2025-02-09, 21:40
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Är det något konstigt med beskrivningen? De säger att offren är studenter i deras verksamhet eller anställda i deras verksamhet.

Klart det är intressant när en av spekulationerna är att han riktade sig mot socialtjänsten.

Bland offren finns elever som studerade vid skolan. Bland offren finns medarbetare inom Socialförvaltningens områden Vård och omsorg och Funktionsstöd som studerade vid Campus Risbergska samt medarbetare inom Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Inte långsökt att det är den typ av personer han har haft kontakt med.
Citera
2025-02-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Många överraskas av att det är just R.A som är mördaren.

Samtidigt passar FBI: gärningsmannaprofil perfekt på honom.

Oorganiserad gärningsman (Disorganized Offender):
Den här profilen stämmer ofta in på gärningsmän som agerar impulsivt och lämnar mycket bevis efter sig. Typiska drag:

Impulsivt våld: Brottet sker spontant, utan tydlig planering.
Kaotisk brottsplats: Gärningsmannen lämnar ofta spår, som DNA, fingeravtryck eller vapen.
Social isolering: Lever ofta ensamt, har få vänner och begränsad social interaktion.
Psykisk ohälsa: Kan lida av psykiska störningar som påverkar förmågan att hantera känslor och impulser.
Låg utbildningsnivå: Ofta har de låg eller ofullständig skolgång och enkla jobb eller är arbetslösa.
Närhet till brottsplatsen: Bor ofta i närheten eftersom de saknar resurser att ta sig längre bort.
Ja det kanske är så. Man kanske värjer sig mot tanken för att det är så skrämmande att vi har många ensamma människor i Sverige, kanske inte lika extrema som RA men ändå.
Det man läser om vad anhöriga berättar om och läraren gör det hela så sjukt tragiskt ändå.
Citera
2025-02-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det finns inget socialkontor på skolan. Sök på socialkontor i Örebro.
Har dom möten i lokalen?
Citera
2025-02-09, 21:44
Medlem
”Motivet klarnar” enligt Niclas Hallgren, biträdande regionspolichef Bergslagen

Citat:
– Vi börjar få in uppgifter som vi kommer kunna att lägga det pusslet allt eftersom. Det är ett oerhört omfattande dåd. Den direkta kopplingen mellan gärningsmannen och dådet är att han varit inskriven på skolan tidigare vid ett antal tillfällen, säger han i tv-programmet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1334603&_sp_pass_consent=true
Citera
2025-02-09, 21:44
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
The plot thickens...

Dock är det lätt att att skylla på samhället i detta fall. Jag är fortfarande intresserad av hur föräldrar och anhöriga skötte detta innan han blev vuxen. Jag är ledsen, men jag har hört för många sob stories om "hur synd det är om [insert name]". Eftersom problemen inträffade redan innan han blev vuxen så är det inte samhället som ska vara dadda, utan föräldrarna som ska säkerställa att han fått rätt hjälp att ta sig an vuxenlivet. Det är (tyvärr) den bistra sanningen.
Du är övertygad om att rätt hjälp fanns att få i Örebro då om nu föräldrarna tagit sitt ansvar och sökt hjälp bland professionella?
Citera
2025-02-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
The plot thickens...

Dock är det lätt att att skylla på samhället i detta fall. Jag är fortfarande intresserad av hur föräldrar och anhöriga skötte detta innan han blev vuxen. Jag är ledsen, men jag har hört för många sob stories om "hur synd det är om [insert name]". Eftersom problemen inträffade redan innan han blev vuxen så är det inte samhället som ska vara dadda, utan föräldrarna som ska säkerställa att han fått rätt hjälp att ta sig an vuxenlivet. Det är (tyvärr) den bistra sanningen.
Men han har varit i samhällets godtyckliga omsorg i tio år!
När man är 18 år så upphör föräldraansvaret (även om jag personligen inte tycker det. )
Man får ju tex inte veta om ens barn har problem eller väldigt hög frånvaro i skolan efter barnet fyllt 18.
Även om barnet bor hemma så har föräldrarna inte med det att göra.
Svårt att uttala sig om RAs föräldrar. Föräldrar har en förmåga att förtränga/förringa saker om sina barns problem.
Pappans första ord var, att det är omöjligt att det var hans son som var skytten.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
FBI: gärningsmannaprofil ... // Impulsivt våld: Brottet sker spontant, utan tydlig planering ...
Intressant vetenskap. I Agenda nyss tjatade programledaren bland annat om att det skulle varit så "välplanerat", jag vet inte om det verkligen var det - hur svårt är det att ta sig till en plats etc. Han hade tex missat att det var nåt prov den dan, så många hade gått hem tidigt (nämndes i nån tidig artikel).
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Klart det är intressant när en av spekulationerna är att han riktade sig mot socialtjänsten.

