Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-07, 12:39
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Jag tolkar moderatormeddelandet som att man numer kan koppla användare till person, och därmed också kan tvingas till det så länge användaren är misstänkt för brott som kan ge två års fängelse.

Tvärtom, man kan koppla konto till konto. Enligt uppgift så lagras inte IP-nummer, men forumet har ju vetskap om IP när du använder tjänsten så klart, dock så sparas det inte.

Admin är tydlig med att dom har medel för att upprätthålla regel 1.07, det vill säga att dom kan se om en användare har flera konton, medan detta görs utan att IP-numret loggas.

Ett sätt att göra detta är att kryptera IP-numret, då kan ingen se vilket IP-nummer användaren har men kan se om två personer har samma IP-nummer.

Så när admin postar innan trollet om att dom är säkra att denne inte är GM, så kan det vara baserat på att trollet varit inloggad, skickat PM och då använt samma krypterade IP som alltid/innan, eller så kan dom korsreferera detta till andra konton som trollet har som har varit aktiva sedan skjutningen. Allt utan att veta något mer om användaren bakom kontot.
Citera
2025-02-07, 12:50
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Hur fick polisen reda på var luriflaxflux befann sig om ni inte gav ut info?

Med hjälp av info som delades i streamen kunde folk pinpointa Lurifax tillräckligt för att polisen kunde hitta honom. Tror man kopplade ihop hans användarnamn här med samma namn på någon annan site typ. Men det var alltså inte Flashback som forum som gav någon info till polisen, utan människor som följde tråden.

(FB) Hur hittades killen som hängde sig på fb av polisen?
Citera
2025-02-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu är jag inte admin men frågan hur vi ser till att regel 1.07 efterlevs ställs ofta i forumdel Flashback och svaret är att det är inget vi går in på av lättförståeliga skäl.

En del info på övriga frågor finns här:
https://www.flashback.org/datapolicy.php

Uppenbarligen har admin tillgång till verktyg och information som underlättar för denne att spåra användare. Dvs om du reggade konto A 2023 och konto B 2024 så kan admin se att samma person reggade båda kontona. Det som är intressant i det här sammanhanget är vilka "vi" syftar på. Har du tillgång tilll samma verktyg och samma information?

Det är ju en viss skillnad om informationen bara finns tillgänglig för admin eller för alla forumets hundratals moderatorer.
Citera
2025-02-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hariwan
Jag läste också om det på Expressen och var lite chockat över vad som hade skrivits där. Får man som moderator göra så? Är man anonymt här? Massa frågor dyks upp!

Känns inte som man är anonym nästan nånstans. Här tror jag inte det heller.
Citera
2025-02-07, 13:13
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu är jag inte admin men frågan hur vi ser till att regel 1.07 efterlevs ställs ofta i forumdel Flashback och svaret är att det är inget vi går in på av lättförståeliga skäl.

Det skrevs några inlägg här i tråden av moderatorer där det beskrevs lite mer hur Flashback kartlägger sina användare för att upprätthålla 1.07. Eftersom att inläggen raderats förstår jag att det inte är detaljer vi får gå närmare in på.

Det är tråkigt tycker jag. Jag ser inte samma koppling till konspirationsteorier om Adolf Hitler på Antarktis som admin beskrivit. Uppenbarligen så är det inte någon konspirationsteori att Flashback kartlägger sina användare. Vi får bara inte diskutera hur det görs.

Regel 1.07 verkar onekligen vara ett svepskäl för att kartlägga forumets egna användare. Kartläggningar man plockade fram för att styra diskussionen om vansinnet i Örebro till en sanning och distansiera sig från spekulationer som bröt mot 1.06 oavsett.

Ifall det blev ett mediedrev mot en användare på Flashback med artiklar om att denne uttrycker några obekväma åsikter, är Flashback då villigt att utreda vem personen är och ta ställning med moderatormeddelanden och klargöra vad personen i själva verket tycker? Eller gäller det bara skolskjutare?

Vad sägs om djurplågare, pedofiler och annat löst pack som huserar här? Får man inte diskutera vad som helst på Flashback så länge man förhåller sig till forumets regler?

