Citat:
Ursprungligen postat av
ElakBoll
Jag håller med om att beviljandet av licensen var en dålig idé med facit i hand, men gällande det med lumpen så får man ju hålla i minnet att han diskvalificerades till den pga att han inte hade gymnasiekompetens eller vad det var, det var ju inte att han hade bedömts som olämplig pga instabilitet av nån psykolog eller så (såvitt jag vet av vad som framkommit iaf) så just där behöver det ju inte ha ringt några varningsklockor ändå.
Däremot är det ju en intressant fråga hur lätt det faktiskt är för en person som honom att få den där vapenlicensen, är det någon som har någon insyn i HUR pass synad i sömmarna han faktiskt bör ha blivit under processens gång? Räckte det t.ex för honom att ta jägarexamen och sedan bara fylla i ett papper och skicka in för att få börja handla bössor, eller finns det något krav utöver det att t.ex någon handläggande människa behövde träffa honom och göra en lämplighetsbedömning eller liknande?
Jag har uppenbarligen ingen koll på vapenlicenser men jag övervägde en gång i tiden att skaffa licens på pistol och vill minnas att det var krav att man skulle ha varit aktiv på en skytteklubb i 6 månader eller nåt och att någon därifrån behövde gå i god för en eller liknande, det lät ju i mina öron ändå som ett ganska vettigt grundkrav för att få köpa skjutvapen men det kanske inte finns några sådana krav på jaktgevär (eller vad han nu använde)?
Det är otroligt mycket svårare att få licens på en pistol än på ett jaktvapen. De flesta vapen, inkl. halvautomatiska gevär för jakt, kräver att man kan visa på ett godtagbart ändamål, medan vissa "särskilt samhällsfarliga" vapen kräver att man har synnerliga skäl. De vapen som avses som särskilt farliga är helautomatiska vapen och enhandsvapen.
I praktiken så räcker det, för jaktvapen, att man har en jaktlicens och inte dömts för vålds- eller vapenbrott de senaste åren. För pistol krävs att man har varit medlem i en godkänd skytteförening i minst ett halvår, att man anses lämplig av styrelsen och att man i princip är tillräckligt duktig för att vara konkurrenskraftig i tävlingar på en rätt hög nivå. Det formella kravet är att man skjuter guldfordring enligt Pistolskytteförbundet, vilket bl.a. innebär att man ska skjuta minst tre femskottsserier på minst 46/50 i 25m precision. Det är rätt ordentligt svårt.
Lägg därtill att Polisen i sina senaste rättsliga ställningstaganden har slopat förbudet mot militärlika halvautomater för jaktändamål. Man kan alltså numer få licens för en halvautomatisk M4 med 30-skottsmagasin i .223 / 5.56mm (samma kaliber som Försvarsmakten använder i sina automatkarbiner) om man bara har en jägarexamen. Samtidigt behöver man uppfylla otroligt mycket högre krav om man vill köpa en halvautomatisk sportpistol med 5-skottsmagasin i kaliber .22LR, typ Pardini SP22 som används i det mesta sportskytte.
För övrigt hoppas jag att alla som spridit falska rykten och hängt ut oskyldiga personer som gärningsmän blir spårade och åtalade för förtal och eventuellt framkallande av fara för annan. Ni borde inte ha tillgång till internet