2025-02-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Nej, men nämn gärna några andra skolskjutningar i Sverige.

Irrelevant. Du får nog lära dig mer om hur det fungerar i Sverige.
Citera
2025-02-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Politikerna har inte löst nåt på 40år, varför skulle dom börja lösa nåt nu liksom?

Utöver det, han tänkte helt fel, om han var rasist så pangade han ju dom invandrarna som faktiskt försökte lära sig nåt och ev. Bidra med nåt till samhället.

Jag tror inte att han tänkte så långt och om det stämmer att hans huvudmål var socpersonal så var väl övriga mest på fel plats vid fel tillfälle - vi får väl höra så småningom.
Citera
2025-02-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Detta var ju intressant i sammanhanget...
Publicerad: 5 februari 2025, kl. 12.04

Socialsekreterare Verksamhetsområde försörjning
Örebro Kommun
Socialsekreterare
Kommun: Örebro
Korta fakta om jobbet
Omfattning: Heltid
Varaktighet: Tills vidare
Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning
Antal jobb: 6
Helt plötsligt ett antal vakanta tjänster, slutat på dagen, tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Och i det här fallet är det klarlagt att det rör sig om jaktvapenlicenser, undantagen du syftar på är off-topic.

Okej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Ryska troll är ingen nyhet , kika på kommentarerna under ÖBs uttalande på FM YT kanal.

Jaa. Får känslan att dom bara vill skapa osämja mot "svenskar"..
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Inga vanliga poliser har lämplig utbildning eller utrustning för att storma in i en sån situation som pågick. Vanliga poliser låter ofta bli att ingripa även i situationer som är fysiska och våldsamma, som lite större krogbråk eller om de upplever att en person är lite för stor, stark och potentiellt våldsam. I storstäderna så kallar de oftast på förstärkning och förutom piketerna så finns det grupper med poliser mer lämpade och utbildade för fysiska ingripanden som får göra sånt. Det brukar vara vältränade och ganska erfarna manliga poliser.
Snicksnack! Polisen avfyrade vad jag vet inte ett skott! "Vanliga" poliser, vad surrar du om? Att vara förberedd och tränad för PDV är en självklarhet som polis. Dom har pistol och tränar av en anledning. Hur polisen (inte)agerat i denna situation kommer utredas och just nu pekar det emot att dom tyvärr gjorde fel i att inte göra något alls. PDV då struntar man ifall folk ligger och blöder eller att man har en person som springer runt med vapen, man går emot med full kraft för att få stopp på situationen så fort det bara går, oavsett om det innebär att gärningspersonen dör eller ej.
Citera
2025-02-06, 23:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenomnatten
Ja det var otur, men närmast = först kan säkert göra skillnad i de fall sekunder gör skillnad.. agera utan att 100% veta vad du ska agera mot är nog verkligheten till varför de åkte dit.

Jag tror ändå att polisernas närvaro kan ha gjort viss skillnad på att hans mentala fokus kan ha skiftats till försvar, eftersom han då avfyrade rök ??

Jag tror trots nu vilken diagnos han hade att poliser kommer dyka upp förr eller senare. Så han var nog beredd på det såklart..var det han som avfyrade rök eller polisen?
Citera
2025-02-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maditau
Det är extremt vanligt att anhöriga har väldigt svårt att förstå, men framförallt acceptera, att deras barn är sjuka.

Jag ser det varenda dag i mitt arbete - inom äldreomsorgen. Anhöriga som inte kan acceptera att deras mamma/pappa har en svår demenssjukdom och istället säger till oss "det är nog vädret som gör pappa snurrig."
Mm, absolut, vädret.

Helt klart är att familjen till gm är väldigt medvetna om hans problematik men levde kanske i en förnekelse eller gav upp ju äldre han blev. Oerhört sorgligt oavsett, många oskyldiga människor dog helt i onödan.

Det vet vi inget om, inte heller du. Tror knappast de kunde förutse det här. Särskilt då de inte har kontakt. Lägg ner
Citera
2025-02-06, 23:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Många som skyddar polisens (icke)agerande men jag kan inte hjälpa att tänka på tex denna videon när amerikansk polis neutraliserar en skolskjutare:
https://youtube.com/shorts/TDtBOc2GrBw?si=JFGfZCTuC0A1XG_d

Nationella insatsstyrkan agerar nog sådär, men de hann kanske inte komma innan GM skjutit sig själv.
Citera
Medlem
Att polisen träna på detta och att skolor helt plötsigt fått tips av kommun och polis att träna på inrymmning, samt att vi i princip vet 0 om GM gör hela situationen skum. De nånting jävligt lurt här o tror tyvärr vi aldrig kommer få reda på de. Ingen i familjen som blivit förhörda eller nån gammal lärare eller nått liknande. Han borde ju även lämnat något spår i sitt hem eller i sin dator
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SkattenKrosus
Läste på en väldigt osäker källa att han fick sin jägarlicens bara tre veckor innan skolskjutningen. Stämmer det och finns det någon bättre källa på det? Isåfall blir det ju bara ännu sjukare...

Såg det med, men har inte sett några riktigt källor än eller media som säger nått om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Hittade denna rapport från polisen den 22 oktober 2024.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2024/oktober/22/22-oktober-07.14-ovrigt-orebro/

Enligt rapporten ska polisen genomfört en "planerad nationell övning" vid campusområdet Almby. Risbergska ligger väldigt nära Almby. Visste de att detta skulle hända?
Intressant isåfall. Det väcker hopp i mig att svenska polis lyssnade ändå på FBI varningar om R och var förberedda ifall att.. långsökt men ändå .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in