2025-03-29, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stunning-and-brave
Saxar du nu inte ut en av många orsaker som anges?

Jo men alla dessa "orsaker" är spekulationer och teorier och jag tror på denna.
Citera
2025-03-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jo men alla dessa "orsaker" är spekulationer och teorier och jag tror på denna.
Helt okej, vi går nog i olika församlingar.
I min församling tycks det att man skall läsa hela bibeln och inte bara Psaltaren.
Citera
2025-03-29, 20:04
Medlem
Citat:
Helt okej, vi går nog i olika församlingar.
I min församling tycks det att man skall läsa hela bibeln och inte bara Psaltaren.

Om det finns 100 ideer och teorier om en historisk process så innebär det inte att någon tror att allihop är sanna.
Citera
2025-03-30, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om det finns 100 ideer och teorier om en historisk process så innebär det inte att någon tror att allihop är sanna.
Visst har du rätt i det, men jag, kanske felaktigt uppfattade att du lagt alla ägg i samma korg här.
Därav metaforen...
Citera
2025-03-30, 16:32
Medlem
Citat:
Visst har du rätt i det, men jag, kanske felaktigt uppfattade att du lagt alla ägg i samma korg här.
Därav metaforen...

Det räcker att en individualistisk livsstil har bidragit till neanderthalarnas förvinnande genom att de har skapat en konkurrensnackdel för dem i konkurrensen med mer sociala människogrupper. Det behöver inte vara den enda anledningen eller någon exakt historisk sanning för att det ska vara relevant att nämna i en filosofisk diskussion om libertarianismen.
Citera
2025-04-02, 14:05
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej, den text du la in var ganska flummig, som jag skrev och som vem som helst kan se. (Men i sig inte direkt felaktig).
Men den sa inte speciellt mycket. Att du lutar dig mot sådan text kommunicerar att du saknar kunskaper i området.

Det går att vara väldigt tydligt på vad som reservkravet syftade att reglera.

Och det går att vara väldigt tydligt på vad som kapitaltäckningskravet syftar att reglera.

Det är som sagt helt olika saker som inte har det minsta med varandra att göra. Har man även ytliga kunskaper i området känner man till detta. Och kan även förklara den ekonomiska logiken.

Och att du talar i termer av "skapa pengar" berättar också att du inte kan något. Ingen som kan något skulle nämligen uttrycka sig så om Basel-regleringarna.

Att du inte förstår hur banksystemet fungerar gör ju att alla redogörelser blir flummiga för dig. Jag kan fortsätta med att torpedera dig för det är väldigt enkelt att se hur penningmängden uppkommer. Om vi tar måttet M3 så utgör bankernas utlåning typ 90-95% av penningmängden. Den monetära basen i form av sedlar och mynt som skapas av CB är alltid låg i dagens system. För att merparten av pengarna skapas genom bankernas kreditgivning. Du är lika uppblåst som du är ignorant och därför klarar du inte ens av att ta till dig basala förklaringar till hur FRB-systemet fungerar. Centralt här är Basel III reglerna sen många år tillbaka med de begränsningar som finns i form av tier 1 och tier 2 capital ratios.
Citera
2025-04-05, 07:48
Avstängd
Min erfarenhet av nyliberaler är, allmänt talat, att de är uppblåsta, helt fixerade på att allt ska ses och beskrivas som handelsrelationer (homo economicus som gör upp avtal med varandra) - och dessutom oftast inte klarar av att kännas vid att andra än de själva kan ha sinne för humor.
Senast redigerad av Tamberondo 2025-04-05 kl. 07:50.
Citera
2025-04-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag återkommer ofta till samma frågeställning, nämligen hur det egentligen kan vara möjligt att kombinera vänsteråsikter med ett rent samvete. Finns det ens en definition utav rättvisa som kan försvara ett progressivt skattesystem och hur skulle man i så fall definiera det? "Vissa ska betala mer än andra för att..." - Går det att fullfölja den meningen och fortfarande ha någon slags etisk trovärdighet?

Över huvud taget har jag svårt för att förstå mig på ickelibertarianer och hur de tänker. För mig är det så uppenbart att libertarianismen är sann. Ickeagressionsprincipen är så självklar. Hur kan det komma sig att vi är i minoritet?
I ett libertarianskt samhälle så organiserar sig olika samhällsklasser och skrån snabbt, och vips så är inte samhället längre libertarianskt. Libertarianismen är ohållbar eftersom premisserna för dess existens snabbt utplånar själva grundidén.
Citera
2025-04-08, 07:48
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
I ett libertarianskt samhälle så organiserar sig olika samhällsklasser och skrån snabbt, och vips så är inte samhället längre libertarianskt. Libertarianismen är ohållbar eftersom premisserna för dess existens snabbt utplånar själva grundidén.

Det beror på vilka nationer som igår i befolkningen. Om du testar i Centralsverige blir det som du skriver.

Om du istället repatrierar svear, franker, saxare, daner, langobarder, latinos och vissa folk från Mellersta Östern från Götaland och sen lyckas få särhället att bli libertarianskt, skulle en sådan organisering inte ske, alternativt ske mycket långsamt, eftersom götar, finnar, sydslaver, cimbrer, skyter, balter, och vad mer som blir kvar har andra kynnen, andra politiska preferenser, gillar småföretagande och att ta hand om sig själva och inte känner något behov av att förslava andra människor, att "spela spelet", eller att använda det allmänna för att vinna förmåner.

Det är alltså inte libertarianismen eller dess premisser som avskaffar sig själv, utan det är nationer vars individer har andra gener, annan kultur, annat kynne, annan religion, andra politiska preferenser än frihet och individualism, som ständigt ser till att alla försök till liberala eller libertarianska särhällen invaderas, infiltreras, integreras och kollapsar, eftersom ett sådant särhälle skulle ge dem alltför få möjligheter att njuta frukterna av andra människors arbete, godvilja och känslomässiga nöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in