2025-02-06, 22:13
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag har funderat lite över vart man drar gränsen för ett rasistdåd.
Om det är tre svenskar bland de döda, rasistiskt ?
Endast invandrare bland de döda utan spår utav ideologiskt galenskap, rasism ?

Jag tror att både politiker samt medier just nu brottas med den frågan.
Tv4 gjorde ju sin egna brottsutredning som polis inte var med på.
Använde sina egna ljudtekniker dessutom.
Vill Tv4 ha det till ett rasistiskt dåd.
Citera
2025-02-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Väntar med spännig (brukar ta ungefär 3 dagar) på att hela debatten skall svänga till att bli rasistisk och att det kommer att pekas ut att anhängare till vissa partier är de som borde stå som syndabockar.
Oavsett vad gärningsmannen hade för tankar, och kollade på för hemsidor så är det samhällssystemet som är den springande punkten.
Många människor mår djävligt illa och har svårt för att hantera vardagen.
Denna händelse är bara en otrevligt resultat av problem som vi inte löst från början.
Politiker, kommuner, sjukvård o.s.v. har inte förstått hur människor kan reagera.

Tror att detta bara ett steg i fortsatt utvecklig av såna här attentat.
Precis. Det var det klokaste inlägg jag läst här.
Citera
2025-02-06, 22:15
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hariwan
Det är det som skrämmer mig och gör mig förbaskade arg! :/
Förstår.
Citera
2025-02-06, 22:16
Medlem
Citat:
Sånt här beteende är inte normalt i ett vackert samhälle som sverige.
Men det kommer snart vara normalt. Skjutningar och sprängningar varje dag. Vem kunde ens tro det för 20 årsedan.
Citera
2025-02-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Vad kostar 165000 svenskar mellan 0 år och 30 år när de börjar jobba och betala skatt. Om en invandrare börjar jobba efter 7-8 år i Sverige så är de billigare än svenskar. Alla blir inte kriminella.

Struntargument utan substans.
Citera
Medlem
Hariwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Men det kommer snart vara normalt. Skjutningar och sprängningar varje dag. Vem kunde ens tro det för 20 årsedan.

Det var tider det för 20 år sedan men jag är en hoppfull person och hoppas det blir bättre tider men noll skjutningar.
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har funderat lite över vart man drar gränsen för ett rasistdåd.
Om det är tre svenskar bland de döda, rasistiskt ?
Endast invandrare bland de döda utan spår utav ideologiskt galenskap, rasism ?

Jag tror att både politiker samt medier just nu brottas med den frågan.
Tv4 gjorde ju sin egna brottsutredning som polis inte var med på.
Använde sina egna ljudtekniker dessutom.
Vill Tv4 ha det till ett rasistiskt dåd.

Du kan sluta fundera. Finns inga politiker som funderar på motivet. Man låter polisen utreda.

Det är pöbeln/folket som skriker efter information som inte finns och media ger dem det de vill ha.
Citera
2025-02-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Och detta förklararar skjutningen i Örebro ( trådens ämne)? Är din poäng att den svenska flyktingpolitiken drivit skytten och att detta inte skett om det inte vore för att svenska kvinnor inte sluter upp bakom SD? Jag måste ärligt säga att ditt resonemang är svårt att begripa.

Inlägget var svar på tidigare inlägg så läs bakåt i tråden.
Citera
2025-02-06, 22:22
Medlem
Public Enemys avatar
Nu vill politikerna gå den lätta vägen igen och förbjuda vissa vapentyper istället för att polisen får möjlighet att hindra olämpliga individer att skaffa vapen.

För övrigt är det ju inga problem att skaffa en kalashnikov eller en automatpistol på den svarta marknaden om man verkligen vill. Det är väl dessutom fortvarande fler som dödas av illegala vapen än av lagliga vapen här i landet.
Citera
2025-02-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Varför är man inte förvånad. Borgarna vill ha ett extremliberalt mini-USA där den lilla klicken rika stänger in sig i små övervakade samhällen och vanligt folk får leva i deras masskriminella smutssamhällen med tusentals hemlösa, hela knarkarkvarter och ovanpå det behöva slava med 2-3 jobb för att överleva

Vi kommer få ännu fler rickard andersson desto mer borgarsmutsen försämrar vår välfärd och tar bort skyddsnäten
Faktiskt tror jag du har rätt.
Citera
2025-02-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Vilka länder med fri arbetsmarknad och havererad välfärd är det du menar?
T ex Singapore har inga arbetsmarknadslagar. Lönesättningen är fri. Och bidragen är ca 0. Och så har dom massinvandring på riktigt där. Inte så fjuttigt som i Sverige. Men alla får arbeta och försörja sig. Till de löner som erbjuds. Och arbetslösheten är minimal. Och tillväxten har varit mycket stor. Det vi såg som ett u-land på 60 talet har nu passerat oss.

Under sådana förhållanden hade Örebro-mördaren fått arbeta och försörja sig så gott det går. Där känner jag inte till att dom har några nämnvärda problem med tokdårar. Ingen hög kriminalitet heller.

Skulle inte säga att välfärden är havererad där. Utan den är privat och man betalar för den själv.
Citera
2025-02-06, 22:25
Medlem
Citat:
Det var tider det för 20 år sedan men jag är en hoppfull person och hoppas det blir bättre tider men noll skjutningar.
Det kommer bli värre. Inbördes krig. Svenskar får nog tillslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in