Citat:
Ursprungligen postat av
Tagex
Hela den här händelsen får en att fundera på hur många potentiella skolskjutare vi har ute i landet. Gärningsmannaprofilen är ju väldigt tydlig och återkommande när det gäller sådana här situationer. Kufar, incels, nördar, som inte löser det sociala riktigt. Kan tänka mig en eller två från min egen skoltid som matchade profilen då i alla fall.
Personligen tror jag vi har rätt många i riskzonen, och det blir nog inte färre så som samhället ser ut, men ribban till att ta steget fullt ut till att bli en kallblodig mördare är nog för hög i majoriteten av fallen. Man måste nog vara rejält motiverad och många gånger slutar det nog med självmord direkt istället. Den vanligaste dödsorsaken för män mellan 18-45 har jag hört någonstans.
Psykisk ohälsa och utanförskap är ett jävla samhällsproblem alltså. Säljer inte lika bra i den politiska debatten men enligt mig ett långt större problem än tex gängvåldet (som förstås också är ett jätteproblem).
Problemet börjar alltid i skolan. Det är inte meningen att alla ska gå i den traditionella skolan.
Personer med autism ser skolan som tortyrkammare och deras psykiska mående blir bara sämre och sämre efter mellanstadiet.
Hemundervisning för många av dessa individer skulle förmodligen vara lösningen efter mellanstadiet. Dessa personer är mycket intresserade av att lära sig men de kan inte hantera själva skolmiljön. Det är där problemet ligger.
Richard Anderssons öde blev spikat när han var mellan 12 och 14 år. Det var här hans psyke blev söndertrasat och det ser man på hans skolfoton.
Skillnaden mellan 6ans och 8ans skolfoto är brutalt jobbig att se