Är verkligen regel 1.07 så viktig att man med gott samvete kan åsidosätta anonymiteten för alla användare? Hur många är det egentligen som bannlyses för 1.07?

Inte en enda användare stängdes av för 1.07 under 2024. Ni har kartlagt alla under samma tidsperiod, eller hur? https://www.flashback.org/sok/?query...2-31&so=weight

Kartläggningen finns till för att upprätthålla 1.07 men uppenbarligen så missbrukas det för att ta reda på vem som är vem av andra orsaker än att utreda 1.07.

Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Eftersom ingen sån information sparas så är det jättesvårt för utländska makter att komma åt den

Utländska makter kommer åt den genom att begära informationen från annonsföretagen som Flashback frivilligt skickar sån data till.
Citera
2025-02-07, 13:24
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Utländska makter kommer åt den genom att begära informationen från annonsföretagen som Flashback frivilligt skickar sån data till.

Jasså det gör dom? Och Annonsföretagen bara lämnar ut den infon så fort någon begär den eftersom............?

Och vilken info är det som lämnas ut då, eftersom flashback inte sparar medlemsinfo?

Kan bara föreställa mig hur Vladimir Putin just i detta nu sitter med en gigantsik excelfil som innehåller viktig info som att hundra användare har klickat på bannern om Phonecafe.se och planerar olika sätt att använda den infon för att Krossa Sverige
Citera
2025-02-07, 13:27
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Känns inte som man är anonym nästan nånstans. Här tror jag inte det heller.

Det enda Flashback gör enligt admin är att kolla att två konton inte används samtidigt eller i nära anslutning till varandra för att upprätthålla förbudet om flera konton per person. Det viktig för annonsörer att veta hur många individuella användare de når. När du är inloggad måste dock servern veta var den ska skicka informationen du söker men eftersom informationen om din dator och IP bara är temporär och historiken inte lagras (loggas) så innebär detta ett minimalt hot mot din anonymitet. Eftersom Flashback-användaren var aktiv på ett annat av sina konton efter att skolskytten var död så kunde admin dementera misstankarna att de var samma person.

Däremot kan din internet-provider logga när du kommunicerar med Flashback och kanske kan SÄPO i efterhand gå igenom dessa loggar se vem som postat ett visst inlägg här. Detta är utanför Flashbacks kontroll.
Citera
2025-02-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Jasså det gör dom? Och Annonsföretagen bara lämnar ut den infon så fort någon begär den eftersom............?

Och vilken info är det som lämnas ut då, eftersom flashback inte sparar medlemsinfo?

Kan bara föreställa mig hur Vladimir Putin just i detta nu sitter med en gigantsik excelfil som innehåller viktig info som att hundra användare har klickat på bannern om Phonecafe.se och planerar olika sätt att använda den infon för att Krossa Sverige

Eftersom att det är Amerikanska företag och CLOUD Act gäller. Amerikanska myndigheter kan när som helst kräva att information utlämnas av amerikanska företag oavsett i vilket land datan lagras.

Snowden avslöjade hur det görs i hemliga domstolar med hemliga lagar (Foreign Intelligence Surveillance Court) och att förfrågningar aldrig avslås.

https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act

Flashback skickar din IP-adress och vilken adress du besökt en viss tid till annonsföretagen InMobi och Quantcast. InMobi skickar den datan till Amazon och Quantcast skickar till sig själva i England och lite överallt i världen.

Hur InMobi och Quantserve svarar på förfrågningar från just ryska myndigheter kan vi ju bara spekulera i så klart. Datan finns dock hos Quantcast och InMobi, så om du tänkte genomföra nästa 9/11 så behöver du nog oroa dig för USA, annars är nog amerikanska och brittiska företag mer sammarbetsvilliga mot svenska myndigheter än ryska.

Lösningen mot det där är tyvärr att blockera annonser, eller att Flashback slutar visa annonser på sidor som renderas när användare skrivit inlägg eller trådar.

Men låt oss inte låtsas som att informationen är omöjlig att begära ut.
Citera
2025-02-07, 13:40
Medlem
Citat:
Det skrevs några inlägg här i tråden av moderatorer där det beskrevs lite mer hur Flashback kartlägger sina användare för att upprätthålla 1.07. Eftersom att inläggen raderats förstår jag att det inte är detaljer vi får gå närmare in på.

