2025-02-05, 14:54
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Som vanligt bland konspirationsteorier är att man missar två viktiga parametrar, nämligen slumpen och rena tillfälligheter.

Ibland verkar saker sammanfalla utan att de har något samband. Vi har en förmåga att försöka hitta mönster.

Different people for different needs. Jag tycker det är bra att det finns konspirationsteoretiker. Oftast har de fel men nån enstaka gång slår det rätt ut och hade kanske inte uppdagats utan denna övermisstänksamma grupp.

Själv råkade jag ut för slumpen att ha haft en lång diskussion om svenska skoldåd i bara i lördags. Kusligt sammanträffande? Ja. Tror jag på någon bakomliggande mening eller samband? Nej.

Så nej, jag betvivlar att det skulle vara någon bakomliggande konspiration. Kanske man tittat åt amerika som svenskar så gärna gör.
Senast redigerad av negerbarn 2025-02-05 kl. 14:58.
Citera
2025-02-05, 14:57
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Någon som har en direkt referens till trolig övning på samma tema som rapporteras sant för Örebro eventet?

För Utöja rapporterade aftonposten att en övning på samma tema avslutats 15 min före ABB kom dit.

Denna händelse ihop med en i Norge för en tid sen där en licens-skytt mejat ner eldbesvarande polis kommer att vara bra material att boosta en havererad vapenutredning.

EU direktiv hindrar svensk vapenlagstiftning som den ser ut idag och i kommande smarta städer är det svårt att motivera att civilt vapenägandeskap.

Vi kan nu vänta och se,, media kommer rapportera att en AR-15 lik karbin beviljad på jakt-licens använts.
Citera
2025-02-05, 15:21
Medlem
Polisen har övat på skolskjutningar sedan Columbine och även kommuner har numera en bra beredskap baserat på erfarenheterna ifrån Trollhättan.
https://www.tjugofyra7.se/amnesomrad...-ett-bra-satt/
https://www.dagenssamhalle.se/samhal...terna-spridas/

En mer relevant konspirationsteori är om någon aktör försöker haverera Flashback genom att sprida så många korkade rykten och felaktiga gärningsmannaidentiter som möjligt.
Citera
2025-02-05, 15:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Polisen tränar väl på olika situationer de kan hamna i. De har säkert träna på detta i flera städer så tvivlar på att polisen planerat detta. Vad som däremot är skumt är att inte ett namn är läckt från vänner/anhöriga.. det kan ju inte vara en enstöring som mördat 10 enstöringar

Exakt. Inte ett enda namn. Är det svenskar som gått bort kan man leta skolfoton, söka i alla möjliga register för att se om informationen stämmer osv. Namnen på alla inblandade är därmed avgörande för att få uppfattning om sanningshalten i dådet, eventuellt motiv osv. Om utpekade GM inte haft inkomst på +10 år hur kunde han då ha råd med en AR15 som släpptes på licens först 2023? Varken vapen eller ammunition är ju särskilt billigt. Det går ju inte att komma in med kontanter hos en vapenhandlare, utan det är kort/faktura som gäller. Hur får han in +50.000 på sitt konto utan att banken reagerar? Ponera att han hade socialbidrag, levde billigt i +10 år och fick 500,- över varje månad som sparades jag då får man ihop +50.000. Vad är sannolikheten att han lever så, köper ett fint vapen för att sedan planera att mörda oskyldiga människor godtyckligt för att sedan skjuta huvudet av sig? Det låter jävligt långsökt.

Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det har jag ingen aning om. Det var en journalist under presskonferensen som frågade polisen som var där om de hade haft några föraningar om att något skulle hända, eftersom det hade varit mycket poliser i staden under dagen. Vilket jag tolkar som att personen sett mer poliser än normalt redan innan själva dådet.

Den polisen som intervjuades avfärdade det snabbt med att de inte fått några indikationer på det.

Rimlig tolkning. Hade jag sett en drös extra polisbilar i min egen stad dagen innan ett attentat hade jag funderat i samma banor.

