2025-02-06, 22:25
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Det är inte polisen som man ska rikta kritik mot här. Det är hur i allsin dar en person som GM kunnat fått licens att bära vapen, "background checks" måste bli stärkta. Inte bara det. Utan också hur en person som inte har någonting att göra på skolan får/kan komma in obehindrat utan att någon säger till eller frågar personen varför/vad han ska göra. Dels behöver det finnas mer (ja nu är jag inte särskilt specifik men men) hjälp för personer som är enstöringar och har poblem med psyket osv. Sen behöver även personerna runtomkring bry sig om personen men det är svårt att det ska kunna tillämpas på alla sociala situationer i samhället.

Att han hade license betyder väl inget. Hade han velat göra detta hade han väl bara skaffat pangarenav Bogdan på hörnet.
Citera
2025-02-06, 22:25
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Hela den här händelsen får en att fundera på hur många potentiella skolskjutare vi har ute i landet. Gärningsmannaprofilen är ju väldigt tydlig och återkommande när det gäller sådana här situationer. Kufar, incels, nördar, som inte löser det sociala riktigt. Kan tänka mig en eller två från min egen skoltid som matchade profilen då i alla fall.

Personligen tror jag vi har rätt många i riskzonen, och det blir nog inte färre så som samhället ser ut, men ribban till att ta steget fullt ut till att bli en kallblodig mördare är nog för hög i majoriteten av fallen. Man måste nog vara rejält motiverad och många gånger slutar det nog med självmord direkt istället. Den vanligaste dödsorsaken för män mellan 18-45 har jag hört någonstans.

Psykisk ohälsa och utanförskap är ett jävla samhällsproblem alltså. Säljer inte lika bra i den politiska debatten men enligt mig ett långt större problem än tex gängvåldet (som förstås också är ett jätteproblem).

Problemet börjar alltid i skolan. Det är inte meningen att alla ska gå i den traditionella skolan.

Personer med autism ser skolan som tortyrkammare och deras psykiska mående blir bara sämre och sämre efter mellanstadiet.

Hemundervisning för många av dessa individer skulle förmodligen vara lösningen efter mellanstadiet. Dessa personer är mycket intresserade av att lära sig men de kan inte hantera själva skolmiljön. Det är där problemet ligger.

Richard Anderssons öde blev spikat när han var mellan 12 och 14 år. Det var här hans psyke blev söndertrasat och det ser man på hans skolfoton.

Skillnaden mellan 6ans och 8ans skolfoto är brutalt jobbig att se
Citera
2025-02-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovjakt
salim karim iskef Som enligt tv4 nyheterna är spårlöst försvunnen/oidentifierad efter skjutningen känns suspekt

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sa-sager-migrationsverket-om-utvisningen

Varför delar du en irrelevant artikel till ditt inlägg?
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Återstår att se om han någonsin har deltagit i någon jakt. Har han varit en engagerad jägare skulle det kunna tyda på att dådet var mer impulsivt, medan om han inte jagat kan införskaffandet av vapenlicens och vapen vara en del av en långsiktig plan att genomföra en skolskjutning.
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Sionist? Det var väl bekräftat tidigare i tråden att han och familjen är/var katoliker

Nej, det är inte alls bekräftat.

Någon släkting från artonhundratalet var katolik; det är allt vi vet.
Citera
Medlem
Blago.Bungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Inte orimligare än att en gärningsman skriker ut ur europa. Det kommer ändå från maken till en kvinna som var på plats.

Vem har någonsin skanderat ut ur europa förutom när man vill lämna EU??

Försök igen. Googlade på "ut ur Europa" och fick anti-islampropaganda från AFS redan på första sidan.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaQi3
Tror knappast att de första snutarna på plats var tränade för att handskas men en tungt beväpnad GM i bebyggelse eller rättare sagt i en skola.

Det tror jag för dom gjorde precis som dom blivit utbildade att göra enligt rutinen vid pågående dödligt våld. Deras uppgift är att skifta gärningsmannens fokus bort från civila. Och det lyckades dom med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Han har tydligen fått aktivitetsstöd fram till han fyllde 30, sedan är det högre krav för att få bidrag efter 30 vilket han då inte ska ha fått. Då blir man tvungen att springar runt med arbetsförmedlingen och socialtjänsten. Till slut blev det inga pengar alls och då fick han för sig att begå utökat självmord. Det är väl scenariot, vi får se om det stämmer sen när polisen anser sig vara klar med sin utredning.

Han hade inkomst av kapital, vilket betyder någonslags värdepapper och då får man inget soc-bidrag. Verkar som att han åtminstone inte levt i ekonomisk misär, utan levt på aktieavkastning och kunnat resa jorden runt. Ändå var han djupt olycklig.
Citera
2025-02-06, 22:27
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Du som skrivbords-polis hade såklart offrat ditt liv och kastat dig in i ett kulregn.
Bra där.
Inte så höga studieskulder på dig va?

Jag menar att nästa gång det börjar skjutas på en skola där dina eller mina barn befinner sig är de körda. Inte ens polisen kommer offra sig och ingen annan. Det är bara kört.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
De borde skicka in försvaret istället. Deras jobb går ut på att skydda oskyldiga och ta emot kula om så är fallet.
Men vi har (delvis av historiska skäl, massakern i Ådalen i synnerhet) polis som ska göra det i deras ställe. Vi har nationella insatsstyrkor som knappast kan ha anlänt mer än en timme efter att vanliga polisstyrkor gjorde det. Och det är polisen som har våldsmonopol i fredstid, inte försvaret. Varför är det otänkbart att förvänta sig att poliser ska riskera sina egna liv (liksom t.ex. brandmän för övrigt) för att stoppa just "pågående dödligt våld", som de kallar det, speciellt när det är deras egna uttalade policy ("PDV") att detta ska ske, medan det är helt naturligt att militär personal, som f.ö. än idag till stor del utgörs av värnpliktiga i Sverige, ska göra det?
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Ifrån din jävla egna artikel står det ju "Men när de såg skytten och uppfattade att de blev beskjutna ska de ha tagit skydd"

Det säger allt.

Två eller fler beväpnade poliser gömmer sig och tar skydd istället för att skjuta tillbaka och därmed kunde mördandet ifrån autist cepet fortsätta.
Finns ingen polis i världen som inte är instruerad att ta skydd vid beskjutning.
Citera
2025-02-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag menar att nästa gång det börjar skjutas på en skola där dina eller mina barn befinner sig är de körda. Inte ens polisen kommer offra sig och ingen annan. Det är bara kört.

Ta hand om dina rubel och lökpåsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in