Citat:
Ursprungligen postat av
chunky000
Fråga , Hur vet FB att användaren har 2 eller flera konton om varken Epost eller IPnr eller liknande går att spåra?
Jag
vet naturligtvis inte, men har några förslag. Förutsätter dock att det startar med misstankar, som kan komma från moderatorer eller andra användare som rapporterar.
- Klockslag för inloggning/start av aktivitet sammanfaller (detta är ju inget känsligt, syns säkert även i mods loggar).
- Inläggens poäng sammanfaller lite för bra för att det ska vara en slump.
- Formuleringar är snarlika.
- Inga inlägg postas exakt samtidigt (eftersom vederbörande då är upptagen med annat konto).
- Textanalys med ngt AI-verktyg ger vid handen att inlägget med mycket stor sannolikhet författats av samma person.
Tänk istället: Jag vill jäklas ordentligt med Flashback. Då inser jag snabbt, att detta klarar jag inte själv. Bjuder in polaren på några bärs, och självklart sitter h*n på mitt wifi. VPN är vi lite för fulla för att bry oss om.
- Vi kommer posta kors och tvärs, samtidigt och med olika tidsintervall. Från samma IP-adress.
- Vi kommer formulera oss olika, även om vi syftar till att framföra samma poäng.
- Även om vi
skulle använda oss av VPN, och alltså ha olika IP-adresser, kommer vi fortfarande skriva olika - eftersom vi är två olika personer.
I sms går det säkert att låtsas vara någon helt annan, eftersom du kan skriva väldigt kort. Men i ett forum? Mycket, mycket svårare om du samtidigt har en agenda.
Kruxet är, givet att min teori håller, att det översta scenariot även fångar in skötsamma användare som har multipla konton - men sköter detta helt legit. Aldrig missbrukar det faktum att man har flera konton, alltså. I det läget blir det problematiskt om Flashback medger att man försöker spåra användare som kan kopplas samman med andra konton genom att använda textigenkänning via ngt AI-verktyg