Citat:
USA och Sverige skiljer sig markant när det kommer till vapenlagstiftning. Alla kan skaffa sig vapen utan några direkta hinder i USA, vapentätheten är hög och det finns pistoler i vart och vartannat hem i det landet. Man kan räkna med skolskjutningar i ett land som USA av den anledningen.

Det är ingen naturlag att skolskjutningar av denna typ även ska sprida sig till Sverige. För det är svårt att skaffa sig lagliga vapen i det här landet. I Finland är det däremot lätt att skaffa pistoler av kaliber 22. Det har fått konsekvensen att det inträffat dåd där det använts vapen av den kalibern.

Svårt och svårt, det är en process och det tar tid men inte särskilt svårt.

Citat:
Märkliga scener runt den misstänktes bostad också. Poliser med automatkarbiner och militärutstyrsel, står och ser samlade ut uppe på taket. Dramatiska bilder. Känns som det är viktigt att alla ska se.

Räcker det inte med att gå in med NI, forcera dörren, säkra lägenheten och sedan är det klart? Den misstänkte är död och man misstänker att han agerade ensam. Varför detta pådrag utanför hans bostad, med specialpoliser med tung beväpning?

Kan förstå att man väljer att vara misstänksamma om det som hänt verkligen hänt, men blir det överdrifter så väcker det så klart frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Någon som har en direkt referens till trolig övning på samma tema som rapporteras sant för Örebro eventet?

För Utöja rapporterade aftonposten att en övning på samma tema avslutats 15 min före ABB kom dit.

Denna händelse ihop med en i Norge för en tid sen där en licens-skytt mejat ner eldbesvarande polis kommer att vara bra material att boosta en havererad vapenutredning.

EU direktiv hindrar svensk vapenlagstiftning som den ser ut idag och i kommande smarta städer är det svårt att motivera att civilt vapenägandeskap.

Vi kan nu vänta och se,, media kommer rapportera att en AR-15 lik karbin beviljad på jakt-licens använts.

Samma sak med Drottninggatan. De hade haft en övning på exakt det temat dagen innan.

Är det en svensk som använt AR15 på licens i "värsta dådet någonsin" i Sveriges historia så uppnår man flera punkter samtidigt.
1. Det är inte bara invandrare utan svenskar är också mördare.
2. Väck frågan om licens på AR15 och allt annat och avväpna svenska folket.
3. Flytta fokus under så lång tid som möjligt från de dagliga bombdåden och skjutningarna utförda av invandrare som hänt sedan årsskiftet.
Citera
2025-02-05, 15:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det är inte direkt så att vi har många skolskjutningar i Sverige, så det borde inte vara något man tränar för och förbereder sig på rent allmänt, men i just Örebro av alla ställen, "råkade" de ha precis en sådan övning 2 månader tidigare!

Hur kommer det sig? Hade de blivit varnade av Gud? Eller var detta något planerat?

För de som inte tror på Gud, så måste ju detta ändå lukta konspiration långan väg? I sådant fall vill man skrämma upp befolkningen av någon anledning, vad kan denna anledning vara? Ursäkta mer anslag, eller "omfördelning" av resurser till någon korrupt organization som skall "lösa problemet?"

Nu råkar jag tro på Gud, så jag lutar åt den tolkningen, han visste vad som skulle hända så han fick dem att träna strax innan... men vad tror du?

Jag är agnostiker så allt skall ska bevisas inför mig. Ungefär som en domare..

Man har övningar "hela tiden", kan jämföras med brandkåren som har också övningar.
Under min uppväxt under 1970-80-talet hade vi övningar i skolan. Typ att brandalarmet gick, eller att jag fick köra mun-mot-mun-metoden med skolans sötaste tjej på simundervisningen. (Hon blev min tjej efter det, varade till gymnasiet..)

