Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag pratar om Trump...DU drog in Caesar, Sullus, Rom och allt möjligt som inte hör till ämnet.
Och nej du
MÅSTE inte alls gå igenom 30 år av Roms historia för att kunna diskutera Trump och 2025.
Jag måste gå igenom 30 år av romersk historia för att korrigera dina påståenden om att oligarkernas republik var någonslags demokrati värt namnet som Ceasar kom in och förstörde.
Poängen var just att det ofta är väldigt priviligierade superelit-människor som kan komma in och utmana supereliten igenom hela historien. Det är ingen överraskning att Gracchus bröderna och Kennedy bröderna just var otroligt rika, liksom Trump och Musk. Oligarkerna föredrar att ha en senil Biden som får agera som marionett för deras intressen än en ledare som känner till spelet bakom kulisserna och har en egen vilja, det är därför som Kamala Harris hade mycket mer stöd från miljardärerna än Trump.
Citat:
Det finns bra ledare och det finns dåliga...de bra ledarna har vettiga prioriteringar, vettig politk och bra konsekvenser för div. HELHETER för ögonen medans dåliga mestadels har egenintressen för ögonen...
gissa 3 ggr vilken kategori som Trump tillhör.
"Deep state" är en konspirationsteori. Alltså ett rent högerextremt hittepå och Trumps "vision" verkar ju med all önskvärd tydlgihet vara en starkt auktoritär stat där allt och alla ska slicka just Trump därbak.
Jättespännande...hörredu...
Deep state är bara en konspirationsteori alltså, och ändå siter senator Chuck Schumer och säger i bästa sändingstid att den icke folkligt valda intelligentsian har massa sätt att förstöra en folkvald president ifall de så vill:
https://www.youtube.com/watch?v=6OYyXv2l4-I
Jo just det. Eller tror du verkligen att en organisation som CIA som startar krig och avsätter regeringar i diverse länder runtom i Världen inte kan försöka göra det även i USA ifall de känner sig hotade av en alltför "självständig" president?
Citat:
Allt jag ser är att man är väldigt restrektiv mot att sälja ut till just Kina.
Vad betyder det ens? Kina är USAs största hot i hela dess historia, så vad menar du? Är det positivt att vi själva låter våra mest ärorika företag sälja sig själva till Kina (eller arabländer eller liknande för den delen)? Eller låter det som internationell liberalism som helt tappat huvudet kring frågor om nation, geopolitik och säkerhet och bara låter storfinansen göra kortsiktiga vinster på både nationens och arbetarnas bekostnad?
Citat:
Gentjänst för vad exakt?
att Musk håller på sabba det mesta av välfungerande institutioner i USA just nu?
Och vill Trump aktivt hjälpa just tillverkningsindustrin så ska han ju fasen inte införa massa tullar som aktivt förhindrar just tillverkningsindustrin.
Den industrin går inte till längre så som Trump föreställer sig.
Du påstod att Trumps tullar mot utländska bilar kom som en gentjänst till Musk för att ha finansierad hans kampanj, vilket jag anser inte är så troligt, och att det har tvärtom varit hans valkampanj som säkrade vinsten i amerikanska rostbältet. Ledaren för amerikanska bilfacket hoppade ju nyligen till Trumps sida och hyllade honom för att få tillbaka tillverkningsindustrin till USA (efter att ha varit pro-Kamala under valet).
Det står inget om idiot, att de ogillar honom är något helt annat. Jag ogillar verkligen Netanyahu men skulle aldrig någonsin kalla honom för en idiot. Bibi är tvärtom mycket smartare än våra egna politiker, antagligen bara Putin som tävlar mot Netanyahu om att vara skarpaste kniven i lådan.
Citat:
Precis...människor ska inte få ha sin egen "history"...utan de ska bakas in i den vita, heterosexuella och i huvudsak manliga normen. Precis det jag skrev. Historia är "HIS".
Att inte begripa att ex en svart soldat under andra världskriget genomlevde detta krig och sitt uppdrag i det på ett sätt som inte var gemensamt med ex en vit soldat är att aktivt välja att ignorera dens verklighet och historia.
90% av amerikanska armen i andra världskriget var vita män. Varför skulle just svarta, hispanics och kvinnor ha speciella kategorier? Normen var att det var vita män som dog för nationen, att belysa allt annat vore att försöka bedriva historieförfalskning.
Citat:
Inte vinna = inte uppnå sin målsättning med sitt agerande...
Rysslands målsättning var att knäcka/ splittra Europa och Nato och förbjuda Ukrainare att vara just Ukrainare.
Tycker du det verkar som Ryssland uppnått detta?
