Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Du börjar alltmer låta som en av de enfaldiga big brother propagandisterna i Orwells ”1984”. Bevisligen har dina ”brittiska bedömare” haft tvärfel om precis allt när det gäller Ukrainakriget och Ryssland.
Det har de bevisligen inte. Jag har redan exemplifierat. Vill Du har fler brittiska bedömare, så rekommenderar jag den insatte Hamish de Bretton-Gordon, som t ex kan lyssnas på här:
https://www.youtube.com/watch?v=iVKzPrE9PmY
Citat:
Herregud. Du är som en spambot och nej, dina fantasier om ”intentioner” är inte relevanta. Återigen. De facto har Ryssland gått varsamt fram mot civilbefolkningen i Ukraina vilket t.o.m FN-rapporten du själv länkade till bevisar. Detsamma kan verkligen inte sägas om Israel som alltså officiellt anklagas för folkmord i Gaza av FN. Ingen sån anklagelse har framförts mot Ryssland av uppenbara skäl.
Ryssland har i veckor nu försökt få den ukrainska civilbefolkningen att frysa ihjäl. Det finns inget varsamt i det. Jag hoppas att den ryska civilbefolkningen en gång skall få smaka detsamma. Att FN, som hela tiden blockeras i sitt arbete av Moskva, inte anklagar Ryssland för särskilt mycket, ligger i FN-systemets tillkortakommande.
Citat:
Försöker du återigen att stärka ditt sköra hanrejsjälvförtroende genom att förminska Rysslands militära förmåga. Det kommer aldrig att bli trovärdigt hur många repriser du än kör. Men det handlade ju om ditt påstående att Putin lägger sig i militära spörsmål vilket du alltjämt har noll belägg för.
Sakläget är som så, att Ryssland kommer ingenstans i sina operationer. Såvitt jag sett är man helt utkörd ur Pokrovsk och Kupjansk. Massiva ryska förluster till ingen nytta alls. Putin ger närmast intryck av att för sitt utnötningskrig mot sig själv. Det är väl i så fall det enda framgångsrika i kriget under senare år.
Citat:
Hahaha. Så nu var du tillbaka i Novgorod igen men det var ju Ruriksättens förmenta närvaro i Kiev efter mitten av 1200-talet det handlade om. Anstränger du dig för att framstå som ett fån eller kommer det naturligt?
Det satt Rurikättlingar på flera platser i det område som litet lösligt utgjorde Kiev-/Novogorodriket. I själva Kiev till åtminstone en bit in på 1300-talet, som härskare. I Novgorod ända fram till 1400-talet, men också på flera andra håll, som i Vladimir.
Citat:
Men du har ju tvärfel. Ryssland är inte försvagat på något sätt utan starkare ekonomiskt, militärt och politiskt. EU och UK är däremot kraftigt försvagade i nämnda avseendet. Det är du som inte vill begripa att Trumps geopolitiska linje inte sammanfaller med EUs och UKs intressen som definitivt är maktpolitiska. För hade EU varit fokuserade på ekonomi istället så skulle man aldrig ha gett sig in på fiaskoäventyret i Ukraina.
Lille gubben, Ryssland har det svårt just nu. Produktionen av krigsmateriel håller inte jämna steg med förbrukningen, soldatrekryteringen håller inte jämna steg med förlusterna, produktionen av petroleumprodukter och andra strategiska produkter minskar, och de måsta sälja till underpris till Kina. Och man kommer ingenstans i Ukraina. Snart har det gått fyra år av "specialoperation". Undras om det "speciella" var att det skulle ta mycket lång tid, ge oerhörda förluster och inte uppnå något av värde? I sanning en speciell lösning...
Många har försökt begripa sig på om Trump har någon utrikespolitisk linje överhuvudtaget. Det ser inte så ut. Nu skall det inte uteslutas att gubbarna Putin och Trump båda kommer att tappa inflytande, och framöver får ett mera rustat Europa, där till och med Sverige har börjat seriöst diskutera att skaffa egna kärnvapen. Det är onekligen en intressant utveckling.
Citat:
Du påminner bara så mycket om propagandan i Orwells ”1984”….”vi har alltid varit i krig med Eurasien”.
Som om den depraverade skräpkulturen i väst ens är jämförbar med högkultur som Ryssland upprätthåller.
Vi har i alla fall haft Moskva som mer eller mindre aktiv fiende sedan 1400-talet. Vad är det för "högkultur" som Ryssland upprätthåller? Vodkabrännerier?
Citat:
Låt mig förresten gå in på ett ämne som är mer ontopic så du slipper agera korrumperad mod. Epsteinfilerna. Efter mycket förhalande från Trumpadministrationen så har man till slut alltså släppt drygt 3 miljoner filer. Som Trumphatare tycker man att du borde ha hoppat på den här straffsparken. Särskilt som Trumps DOJ vägrar släppa de ytterligare 3 miljoner filer som finns. Vad kan detta bero på tror du? Ja, att Trumpadministrationen är så ovillig att släppa ifrån sig allt om Epstein? Att du inte självt tagit upp det här får mig att misstänka att du som judefellat finner de nu konstaterade spåren till judisk makt och ondska ytterst besvärande. Eller varför tror du att Trump vill sopa den gigantiska Epsteinskandalen under mattan?
Jag har inte hunnit sätta mig in i detaljer, men det som ligger nära till hands att misstänka, är att det finns kompromat på Trump eller andra av betydelse i hans krets. Att Trump saknar utrikespolitiskt moral har jag redan konstaterat. Det är väl sannolikt att han också är moraliskt belastad i andra avseenden. Det kan inte uteslutas att det finns förgreningar till rätt många i allehanda politiska sammanhang här. Vi har sett åtminstone två kopplingar till svensk elitmiljö. Kanske finns det hållhakar som kan tappas, om allt görs offentligt. Jag avstår vidare spekulationer tills mera fakta eventuellt läggs på bordet.