Vad jag ville säga, är att man ska inte se konspirationer i allt!
Citera
2025-02-05, 16:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Brandkåren övade, vad vet dem som inte VI VET?????
Citera
2025-02-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Det är inte direkt så att vi har många skolskjutningar i Sverige, så det borde inte vara något man tränar för och förbereder sig på rent allmänt, men i just Örebro av alla ställen, "råkade" de ha precis en sådan övning 2 månader tidigare!

https://www.dn.se/sverige/har-ovar-l...g-mot-skoldad/

Hur kommer det sig? Hade de blivit varnade av Gud? Eller var detta något planerat?

För de som inte tror på Gud, så måste ju detta ändå lukta konspiration långan väg? I sådant fall vill man skrämma upp befolkningen av någon anledning, vad kan denna anledning vara? Ursäkta mer anslag, eller "omfördelning" av resurser till någon korrupt organization som skall "lösa problemet?"

Nu råkar jag tro på Gud, så jag lutar åt den tolkningen, han visste vad som skulle hända så han fick dem att träna strax innan... men vad tror du?

Ok? Varför skulle min kompis som är Ambulanssjuksköterska träna CBRNE? Eller om jag frågar dig, var för skulle han inte träna CBRNE ?

Man kanske tränar allt detta vid olika intervaller. Samma sätt som alla håller på med sina licenser inom sitt yrke.
Citera
2025-02-05, 16:10
Medlem
Bassplays avatar
Sådär gör man alltid innan man utför. Det gjorde man med covid också , inte polis då men ..

Självklart har det någon slags koppling.
Citera
2025-02-05, 16:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Brandkåren övade, vad vet dem som inte VI VET?????

Ingenting - det är deras jobb att öva (och undantagsvis rycka ut när något verkligen händer som kräver deras insats)...

Brandmannen skall öva 45-60 timmar/år. (avser deltidsbrandmän)

Som (heltidsanställd) brandman övar och utbildar man sig teoretiskt och praktiskt varje dag för att på bästa sätt klara av de uppdrag man ställs inför. Det är viktigt att brandmännen är väl förberedda när en olycka inträffar.

" Vi släcker bränder, räddar liv, vi övar och utbildar, vi arbetar förebyggande och gör vårt yttersta för ett tryggt samhälle."
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-02-05 kl. 16:33.
Citera
2025-02-05, 16:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ok? Varför skulle min kompis som är Ambulanssjuksköterska träna CBRNE? Eller om jag frågar dig, var för skulle han inte träna CBRNE ?

Man kanske tränar allt detta vid olika intervaller. Samma sätt som alla håller på med sina licenser inom sitt yrke.

Jag äger ett fastighetsbolag. Var typ vart annat år så fixar jag en dag som mina anställda får en kurs gällande livräddning. Med en behörig sjuksköterska. ABC-stridsmedel är överkurs för civilt bruk.
Citera
2025-02-05, 16:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasNone
Precis som "Event 201 Pandemic Exercise". Övning precis innan COVID-19 släpptes lös

Event 201 hölls i John Hopkins center 2019.
De höll även en pandemiövning i maj 2018 (Clade X).
I oktober 2017 genomförde de pandemiövningen SPARS
2005 höll de pandemiövningen Atlantic Storm
2001 höll de pandemiövningen Dark Winter

Pandemiövningar är så vanliga att t.ex. U.S. Department of Health & Human Services har tagit fram ett speciellt övningsverktyg som kan laddas ned och användas när olika institutioner eller myndigheter vill genomföra övningar - "Pandemic Influenza Electronic Exercise Tool"..
Citera
2025-02-05, 16:46
Medlem
Citat:
Märkliga scener runt den misstänktes bostad också. Poliser med automatkarbiner och militärutstyrsel, står och ser samlade ut uppe på taket. Dramatiska bilder. Känns som det är viktigt att alla ska se.

Räcker det inte med att gå in med NI, forcera dörren, säkra lägenheten och sedan är det klart? Den misstänkte är död och man misstänker att han agerade ensam. Varför detta pådrag utanför hans bostad, med specialpoliser med tung beväpning?

Därför att det ligger i allmänhetens intresse.

Killen har hittills mördat 10 helt oskyldiga människor och du tror hans grannar+ de mördades anhöriga hade nöjt sig med lite forcering av dörren och säkrande av bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in