Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-07, 21:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Slugt formulerat. Kan Ruskigbuss se IP-adresser?

Om inte, när gjordes den ändringen och vem kan då se dem? Samma admin som skrev moderatormeddelandet och dementerade att en viss användare skulle vara en viss person?

Infördes nedanstående? Jag vill inte veta vem eller vilka, ett ja eller ett nej räcker. Inget svar tolkar jag som ett ja.

Det är anmärkningsvärt att det gått från att vara fullständigt oundvikligt till att nu tydligen vara omöjligt.
Jag är inte det minsta slug. Det är möjligt att IP loggats innan jag blev moderator, det vet inte jag, och bryr mig heller inte.
Vad jag vet är att det inte har gjorts sedan jag blev moderator, men jag vet inte vad det skulle ge för fördelar att göra det i dagens läge?
Vilka nackdelar det ger vet vi, och det är därför det inte görs.
Citera
2025-02-07, 21:21
Medlem
Benji86s avatar
Om man tänker efter lite... och mördaren har fått härja på flashback och bildat åsikter som har förstärkts i denna miljö, samt till och med uttryckt sin vilja att begå denna handling... Om regeringen finner tecken på detta, vad skulle hända med Flashback?

Kanske det finns intresse från deras sida att manipulera all bevis samt driva ett narrativ som är fördelaktigt för forumet?

Och att "personen" har skapat en tråd och skrivit något... ja du vet ju hur teknologier fungerar och vad admins kan göra.

Bara spekulationer från min sida. Kul att diskutera från olika perspektiv.
Citera
2025-02-07, 21:52
Medlem
Slussenyaos avatar
Det hade framkommit i någon FUP om flashback delat någon info. Det hade läckt på ett eller annat sätt.
Citera
2025-02-07, 21:58
Medlem
Citat:
Expressen har uppmärksammat ett moderatormeddelande på Flashback som indikerar att Flashback samlar in bevis om sina användare för att kunna dementera och styrka vem som är vem.

Ursäkta men hur är detta förenligt med anonymitet och på vilket sätt är den här publiceringen positiv? "Vi har tämligen starka bevis", vad är det för "starka bevis" som Flashback samlar in om sina användare?

Inlägget i fråga: (FB) Jag vill begå skolskjutning

https://www.expressen.se/nyheter/sve...inte-inlagget/

+ + +

Meddelande från admin:

Ett svar från admin på denna fråga finns att läsa här.

Finns inget som heter anonym. Tror man det så är man efterbliven
Citera
2025-02-07, 22:02
Medlem
Frågan är hur detta kommer påverka förtroendet för MODS och ADMIN på Flashback.. Tror detta kan skada förtroendet... Folk kommer inte kunna lita på vad flashback delar med sig för information om användare längre..

Detta har absolut skadat flashback rykte som forum för yttrandefrihet och åsiktsfrihet

Vill veta hur Mod och Admin tänkt göra för försöka vinna tillbaka förtroendet hos sina användare ... Be om ursäkt räcket inte vi vill se en handlingsplan hur flashback kan förbättras och att detta inte kan hända igen att dom hamnar i samma situation.
Senast redigerad av jimmytheone 2025-02-07 kl. 22:12.
Citera
2025-02-07, 22:28
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Fråga , Hur vet FB att användaren har 2 eller flera konton om varken Epost eller IPnr eller liknande går att spåra?

Jag vet naturligtvis inte, men har några förslag. Förutsätter dock att det startar med misstankar, som kan komma från moderatorer eller andra användare som rapporterar.

- Klockslag för inloggning/start av aktivitet sammanfaller (detta är ju inget känsligt, syns säkert även i mods loggar).
- Inläggens poäng sammanfaller lite för bra för att det ska vara en slump.
- Formuleringar är snarlika.
- Inga inlägg postas exakt samtidigt (eftersom vederbörande då är upptagen med annat konto).
- Textanalys med ngt AI-verktyg ger vid handen att inlägget med mycket stor sannolikhet författats av samma person.

Tänk istället: Jag vill jäklas ordentligt med Flashback. Då inser jag snabbt, att detta klarar jag inte själv. Bjuder in polaren på några bärs, och självklart sitter h*n på mitt wifi. VPN är vi lite för fulla för att bry oss om.

- Vi kommer posta kors och tvärs, samtidigt och med olika tidsintervall. Från samma IP-adress.
- Vi kommer formulera oss olika, även om vi syftar till att framföra samma poäng.
- Även om vi skulle använda oss av VPN, och alltså ha olika IP-adresser, kommer vi fortfarande skriva olika - eftersom vi är två olika personer.

