till Jesus kropp och blod.

De ortodoxa kyrkorna talar om en verklig frvandling till Jesus kropp och blod av vinet och brdet under nattvarden. r d deras sakrament starkare n katolsk transsubstantiation?

Jag tror att nattvarden var en uppmaning till dem som fljde Jesus dag och natt under dessa r att tnka p honom nr de t tillsammans fr att knna hans nrvaro och trnga bort det vrldsliga. Det var dessa som var sdden som skulle ge frukt.

Men den som r stndaktig intill nden, han skall bliva frlst. Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela vrlden, till ett vittnesbrd fr alla folk. Och sedan skall nden komma. Matteus 24:13-14
Citera
2025-05-11, 07:44
Medlem
oyegies avatar
De roliga med frikyrkor r att de tjatar ihjl en att Jesus r enda vgen men de knner inte Jesus eller hur man lskar honom.
De tror att de str nrmare Jesus fr att man tar bort en massa saker.
Jag tror de lskar mnniskan Jesus och glmmer bort Gud.
Senast redigerad av oyegie 2025-05-11 kl. 07:48.
Citera
2025-05-11, 21:57
Medlem
forumusers avatar
Skillnad vet jag inte (eller orkar inte g in p snarare) men likheten r bland annat ngsliga mnniskor och att man viskar "sssssssss" i bnen.

Edit: Skillnaderna r bland annat teologiska sdana. Tror vi p barndop? Tror vi p x? Tror vi p y? Och s vidare.

Det jag finner komiskt r att alla r ledda av "Sanningens ande", allts den Helige Anden. Konstigt att en sanning kan vara s olika i olika grupper. Man kan tnka sig att en sanning r densamme fr alla, men kanske inte?
Senast redigerad av forumuser 2025-05-11 kl. 22:03.
Citera
2025-05-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Skillnad vet jag inte (eller orkar inte g in p snarare) men likheten r bland annat ngsliga mnniskor och att man viskar "sssssssss" i bnen.

Edit: Skillnaderna r bland annat teologiska sdana. Tror vi p barndop? Tror vi p x? Tror vi p y? Och s vidare.

Det jag finner komiskt r att alla r ledda av "Sanningens ande", allts den Helige Anden. Konstigt att en sanning kan vara s olika i olika grupper. Man kan tnka sig att en sanning r densamme fr alla, men kanske inte?

r alla ledda av "Sanningens ande"? Jag har gtt till 4-5 olika samfund under ren och aldrig hrt detta uttryck.
Citera
2025-05-12, 10:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
r alla ledda av "Sanningens ande"? Jag har gtt till 4-5 olika samfund under ren och aldrig hrt detta uttryck.
lsken I mig, s hllen I mina bud, och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjlpare, som fr alltid skall vara hos eder: -- sanningens Ande, som vrlden icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och knner honom icke. Men I knnen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.[/i] Johannes 14:15-17

Dock, nr Hjlparen kommer, som jag skall snda eder ifrn Fadern, sanningens Ande, som utgr ifrn Fadern, d skall han vittna om mig. Johannes 15:26

Men nr han kommer, som r sanningens Ande, d skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig sjlv, utan vad han hr, allt det skall han tala; och han skall frkunna fr eder vad komma skall. Johannes 16:13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in