2025-02-05, 16:47
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför tränar militären på krig när vi inte har krig?

För att de tänker starta krig.
Citera
2025-02-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det är inte direkt så att vi har många skolskjutningar i Sverige, så det borde inte vara något man tränar för och förbereder sig på rent allmänt, men i just Örebro av alla ställen, "råkade" de ha precis en sådan övning 2 månader tidigare!

https://www.dn.se/sverige/har-ovar-l...g-mot-skoldad/

Hur kommer det sig? Hade de blivit varnade av Gud? Eller var detta något planerat?

För de som inte tror på Gud, så måste ju detta ändå lukta konspiration långan väg? I sådant fall vill man skrämma upp befolkningen av någon anledning, vad kan denna anledning vara? Ursäkta mer anslag, eller "omfördelning" av resurser till någon korrupt organization som skall "lösa problemet?"

Nu råkar jag tro på Gud, så jag lutar åt den tolkningen, han visste vad som skulle hända så han fick dem att träna strax innan... men vad tror du?

För att vara förberedda om något sånt här skulle hända, numbnuts.

Det är inte bara i Örebro man tränar utan exakt överallt i hela landet. Man tränar inför den här typen av situation, man tränar inför terrordåd, man tränar inför båtolyckor och kärnkraftshaverier. Det är så man är förberedd den dagen någonting inträffar.

Fotbollslag tränar inför matcher av samma anledning.
Citera
2025-02-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Ja ha varför har Försvarsmakten länge haft ordet, försvar i namnet ; men det har du aldrig fattat?

I princip alla vapen i förvaret är helt designat för försvar,,, Vi har aldrig haft en attackstyrka där tanken är att invadera, attackera, ta över.

Allt har handlat om att gräva ner oss, att andra kommer och vi möter, fördröjer och att det inte är förns hela landet är taget eller stora delar som man kör gerilla, men det har du aldrig fattat va?

Du har heller aldrig fattat att ett vist land med diktatur attackerat alla grannländer samtidigt som man hotar med vedergällning bara för att nån har en åsikt. och att alla länder i väst nu sakta förstått att det landet är ett elakt hot,.

Därför är du gaska dum i huvudet. Vi har ett jävla land som hotat oss och alla andra länder i EU i hundra år och där har inget nytt hänt mer än att dom höll lite lägre profil under tjugo år typ. Det är inget mer med det.
Senast redigerad av Brodrude 2025-02-05 kl. 16:58.
Citera
2025-02-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag äger ett fastighetsbolag. Var typ vart annat år så fixar jag en dag som mina anställda får en kurs gällande livräddning. Med en behörig sjuksköterska. ABC-stridsmedel är överkurs för civilt bruk.

i dag anser jag att åtimstånne en lättare GMU, där ABC kan ingå och annat: Det bör alla svenska medborgare lära sig minst en gång alla som är vuxna ock kloka nog att dra en runk och stå upp på sin två ben själv på egen hand bör genomgå den.
Citera
2025-02-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Märkliga scener runt den misstänktes bostad också. Poliser med automatkarbiner och militärutstyrsel, står och ser samlade ut uppe på taket. Dramatiska bilder. Känns som det är viktigt att alla ska se.

Räcker det inte med att gå in med NI, forcera dörren, säkra lägenheten och sedan är det klart? Den misstänkte är död och man misstänker att han agerade ensam. Varför detta pådrag utanför hans bostad, med specialpoliser med tung beväpning?
Jahopp, läs på om hederskultur kanske
Citera
2025-02-05, 17:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
i dag anser jag att åtimstånne en lättare GMU, där ABC kan ingå och annat: Det bör alla svenska medborgare lära sig minst en gång alla som är vuxna ock kloka nog att dra en runk och stå upp på sin två ben själv på egen hand bör genomgå den.

Alla har inte gått lumpen, många av den yngre generationen vet inte vad lumpen ens är för något. (Jag pratar om folk som är födda typ 1990 och senare).
Citera
2025-02-05, 17:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ja ha varför har Försvarsmakten länge haft ordet, försvar i namnet ; men det har du aldrig fattat?

När jag gjorde lumpen fanns det grejor som det fortfarande stod "KRIGSMAKTEN" på.. Jag gjorde lumpen på 1980-talet..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigsmakten
Senast redigerad av kraftfoder 2025-02-05 kl. 17:37.
Citera
2025-02-05, 17:34
Medlem
Grontarskonts avatar
Alla poliser tränar på detta!

Lägg ned alla idiotiska konspirationsteorier!!!!!
Citera
2025-02-05, 17:35
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM

Ytterst idiotisk kommentarer, vad menar du egentligen?!
Citera
2025-02-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Brandkåren övade, vad vet dem som inte VI VET?????

Ja även deltidarna var ute, men övningen verkar ha varit planerad länge.
Tänker även på klädpåse-incidenten på IKEA, upplever att polisen varit extra alerta/försiktiga men är säkert pga av alla skjutningar?

Hade varit intressant att få veta om hotbilden mot våra skolor förändrats i närtid, såg något på fb att just Risbergska övat på inrymmning vid pågående dödligt våld i Augusti.
Senast redigerad av Qwerty1979 2025-02-05 kl. 17:41.
Citera
2025-02-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det är inte direkt så att vi har många skolskjutningar i Sverige, så det borde inte vara något man tränar för och förbereder sig på rent allmänt, men i just Örebro av alla ställen, "råkade" de ha precis en sådan övning 2 månader tidigare!

https://www.dn.se/sverige/har-ovar-l...g-mot-skoldad/

Hur kommer det sig? Hade de blivit varnade av Gud? Eller var detta något planerat?

För de som inte tror på Gud, så måste ju detta ändå lukta konspiration långan väg? I sådant fall vill man skrämma upp befolkningen av någon anledning, vad kan denna anledning vara? Ursäkta mer anslag, eller "omfördelning" av resurser till någon korrupt organization som skall "lösa problemet?"

Nu råkar jag tro på Gud, så jag lutar åt den tolkningen, han visste vad som skulle hända så han fick dem att träna strax innan... men vad tror du?
Jag tog med mig ett paraply till jobbet en gång. Sen började det regna. Dagen efter frågade kollegorna om jag var delaktig i manipulation av vädret. Men jag tror att det var Gud som talade om att jag skulle ta med paraplyet. Vad tror du?
Citera
2025-02-05, 17:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det är ingen naturlag att skolskjutningar av denna typ även ska sprida sig till Sverige. För det är svårt att skaffa sig lagliga vapen i det här landet. I Finland är det däremot lätt att skaffa pistoler av kaliber 22. Det har fått konsekvensen att det inträffat dåd där det använts vapen av den kalibern.

Men det har förekommit vapendåd i svenska skolor och massskjutningar i Norge. Ni kan ta av er foliehattarna nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in