I sms går det säkert att låtsas vara någon helt annan, eftersom du kan skriva väldigt kort. Men i ett forum? Mycket, mycket svårare om du samtidigt har en agenda.

Kruxet är, givet att min teori håller, att det översta scenariot även fångar in skötsamma användare som har multipla konton - men sköter detta helt legit. Aldrig missbrukar det faktum att man har flera konton, alltså. I det läget blir det problematiskt om Flashback medger att man försöker spåra användare som kan kopplas samman med andra konton genom att använda textigenkänning via ngt AI-verktyg
Citera
2025-02-07, 22:32
Medlem
kukflashs avatar
Man kommer aldrig vara anonym på nätet, allting kommer att loggas! Visst man kan sitta bakom VPN och gömma sig men likt förbannat går det att spåra ifall man vill.

Merparten av oss användare kör väl utan VPN/proxy och visar våra IP-adresser, då är det väl upp till ISP att lämna ut uppgifter vid efterfrågan från myndigheter
Citera
2025-02-07, 22:37
Medlem
Citat:
Slugt formulerat. Kan Ruskigbuss se IP-adresser?

Om inte, när gjordes den ändringen och vem kan då se dem? Samma admin som skrev moderatormeddelandet och dementerade att en viss användare skulle vara en viss person?

Infördes nedanstående? Jag vill inte veta vem eller vilka, ett ja eller ett nej räcker. Inget svar tolkar jag som ett ja.

Det är anmärkningsvärt att det gått från att vara fullständigt oundvikligt till att nu tydligen vara omöjligt.

Alltså, tro mig när jag säger att jag tycker du har en oerhört viktig poäng här - för det tycker jag! Men inlägget som du citerar Ruskigbuss i var ju från 2006... Är det verkligen sannolikt att saker och ting inte har förändrats?
Citera
2025-02-07, 22:49
Medlem
Du har en viss anonmitet gentemot andra användare men ägarna bakom flashback och myndighter har koll. Det är bara att se på tillfällen som när polisen dykt upp kort efter självmord och liknande händelser.
Citera
2025-02-07, 23:04
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancer-in-the-dark
Är det verkligen sannolikt att saker och ting inte har förändrats?

Det är inte alls osannolikt att saker har förändrats. Det som i så fall förändrats är att moderatorer som större grupp förlorat funktionen för att se sånt. Det är inte tekniken som förändrats så att det blivit omöjligt att spara data.

Jag tror på Mr.Woods när han säger att han inte kan se det. Däremot så köper jag inte att ingen kan se det, eller har andra sätt att se åtminstone vissa saker som redan klargjorts att man inte tänker prata om av skäl som jag inte heller har anledning att ifrågasätta.

Jag håller inte alls med postarna som skrivit att det här skulle vara förödande för Flashback. Tvärtom är det positivt att vi reder ut det ordentligt så att ingen går och tror att när en moderator säger ”moderatorer kan inte se IP-adresser” så betyder inte det att ingen kan se IP-adresser eller annan avslöjande information.

Samtidigt är det bra att den här diskussionen ens tillåtits pågå på det sätt den har gjort. Merparten av inläggen, inklusive mina egna, hade kunnat raderas med hänvisning till 0.06 och att jag inte följt proceduren för att framföra klagomål genom att först ta det via pm.

Flashback vill uppenbarligen reda ut det precis som jag. Att den transparensen finns och fortsätter med rimliga gränser om något visar tydligt att vi inte debatterar ledningen för valfritt alternativ.

Ta valfri nyhetstidning som skrivit hur opålitligt Flashback är och hur mycket fel de gör. Prova kritisera dem på det här sättet i deras kommentarsfält, om de ens tillåter något. Visst har användare spekulerat fritt i fallet om Örebro och haft många fel, men trots det så tycker jag att Flashback är långt mycket bättre än något alternativ. Problemet ligger i att folk verkar tro att det ska skrivas absoluta sanningar i realtid samtidigt som saker händer.

Att jag ställer väldigt provokativa frågor betyder inte att jag är emot eller inte förstår. Det som skrivs av moderatorer och admin är rimligt, men samtidigt tycker jag att det är viktigt att användare förstår lite bättre på vilket sätt Flashback kan hjälpa till att upprätthålla anonymitet. På grund av saker som hur tekniken fungerar och vilka regler som finns så kan man inte alltid garantera full anonymitet till alla hela tiden. Användare kan däremot själv ta till åtgärder för att göra det svårare att identifiera oss.

