2025-02-12, 20:55
Medlem
Kopparsulfatets avatar
När jag var yngre fick jag ganska fort diagnosen trotssyndrom och jävlades med klasskamrater som var psykiskt underlägsna, hamnade ofta i slagsmål och kunde med enkelhet ljuga för vuxna på ett närmast hypnotiskt sätt för att slippa problem, jag utlöste brandlarm i skolan och skyllde på en annan elev som jag påstod mig ha sett starta larmet, vid ett tillfälle stampade jag ihjäl en fågel och gick därifrån helt opåverkad. Kommer inte säga att jag var nöjd över det när jag inte var det men jag kände heller ingen skam och när en kvinna i ett hyreshusfönster såg händelsen så gick jag vidare helt lugnt, brydde mig inte ett skit.
Hamnade på ungdomshem som barn pga mitt antisociala beteende.

Nu i vuxna år så har jag haft problem med rättvisan, har dock lyckats behålla mitt jobb genom att komma med diverse förklaringar, ljuger frekvent och jag gör det bra. Jag analyserar människor och deras ansiktsuttryck och personlighetstyp och om där finns någon svaghet som jag sedan kan använda för att demolera dem inför andra så lägger jag det på minnet. Jag kan se människor lida utan att det rör mig i ryggen.

Jag har alltid haft en väldigt tom blick och tenderar att stirra ner andra och analyserar deras blickar, jag kan urskilja sinnesstämningar bara genom att analysera blicken, dem behöver inte göra några andra ansiktsgester, jag vet direkt. Människor har ofta poängterat mitt uttryckslösa stirrande och hur jag verkar iaktta men färre har sagt rakt ut att jag beter mig som en psykopat men folk har höjt ordentligt på ögonbrynen när jag var yngre och jag inte var lika bra på att dölja mina personlighetsdrag, med tiden har jag lärt mig att korrigera mig och ingen har ännu märkt av att jag manipulerat dem.

Jag själv tror inte jag är psykopat men vissa av symtomen som beskrivs efter en enkel googlesökning stämmer överens med min egen personlighet så jag kan se att jag har drag av psykopati men kan inte se att jag lider av fullskalig psykopati för det.

Vad har flashback att säga? Ge vilket svar ni vill, jag är inte den som tar anstöt.
Citera
2025-02-12, 21:12
Avslutad
Du har defekta gener så möjligheten finns att du har det handikappet.
Citera
2025-02-12, 21:16
Medlem
pn222jws avatar
Om du vore ett djur för en dag - skulle du vara en schäferhund eller en tiger? Tycker du gosiga sällskapsdjur är gulliga - eller äckliga? Om du ser en TV-intervju där reportern som exempel frågar en femåring "vad är en pingvin ?", och barnet svarar "en sorts välklädd fågel"... tycker du barnet är gulligt eller ointelligent? Om du ertappades med en lögn eller ett dåligt beteende, tycker du att du förtjänar att bli bestraffad för att du var klantig - eller för att du sårade någon - eller inte straffas alls?

(Svara bara om TS känner för det).
Citera
2025-02-12, 21:23
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Låter ju som du lider av nån typ av störning.
Kan ju även kanske bero på en trasig uppväxt, föräldrar som inte tog hand om dig eller brydde sig om dig?
Kanske därför den lilla pippin fick smaka på vreden?
Citera
2025-02-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparsulfatet
När jag var yngre fick jag ganska fort diagnosen trotssyndrom och jävlades med klasskamrater som var psykiskt underlägsna, hamnade ofta i slagsmål och kunde med enkelhet ljuga för vuxna på ett närmast hypnotiskt sätt för att slippa problem, jag utlöste brandlarm i skolan och skyllde på en annan elev som jag påstod mig ha sett starta larmet, vid ett tillfälle stampade jag ihjäl en fågel och gick därifrån helt opåverkad. Kommer inte säga att jag var nöjd över det när jag inte var det men jag kände heller ingen skam och när en kvinna i ett hyreshusfönster såg händelsen så gick jag vidare helt lugnt, brydde mig inte ett skit.

Nu i vuxna år så har jag haft problem med rättvisan, har dock lyckats behålla mitt jobb genom att komma med diverse förklaringar, ljuger frekvent och jag gör det bra. Jag analyserar människor och deras ansiktsuttryck och personlighetstyp och om där finns någon svaghet som jag sedan kan använda för att demolera dem inför andra så lägger jag det på minnet. Jag kan se människor lida utan att det rör mig i ryggen.

Jag har alltid haft en väldigt tom blick och tenderar att stirra ner andra och analyserar deras blickar, jag kan urskilja sinnesstämningar bara genom att analysera blicken, dem behöver inte göra några andra ansiktsgester, jag vet direkt. Människor har ofta poängterat mitt uttryckslösa stirrande och hur jag verkar iaktta men färre har sagt rakt ut att jag beter mig som en psykopat men folk har höjt ordentligt på ögonbrynen när jag var yngre och jag inte var lika bra på att dölja mina personlighetsdrag, med tiden har jag lärt mig att korrigera mig och ingen har ännu märkt av att jag manipulerat dem.