Det är tråkigt tycker jag. Jag ser inte samma koppling till konspirationsteorier om Adolf Hitler på Antarktis som admin beskrivit. Uppenbarligen så är det inte någon konspirationsteori att Flashback kartlägger sina användare. Vi får bara inte diskutera hur det görs.

Regel 1.07 verkar onekligen vara ett svepskäl för att kartlägga forumets egna användare. Kartläggningar man plockade fram för att styra diskussionen om vansinnet i Örebro till en sanning och distansiera sig från spekulationer som bröt mot 1.06 oavsett.

Ifall det blev ett mediedrev mot en användare på Flashback med artiklar om att denne uttrycker några obekväma åsikter, är Flashback då villigt att utreda vem personen är och ta ställning med moderatormeddelanden och klargöra vad personen i själva verket tycker? Eller gäller det bara skolskjutare?

Vad sägs om djurplågare, pedofiler och annat löst pack som huserar här? Får man inte diskutera vad som helst på Flashback så länge man förhåller sig till forumets regler?

Är verkligen regel 1.07 så viktig att man med gott samvete kan åsidosätta anonymiteten för alla användare? Hur många är det egentligen som bannlyses för 1.07?

Inte en enda användare stängdes av för 1.07 under 2024. Ni har kartlagt alla under samma tidsperiod, eller hur? https://www.flashback.org/sok/?query...2-31&so=weight

Kartläggningen finns till för att upprätthålla 1.07 men uppenbarligen så missbrukas det för att ta reda på vem som är vem av andra orsaker än att utreda 1.07.

Varför försöker du greppa efter halmstrån och byta inriktning på din TS?

Det som hänt är att admin konstaterat att 'tomtenissen37' har varit aktiv på flashback efter att skolskjutaren bekräftades död. Menar du att detta betyder att man kartlägger sina användare?

Att kolla upp om någon är aktiv på sidan gör man genom att:
1. Kolla när användaren senast postade ett inlägg.
2. Trycka på dess profil där du kan läsa när användaren senast var aktiv.

Att du senare konstaterar att ingen under 2024 åkte dit för 1.07 samtidigt som du menar att Flashback kartlägger sina användare är märkligt
Citera
2025-02-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Det som hänt är att admin konstaterat att 'tomtenissen37' har varit aktiv på flashback efter att skolskjutaren bekräftades död. Menar du att detta betyder att man kartlägger sina användare?

Jag avböjer att svara på varför jag menar att Flashback kartlägger sina användare men det konstaterades mycket mer än så under natten och tidig morgon.

Det har erkänts att kartläggningen sker konstant. Därför är det relevant att påtala att 1.07 inte bryts mot särskilt ofta. Kartläggningen används däremot för andra syften, som i fallet med mördaren.

Har det ens funnits skäl att utreda Tomtenissen för brott mot 1.07 eller var det bara bekvämt att underlaget fanns? Det finns på alla.

Citat:
Citera
2025-02-07, 13:51
Medlem
Passar på att lyfta in detta så kan vi åtminstone konstatera att det görs utan att älta om hur och varför jag tror att det görs.

Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
ni har ju inte förklarat hur ni kan koppla samman flertalet konton till en och samma person?

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Nej, och det är ingenting vi förklarar eller diskuterar heller.
Citera
2025-02-07, 13:59
Medlem
Citat:
Observera att moderatormeddelandet gjordes kl 14:19 och inlägget av Tomtenissen37 kl 22:39. Att kontot varit inloggat efter dådet i Örebro är inte vad jag skulle kalla "starka bevis" när GM fått all elektronik beslagtagen av polisen.

Oavsett så förstår jag inte poängen i att en moderator dementerar såna spekulationer.

Är det okej för användare och moderatorer att eftersöka sån information så länge det är i anknytning till högprofilerade fall? Jag känner inte riktigt att det är lämpligt.
Det KAN ju vara så att tomtenissen skickat PM till Maviel eller någon annan moderator eller admin och bekräftat att han inte är identisk med GM i Örebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in