Och tänker du på den nya osäkerheten och ev. splittringen i Nato så är det ju inte Rysslands förtjänt utan Trumps...
Men just ja, Trump oar ju så "spännande" och bra enligt dig.
Det är mycket diffusa och spekulativa målsättnignar du sätter upp för Ryssland. Hur förbjuder man ukrainare att vara ukrainare? Förbjuder ryssarna i regel minoriteter att ens vara minoriteter inom Ryssland? Ryssland är inte Kina eller Turkiet och har som mål att just vara ett mångkulturellt imperium (något jag själv inte ser som särskilt önskvärt).
Ryssland är beredda att hålla kriget igång föralltid ifall det innebär att Ukraina inte får gå med i NATO, något som Ukraina inte har råd med heltenkelt. De har inte evig tillgång till män att offra i striden, speciellt inte jämfört med Ryssland.
Jag vill här ändå lägga till något som skrämmer mig lite, och det är att det inte finns någon anledning för Ryssland att gå med på Trumps förslag om fred, då de håller på att vinna kriget bit för bit och har momentum på deras sida. Jag är rädd för att Ryssland alltså inte ens accepterar Trumps mycket väldigt vänliga förslag. Ifall vi inte får fred nu så kommer du förstå om 3 år varför jag hoppades att det blev fred. Kan se stora städer som Kharkiv och Kherson falla någon gång i framtiden.
Ifall vi liknar detta Tysklands förlust i första världskriget så ville ju fransmännen som var påväg att vinna kriget ha betydligt mer än bara Alsace och Lorraine.
Ifall vi är någorlunda seriösa så är det bästa Ukraina har att hoppas på att de får något slags erbjudande som liknar den Finland fick från Soviet efter vinterkriget/2a världskriget, förlorar 10% av finsk territorium och förblir neutralt och därutöver förbud att ha politiker som har anti-soviet retorik. Detta är krigets verklighet, detta har avgjorts på stridsfältet. Den som inte vill se verkligheten kan bara skjuta upp saken tills det blir än värre förhandlingsläge, och då än värre deal.
Finland fick behålla en stark militär, det bör vara Ukrainas fokus att inte Putin får igenom olika krav på avmilitarisering (långdistansmissiler och liknande behöver man givetvis offra).
Citat:
Precis. Ryssland kan ge sig på vem som helst...det som hållit emot detta är ett sammanhållet Nato, med USA i spetsen. Detta håller nu Trump påa tt gröpa ut totalt...jättebra eller hur.
En kärnvapen bomb och Polen är "fixat".
Det här är oseriöst, Soviet använde inte ens kärnvapen mot Afghanistan där ingen nödvändigtvis skulle ha mycket att säga om saken. Teoretiskt kan Ryssland använda sig av kärnvapen mot vem som helst, liksom USA, Kina, Israel, Indien och Pakistan men de gör aldrig det av en anledning. Inte ens när det gick riktigt illa mot Ukraina i hösten 2022 så användes kärnvapen.
Ifall vi ska vara rädda för Rysslands kärnvapen så kan vi ju glömma att ens satsa på att rusta upp. Men vi lär oss av historien att supermakter är otroligt rädda för att använda kärnvapen, inte ens general McCarthur som var likt en gud i amerikanska militären tilläts använda sig av kärnvapen mot Nordkorea/Kina i en tid då USA hade total dominans när det gällde kärnvapen.
Citat:
Sverige har inte varit och är ingen "vasallstat" till USA. Och Europa har i alla tider haft en egen utrikespolitik.
Du får ju gärna vara så naiv ifall du så vill. Ifall vi ser på Edward Snowdens leaks om hur NSA tjuvlyssnade på Angela Merkels telefon och kategoriserade inte Tyskland som en allierad utan en tredje klassens "partner" samt samlade information från Tysklands medborgares telefoner genom att tyska BND (tyska CIA) gav fria kort för NSA att göra som de ville så får vi något som liknar vassalstat på alla sätt och vis (och då talar vi om Europas största ekonomi). Att Tyskland inte kunde göra något åt att amerikanska underrättelsetjänster till och med spionerade och stal tysk teknologi från framförallt Siemens och Airbus och de fick aldrig någon formell ursäkt från amerikanerna.
Det riktigt läskiga är att troligen Obama och övriga ledare från den tiden inte hade någon aning om vad deep state höll på med, så det vore märkligt att be om ursäkt för något som de aldrig ens var medvetna om.
Givetvis finns otaliga fler exempel på att Europa inte har någon egen utrikespolitik värt namnet, men detta är påväg att förändras.