Citat:
Nu vet jag väl att Du är grälsjuk, men jag tror att jag skrev ungefär det, med den nyansen att S-devalveringen tillsammans med andra åtgärder jag redogjorde för skapade 90-talskrisen. När den borgerliga fyrpartiregeringen släppte kronan fri på valutamarknaden, var det blott en konsekvens av tidigare S-beslut. S ekonomisanering, från 1994, var i princip att de prolongerade Anne Wibbles ekonomiska politik.
Du behöver nog för Dig själv reda ut fr a skillnaden på Monroe-doktrinens Amerikacentrism och Truman-doktrinens globala anspråk. Senare amerikanska doktriner, vad man nu väljer att kalla dem, har alla varit varianter på den senare. Trump har inte lämnat det globala amerikanska intresset, men justerat det på ett till delar tämligen ogenomtänkta sätt.
Begreppet "Ryssland" för tankarna till Moskvariket, vilket inte ens var uppfunnet varken när Holmgård eller Novogorod anlades. Däremot kom Novogord småningom att utgöra en balanspunkt, samman med Kiev, i det rusiska riket. Man kunde möjligen säga att Novogorod utvecklades till ett kärnrusiskt land, så att tankarna går i rätt riktning, dvs till Kiev.
Det har det varit tal om: https://www.washingtonpost.com/world...843_story.html
Nej, det kan inte Putin för det gör de inte. Hade så varit fallet, så saken varit klar för länge sedan. Saken är snarare den att Putin blir allt mer desperat. Hans angreppskrig går uselt, han föröder sin krigsmakt och världen fnissar åt att han inte vågade sig till sitt möte i Istanbul. Någon rysk våroffensiv har vi inte heller sett. I alla fall ingen som lyckats med något. Du kan förstås tjata om "utnötningskrig", men om detta ta ett halvsekel för att ge märkbara resultat, kan man fundera på vem som blir utnött på slutet. Det var väl Peskov som pratade häromdagen om att Ryssland krigat i 21 år med Sverige på 1700-talet. Det var en enorm prestation av det lilla Sverige att stå emot så länge, mot tre aggressiva fiender. Ukraina kanske klarar något liknande, och då kan mycket väl Putin vara både död, nergrävd och uppäten innan ett avgörande nås. Ännu oklart åt vilket håll.
Väst kuppade inte bort något. Och vad som än skedde, så legitimerade det inte Moskvas invasion. Man kan inte hålla folkomröstningar på ockuperat område. Att lossrycka en del av en suverän stat kallas i de flesta stater för högförräderi, så det finns nog litet att göra med den (bl a) Krimbor som understött fienden...
Du behöver nog för Dig själv reda ut fr a skillnaden på Monroe-doktrinens Amerikacentrism och Truman-doktrinens globala anspråk. Senare amerikanska doktriner, vad man nu väljer att kalla dem, har alla varit varianter på den senare. Trump har inte lämnat det globala amerikanska intresset, men justerat det på ett till delar tämligen ogenomtänkta sätt.
Begreppet "Ryssland" för tankarna till Moskvariket, vilket inte ens var uppfunnet varken när Holmgård eller Novogorod anlades. Däremot kom Novogord småningom att utgöra en balanspunkt, samman med Kiev, i det rusiska riket. Man kunde möjligen säga att Novogorod utvecklades till ett kärnrusiskt land, så att tankarna går i rätt riktning, dvs till Kiev.
Det har det varit tal om: https://www.washingtonpost.com/world...843_story.html
Nej, det kan inte Putin för det gör de inte. Hade så varit fallet, så saken varit klar för länge sedan. Saken är snarare den att Putin blir allt mer desperat. Hans angreppskrig går uselt, han föröder sin krigsmakt och världen fnissar åt att han inte vågade sig till sitt möte i Istanbul. Någon rysk våroffensiv har vi inte heller sett. I alla fall ingen som lyckats med något. Du kan förstås tjata om "utnötningskrig", men om detta ta ett halvsekel för att ge märkbara resultat, kan man fundera på vem som blir utnött på slutet. Det var väl Peskov som pratade häromdagen om att Ryssland krigat i 21 år med Sverige på 1700-talet. Det var en enorm prestation av det lilla Sverige att stå emot så länge, mot tre aggressiva fiender. Ukraina kanske klarar något liknande, och då kan mycket väl Putin vara både död, nergrävd och uppäten innan ett avgörande nås. Ännu oklart åt vilket håll.
Väst kuppade inte bort något. Och vad som än skedde, så legitimerade det inte Moskvas invasion. Man kan inte hålla folkomröstningar på ockuperat område. Att lossrycka en del av en suverän stat kallas i de flesta stater för högförräderi, så det finns nog litet att göra med den (bl a) Krimbor som understött fienden...
Jag påpekar bara att du har fel i sak. Hur mycket du än avskyr sossarna så fritar inte det borgarna från ansvar. I realiteten har Sverige inte haft någon politisk opposition att tala om på väldigt länge. Det fanns hetare och intressantare politiska strider innan Sverige blev en demokrati. I Sverige förblir politiken i allt väsentligt densamma oavsett regeringsfärg. Samma liberalmarxism och globalism.
Nu var det ju imperialism vi diskuterade och den kan ta sig olika uttryck vilket jag påvisat genom de olika doktriner som USA följt sen länge. Begränsar vi oss till globalism/global imperialism så är det från wilsonianismen den inleds. Men det är den Trump bryter med. Hur mycket ideologi som ligger bakom den brytningen är svårt att säga. Jag nöjer mig med att konstatera att ekonomiska och finansiella realiteter i den geopolitiska utvecklingen inte ger USA något global handlingsutrymme längre. Något som du tycks helt oförmögen att begripa.
De flesta anser nog att Ryssland anspelar på just rusernas land. Man måste vara en väldigt speciell slags tomte för att inte se det. Ukraina är inte och har aldrig varit något land utan en del av rusernas land. Ukraina betyder typ gränsområde, den del av rusernas land som gränsar mot västligare länder.
Du har ju inget annat än dina Bagdad Bob fantasier att bygga på. Bevisligen fungerar Putins utnötningskrig ypperligt eftersom det är Ukraina och väst som nöts ut militärt, ekonomiskt och politiskt.
Jo, väst kuppade olagligen bort Ukrainas rättmätige president Janukovitj 2014 och installerade en marionettregim. Sådana som Victoria Nuland har ju öppet erkänt detta. Det är västs aggression och expansion västerut med slutmålet att ta kontroll över Rysslands naturtillgångar som är orsaken till dagens konflikt.