Någonstans går det en gräns för hur Flashback och tekniken egentligen fungerar, som ofta skiljer sig från hur folk tror eller hoppas att det fungerar. Det är precis såna här diskussioner som tydliggör var den gränsen går.

Jag är inte helt dum i huvudet bara för att jag är jobbig och trycker på ömma punkter. Men jag håller stenhårt i att det moderatormeddelandet var ett misstag.
Senast redigerad av fittanstickerfram 2025-02-07 kl. 23:06.
Citera
2025-02-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det nicket känns suspekt och även lite hotande otäckt, ungefär som att användaren bakom det har superdupervisor-rättigheter att få se allt.

Å så kanske det var 2006. Kan till och med tänka mig att det behövdes...

I tråden som "tomten" startade igår, alltså kontot som blev uppmärksammat för att det skulle kunnat vara Rickard A, spårade vi rejält. Tack och lov för att tråden flyttades från juridikforumet, annars hade varningarna haglat - vi var OT mest hela tiden efter någon timme. Sen drog någon upp det här med IT-säkerhet. Jag påpekade då hur det var i Bank-IDs barndom, när bedragare kunde få access bara genom att uppmana någon att logga in. Då fanns ingen QR-kod. Hade du rätt personnummer och lurade någon att logga in med Bank-ID på banken, hann du före.

Om min morsa hade blivit utsatt för ovan, skulle jag velat haft en Ruskigbuss med access och mandat att agera!
Citera
2025-02-07, 23:13
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Det är inte alls osannolikt att saker har förändrats. Det som i så fall förändrats är att moderatorer som större grupp förlorat funktionen för att se sånt. Det är inte tekniken som förändrats så att det blivit omöjligt att spara data.

Jag tror på Mr.Woods när han säger att han inte kan se det. Däremot så köper jag inte att ingen kan se det, eller har andra sätt att se åtminstone vissa saker som redan klargjorts att man inte tänker prata om av skäl som jag inte heller har anledning att ifrågasätta.

Jag håller inte alls med postarna som skrivit att det här skulle vara förödande för Flashback. Tvärtom är det positivt att vi reder ut det ordentligt så att ingen går och tror att när en moderator säger ”moderatorer kan inte se IP-adresser” så betyder inte det att ingen kan se IP-adresser eller annan avslöjande information.

Samtidigt är det bra att den här diskussionen ens tillåtits pågå på det sätt den har gjort. Merparten av inläggen, inklusive mina egna, hade kunnat raderas med hänvisning till 0.06 och att jag inte följt proceduren för att framföra klagomål genom att först ta det via pm.

Flashback vill uppenbarligen reda ut det precis som jag. Att den transparensen finns och fortsätter med rimliga gränser om något visar tydligt att vi inte debatterar ledningen för valfritt alternativ.

Ta valfri nyhetstidning som skrivit hur opålitligt Flashback är och hur mycket fel de gör. Prova kritisera dem på det här sättet i deras kommentarsfält, om de ens tillåter något. Visst har användare spekulerat fritt i fallet om Örebro och haft många fel, men trots det så tycker jag att Flashback är långt mycket bättre än något alternativ. Problemet ligger i att folk verkar tro att det ska skrivas absoluta sanningar i realtid samtidigt som saker händer.

Att jag ställer väldigt provokativa frågor betyder inte att jag är emot eller inte förstår. Det som skrivs av moderatorer och admin är rimligt, men samtidigt tycker jag att det är viktigt att användare förstår lite bättre på vilket sätt Flashback kan hjälpa till att upprätthålla anonymitet. På grund av saker som hur tekniken fungerar och vilka regler som finns så kan man inte alltid garantera full anonymitet till alla hela tiden. Användare kan däremot själv ta till åtgärder för att göra det svårare att identifiera oss.

Någonstans går det en gräns för hur Flashback och tekniken egentligen fungerar, som ofta skiljer sig från hur folk tror eller hoppas att det fungerar. Det är precis såna här diskussioner som tydliggör var den gränsen går.

Jag är inte helt dum i huvudet bara för att jag är jobbig och trycker på ömma punkter. Men jag håller stenhårt i att det moderatormeddelandet var ett misstag.

Du är naturligtvis inte dum i huvudet. Det var bättre förr (haha).. men det var bättre förr när man kunde få ventilera sig i vanlig medias nyheter i kommentarsfälten. Nu går det inte längre och de jobbar på att även forum som detta ska blockeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in