2025-02-11, 18:38
Medlem
Hariwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har sedan en tid tillbaka haft ett buffertsparande på avanza jämte mitt fondsparande. Vi renoverar kåken och jag behöver lättillgängliga pengar.
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Så min varning är motiverad.

På gränsen till bondfångeri att gå från bra ränta till usel på ca ett år.

Jag har tre sparkonton och fått meddelande från de om räntesänkning
Citera
2025-02-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Förutom när obligationsmarknaden ”kollapsar” i Sverige vilket har hänt minst en gång sedan 2008.
När vad det? Berätta vad som hände.
Citera
2025-02-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hariwan
Jag har tre sparkonton och fått meddelande från de om räntesänkning
Jag tittade efter att diskussionen här dök upp. Var övertygad om att jag fått mail om sånt, men icke. Har troligen endast fått som notis när jag varit inne på kontot.

Kan inte heller hitta bland inställningar att jag vill ha eller inte ha mail om sådant.

Är du verkligen säker på att du fått mail? Eller har du liksom jag tagit fel?
Citera
2025-02-11, 19:20
Medlem
Enligt vad jag ser när jag loggar in på Santander har jag nu följande räntor:

Mitt Spar: 2,60%
Mitt Spar+: 2,95%

Jag får info om alla förändringar av räntorna så det är kanske någon förändring på gång men som andra sagt så är det räntesänkningar överallt och dessa beror på ändrade styrräntor.
Senast redigerad av Fiber-Twist 2025-02-11 kl. 19:24.
Citera
2025-02-11, 20:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Och vad tillförde detta till mitt inlägg?

Lika mycket som ditt första inlägg eftersom du "glömde" skriva till vilken bank du flyttade dina pengar och vad du har för ränta där nu.

Bank och ränta?
Citera
2025-02-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Lika mycket som ditt första inlägg eftersom du "glömde" skriva till vilken bank du flyttade dina pengar och vad du har för ränta där nu.

Bank och ränta?
Det har väl förvisso ingenting med tråden att göra men ok. Hoist 3%. Bankgaranti.
Citera
2025-02-11, 20:31
Medlem
Alltså är folk efterblivna? Ts gnäller inte på att banker sänker räntorna på sina sparkonton i takt med att styrräntan sänks, han gnäller på att resurs bank oskäligen har sänkt sin ränta till mindre än hälften av vad den borde vara.
Citera
2025-02-11, 20:33
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Avanza tar typ 0.5% av räntan och stoppar i egen ficka. När jag konfronterat deras säljare med detta så har de sagt ”men det är ju värt något för bekvämligheten att kunna ha det lätt tillgängligt på Avanza”.

Du betalar för att du inte behöver flytta pengarna ut och in från Avanza.

Samma med deras skuldränta när du köper fonder eller tar ut pengar som inte har settlats till dem ännu av börsen.

Men detta är klassisk bank-business, att ta arbitrage på andras pengar.

Ja, anledningen till att jag har sparkonto genom Avanza är, precis som andra varit inne på, att snabbt kunna föra över pengar. Utanför Avanza har jag ett annat sparkonto med bättre ränta som är min buffert för t ex oförutsedda utgifter.
Citera
2025-02-11, 20:33
Medlem
Enligt min erfarenhet så är det är det inte bara avanza som gör så.
Man kanske ska varna för sparkonton?
Citera
2025-02-11, 20:37
Medlem
Citat:
När jag öppnade kontot (resurs bank) hade det bra ränta. När jag tittade nu hade de sänkt til 1%!!!
Jag ser också att avsnzas egna konto endast har 1,75%. Jag har på fem minuter skapat konto i annan bank och tömt kontot.

Då säger ni att det är mitt ansvar att ha koll på detta. Givetvis är det så men har jag missat det kan andra också göra det.

Så min varning är motiverad.

På gränsen till bondfångeri att gå från bra ränta till usel på ca ett år.
Det är alltså Avanzas fel att Resurs bank har sänkt räntan och att Avanza meddelat dig om detta men du ignorerat detta.
Dags att skaffa en god man kanske?
Citera
2025-02-11, 21:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det har väl förvisso ingenting med tråden att göra men ok. Hoist 3%. Bankgaranti.

Tackar, denna bank således:

"Vi justerar följande sparränta fr.o.m. tisdag 25 februari 2025. Ny sparränta blir:

- Sparkonto Flex 2,60% (-0,40% från nuvarande 3,00%)"

Sänkning även där men bättre än Avanza lär de alltid betala.
Citera
2025-02-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Alltså är folk efterblivna? Ts gnäller inte på att banker sänker räntorna på sina sparkonton i takt med att styrräntan sänks, han gnäller på att resurs bank oskäligen har sänkt sin ränta till mindre än hälften av vad den borde vara.
Det finns inget "borde". Det finns bara en bred och öppen marknad där banken själv sätter räntorna. Gillar man det inte flyttar man pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in