Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Till att börja med kanske vi behöver definiera rättvisa lite mer konceptuellt. Där skulle jag säga att en någorlunda allmängiltig definition är "likvärdigt för alla enligt något sätt att mäta". Skulle tro att alla definitioner av rättvisa uppfyller det på något sätt.
Här är några olika sätt att definiera rättvisa mer konkret som alla uppfyller ovanstående
- Alla betalar samma belopp
- Alla betalar samma andel av sin lön
- Alla får behålla lika stort belopp av sin lön
Så om vi då tittar på det du verkar störa dig vad det gäller progressiv skatt, så handlar ju skatt i grunden till väldigt stor del omfördelning från rika till fattiga. Ett sätt att göra den omfördelningen rättvis är att den "drabbar alla lika hårt". Det är naturligtvis rätt svårt att mäta vetenskapligt, men jag tror inte direkt att det är någon tvekan om att någon som har 2000 över i plånboken när alla månadens kostnader är betalda drabbas väldigt mycket hårdare av en oförutsedd utgift på 3000kr än någon som har 20000 över i månaden.
En oförutsedd utgift på 3000 kr drabbar alla precis lika hårt, det innebär en utgift på 3000 kr.
Om man nu utgår från att det drabbar alla olika hårt så innebär det också t.ex. att en alkis som super upp varje öre så drabbar det extra hårt. Borde dom få mer pengar då?
Vänsterns hela ideologi bygger ungefär på följande: Det finns ett bestämt belopp pengar, och därför innebär det att "de rika" tar från "de fattiga" och därför måste det omfördelas för att vara "rättvist".
Problemet är ju att detta ine överhuvudtaget stämmer. Hade det varit fallet hade vi haft en ekonomi som varken ökar eller minskar. Om jag nu t.ex. går och startar ett framgångsrikt företag och lyckas tjäna en massa pengar på det, så betyder det inte att någon som har lite pengar blir ännu fattigare. Tvärtom så kommer fler personer att komma i arbete och fattigheten minska. Om staten stjäl tillräckligt stor andel av dom pengarna kommer jag däremot inte att återinvestera dom i företaget vilket innebär att endera färre arbetstillfällen eller lägre löner.
Tar man ett land som Estland som exempel så har deras BNP/capita ökat nästan 10 faldigt under senaste 30 åren, trots (eller snarare tack vare) att man har platt skatt. Sveriges siffra på motsvarande tidsperiod är ungefär en fördubbling.
Att ha progressiv skatt är ingen form av självklarhet och framförallt drabbar det ju just medelklassen som trots blygsamma inkomster får betala bort en stor del i diverse skatter och avgifter. Vilket i sin tur också drabbar ännu fattigare i form av att mindre pengar spenderas.
Hade jag inte varit tvungen att betala halva min inkomst i skatter hade jag lätt anställt en städerska t.ex. Nu går samma pengar istället till att betala ut socialbidrag till någon och jag städar själv. Lose-lose.