Bra trådstart. Moderator skriver "konsekvenser" som andra inlägg, men tråden handlar alltså också om, som trådstartaren skriver: "vad bör göras?"
Jag tycker det är mycket märkligt, att det i ett land som Sverige, är möjligt att ens skaffa militära automatvapen, så som någon variant av AR-15, och ha laglig rätt att förvara ett sådant i sitt hem, t.ex. i en hyreslägenhet i en större stad.
Tror dom flesta svenskar, likt jag, anser att dom enda som bör ha rätt att inneha militära vapen hemma, är en mycket liten del av hemvärnet. Militären har vapen inlåsta på förläggningar och liknande. Polisen har dom inlåsta eller när det är i tjänst.
Jag har svårt att tro att det finns en majoritet av väljare som anser att någon utöver hemvärnsmän, ska ha rätt att inneha militära automatvapen.
I Sverige har vi alltså en situation där vi dels inte vet hur många privatpersoner som förvarar ett militärt automatvapen hemma, och där man relativt enkelt kan skaffa vapenlicens, jägarlicens.
Efter moskeskjutningen, 2019, i Christchurch, Nya Zeeland, så vidtog regering direkt handling, mot just innehav av militära automatvapen.
https://www.reuters.com/article/world/nz-bans-military-type-semi-automatic-weapons-used-in-mosque-massacre-idUSKCN1R2028/
https://edition.cnn.com/2019/03/20/asia/new-zealand-christchurch-gun-ban-intl/index.html
Om inte regering och riksdag inför ett förbud mot innehav av militära automatvapen för privatpersoner i Sverige, så antar jag att det finns en majoritet för innehav av detta, och att den friheten väger väldigt högt, jämfört med att minimera sannolikheten för liknande händelser. Det är
stor skillnad på dels hur mycket skada och omfattning av skador, som ett militärt automatvapen kan göra, och dels hur svårt det blir för polis att lösa en sådan händelse, jämfört med om någon endast får lov att inneha jaktgevär eller pistol i syfte att ha på skjutbana.
Det går absolut inte jämföra med USA eller något annat land, när det gäller reglering av vapeninnehav, då SVerige inte alls har samma historia och författning som USA.
Ser det som patetiskt och att sticka huvudet i sanden om inte regering och riksdag skyndsamt, går igenom dels vilka som innehar automatvapen, dels förbjuder innehav av militära automatvapen, frånsett får ett fåtal ur hemvärnet(mindre än 10%)
Detta är den viktigaste förändringen man kan göra efter detta dåd.
Och det finns absolut ingen majoritet i Sverige, bland röstberättigade, att privatpersoner ska få lov att inneha militära automatvapen och förvara dom i sitt hem.
Vidare bör ingen som har sjukpenning, aktivitetsersättning, sjukersättning, få lov att samtidigt ha vapenlicens.
I övrigt finns det och fanns, förberedelser för vad man bör göra, om man t.ex. arbetar på en skola eller annanstans.
Detta upprättades väl någon gång efter dåden i Trollhättan.
Det är bra om man går igenom och övar på sådant ibland också.