Bland offren finns elever som studerade vid skolan. Bland offren finns medarbetare inom Socialförvaltningens områden Vård och omsorg och Funktionsstöd som studerade vid Campus Risbergska samt medarbetare inom Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Inte långsökt att det är den typ av personer han har haft kontakt med.

Medarbetare inom Vård och omsorg och funtionsstöd är med största sannolikhet vårdbiträden inom äldreomsorgen/fuktionshinderomsorgen som betald av kommunen utbildade sig till undersköterska. Tror knappast att RA haft något med dem att göra.

Däremot kan ju den döde läraren teoretiskt varit en måltavla om hon kanske var lärare åt RA också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Vårdpersonal som vidareutbildade sig.
Hmm intressant vad jag uppfattat är det lite alla möjliga utbildningar i skolan.
Citera
2025-02-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Hur kan du vara säker på det? Finns väl mycket mer som pekar på att han själv gått på komvux än invandrarfientliga motiv? Klistrar in mitt resonemang från annat inlägg:

”Han bytte om och startade allt inne i komvuxs del av skolan. Den delen av skolan han själv gått på alltså. (Tes: riktat mot hans egen skolgång)

Det var nationella prov på fm. Detta borde ha medfört att just komvuxelever av en händelse inte var på plats efter lunch just denna dag. (Tes: en tursam miss i hans planering)

Var det endast undersköterskorna som hade lektioner denna eftermiddag? Isf går det att säga ännu mindre om motiv utifrån vilka han dödade.

Jag läste att en matematiklärare dog. Han hade studerat just matematik på Risbergska. Kan han ha haft henne som lärare? Eller var det (vilket jag egentligen tror) också en slump att hon befann sig där precis då? Här skulle det annars faktiskt kunna finnas en koppling GM/BO till skillnad mot övriga han dödade.

En sista sak. OM han främst ville döda personer med invandrarbakgrund. Borde han inte ha startat i SFIs del av skolan då? Den delen han startade i (komvux) borde vara den del av skolan som det en vanlig dag är flest svenskar på plats jämfört med både SFI och undersköterskeprogrammet.

Min slutsats är att det inte går att dra några slutsatser alls utifrån den informationen vi har att tillgå nu. Men att sannolikheten att han var ute efter att ”döda så många invandrare som möjligt” känns låg.

Och att polisen försöker mörka något tror jag absolut inte. Vi kommer få veta, tids nog.”

De flesta skolskjutningar och liknande i Sverige har just utförts av individer som är invandrarfientliga och som har ett stort hat mot samhället.

Det är klart och tydligt att GM hata invandrare och att förneka detta är ren idioti och önsketänkande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Vit man skjuter invandrare på skola.
Flashbackintelligentians slutsats: det är muslimernas fel.
Vit muslim skjuter barhuvade kvinnor var av två var svenskar så alltså inte bara invandrare. Islamisten ville göra jahid på otrogna kuffar. Byta det helvetet han hade här mot paradiset och 21 oskulder. Bra byte om du frågar mig. Varför sköt han inte muslimerna som är i majoritet i den undrsköterka klassem.

Två vita etniska svenskar åtalades nyss för att ha planerat ett terror dåd. Allt har inte med ras att göra förstår du.
Citera
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Polisen i Agenda på svt2 kom inte med något som tyder på att detta dåd var ideologiskt. Snarare tvärtom.
"– Vi börjar få in uppgifter som vi kommer kunna att lägga det pusslet allt eftersom. Det är ett oerhört omfattande dåd. Den direkta kopplingen mellan gärningsmannen och dådet är att han varit inskriven på skolan tidigare vid ett antal tillfällen, säger han i tv-programmet.

Han utesluter inte ett rasistiskt motiv.

– Vi har haft med oss etniciteten i vår utredning. Det som vi har sagt är har inte hittat några andra delar som pekar på någon form av ideologiska motiv. Men vi håller den öppen, vi vill inte spekulera."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in