Jag själv tror inte jag är psykopat men vissa av symtomen som beskrivs efter en enkel googlesökning stämmer överens med min egen personlighet så jag kan se att jag har drag av psykopati men kan inte se att jag lider av fullskalig psykopati för det.

Vad har flashback att säga? Ge vilket svar ni vill, jag är inte den som tar anstöt.
intressant med ngn som har så skarp självanalysförmågq trots psykopatiska läggning det är ovanligt

Nu vill jag fråga, hur bra är du på att analysera mikrologik
Altså analysera och beskrova de minsta beslut och tankekedjor som ligger till grund för de minsta besluten

Jag har märkt att alla jag kännt som är osykopatiska eller sociopatiska hqr mkt svårt med mikrologiken, och mikrologiken är det som gör det möjligt att känna empati, att levq sej in i hur det är för andra

De jag känner har istället för att lära sej mikrologik kopierat andra och lärt sej säga och göra vad andra gör i tusentals olika situationer men de förstår inte grunden till varför andra säger och gör det de gör

Därför har de inte förmåga att leva sej in mikrologiken är den teori som vi normalt jobbar hårt med som barn och vuxna för att tilö slut uppnå hög förståelse av miljoner kombinationer av "små" situationer vilket ger oss ett självständigt tänkande som möjliggör empatisk förmåga

Så hur har du det , är du bra på att analysera varför eö hur du gör de enklaste observationerna och besluten i livet
Citera
2025-02-12, 21:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
med tiden har jag lärt mig att korrigera mig och ingen har ännu märkt av att jag manipulerat dem.
Vi som har lärt oss att känna igen grava narcissister och psykopater har lärt oss att det är inte värt att bråka, det enda vi vill är att undvika er. Det gör vi när vi märker att ni är manipulativa. Du känner inte igen att folk har backat undan och börjat undvika dig?
Citera
2025-02-12, 21:54
Medlem
Efterbliivens avatar
Citat:

En narcissist möjligen.
Citera
2025-02-12, 21:58
Medlem
kajus333s avatar
Citat:

Människor som undrar om dom är psykopater är praktiskt taget aldrig psykopater. Det tillhör inte psykopati - alltså - att undra på det viset.
Citera
2025-02-12, 22:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Finns det eventuellt nån ledtråd ur några av de liknande tidigare?

(FB) Jag är en ”psykopat” AMA (2021)
(FB) Fått diagnosen Psykopat, förvirrad (2014)
(FB) Jag är psykopat - fråga vad du vill! (2023, stängd)
Citera
2025-02-12, 22:33
Medlem
321js avatar
https://www.sveakbt.se/sjalvtest/psykopat-test
Välkommen att göra vårt ”psykopat test”, som är screeningtest för psykopatiska drag. Detta test är baserat på “Hare Psychopathy Checklist Revised” (PCL-R) och består av 12 frågor, som man individuellt får skatta för att bedöma graden av psykopatiska personlighetsdrag.

https://testharo.com/psychopath/svPsykopat-test

Psykopat-test
Totalt antal frågor: 25, uppskattad tid för test: 5-10 minuter

(FB) Psykopattest!

http://www.4degreez.com/misc/personality_disorder_test.mv
Personality Disorder Test
Senast redigerad av 321j 2025-02-12 kl. 22:50.
Citera
2025-02-12, 22:43
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.sveakbt.se/sjalvtest/psykopat-test
Välkommen att göra vårt ”psykopat test”, som är screeningtest för psykopatiska drag. Detta test är baserat på “Hare Psychopathy Checklist Revised” (PCL-R) och består av 12 frågor, som man individuellt får skatta för att bedöma graden av psykopatiska personlighetsdrag.

Spännande!

"Vissa tecken på Psykopati
Du uppvisar en blandning av självkontroll och ibland impulsivt beteende. Oftast följer du regler och normer, men det händer att du bryter mot dem. Detta kan leda till milda konsekvenser som att du ibland hamnar i onödiga diskussioner eller konflikter...

I relationer kan du oftast visa empati, men det finns tillfällen då du kanske prioriterar dina egna behov framför andras."
Citera
2025-02-12, 22:53
Medlem
F.B.Dases avatar
Ja, typ.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Callous-unemotional_traits
Artikeln avslutas med.
"Generellt är prognosen inte ljus men viss framgång kan nås om behandling sätts in tidigt."
Men du verkar ha viss kontroll och självkännedom.
Senast redigerad av F.B.Dase 2025-02-12 kl. 22:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in