2025-02-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diaper666
från det jag hört ifrån flera källor på plats så blev 30+ pers skjutna och har inte hört något om det

Det känns som att polisen försöker hålla nere information till allmänheten så mycket som möjligt. Jag har haft en känsla att det är många skjutna. Offentligt är det 15 stycken varav 10 är döda. Det känns dock konstigt att flera gått ut i media att personer saknas, även att socialtjänstens handläggare saknas, det är 10 döda. Hur många är oidentifierade egentligen??
Hela alltihop känns aningen skumt...
Citera
Medlem
Måste säga att Flashback har förlorat sin effekt.

Förut var detektiverna effektiva, nu mest spekulerades det i flera timmar och en mängd oskyldiga hängdes ut, till den grad att folk måste gå ut i media för att de blivit uthängda.

Dessutom segade hela forumet ner lika Lunarstorm 2006.

I detta fall får FB 1/10 när det kommer till denna händelse i effektivitet och resultat. Skämmes.

De som spekulerar och hängt ut helt oskyldiga som inte ens bor i Örebro eller som har med detta att göra borde få livstidsban från FB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
För att få hjälp så måste olika instanser veta om att en person har problem , har personen aldrig sökt hjälp eller av andra tvingats till kontakt med tex psykiatrin så är alla myndigheter ovetande om att det finns problem , de enda som vet är eventuellt de anhöriga som kanske inte ens förstår vidden av problematiken utan bara tänker att personen är lite udda men mår bra
Han började enligt uppgift bete sig underligt i sjunde klass, i grundskolan och där skall det finnas personer som kan larma myndigheterna.
Citera
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Det är ett militärt vapen. Sen att det även började säljas till civila för att maxa försäljningen har inget med saken att göra.

Dessutom är M16 bara en uppgraderad AR-15 som används i militären.

Allt du skriver är fel. Förutom att militära vapen säljs till civila nuförtiden, pga slappa vapenlagar.
AR-15 är den civila versionen av M-16, skillnaden är att AR-15 inte har full automatik, alltså bara semiauto samt att mindre ändringar har utförts så att vapendelar inte skall passa mellan de bägge versionerna. Även i USA finns det alltså begränsningar kring tillgång av fullt militära vapen.
Citera
Medlem
mudboy1s avatar
Haha nu är det plötsligt synd om honom pga livssituation.

Inte en enda livssituation skall nämnas som tragisk när personen i fråga utför något sådant här.
Citera
2025-02-05, 20:05
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Då kommer de göra ett inslag om hur upprörda engagerade tittare blev, och läsa upp mejlen i direktsändning. They win either way...
And you lose either way.
Citera
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Jag håller med om att beviljandet av licensen var en dålig idé med facit i hand, men gällande det med lumpen så får man ju hålla i minnet att han diskvalificerades till den pga att han inte hade gymnasiekompetens eller vad det var, det var ju inte att han hade bedömts som olämplig pga instabilitet av nån psykolog eller så (såvitt jag vet av vad som framkommit iaf) så just där behöver det ju inte ha ringt några varningsklockor ändå.

Däremot är det ju en intressant fråga hur lätt det faktiskt är för en person som honom att få den där vapenlicensen, är det någon som har någon insyn i HUR pass synad i sömmarna han faktiskt bör ha blivit under processens gång? Räckte det t.ex för honom att ta jägarexamen och sedan bara fylla i ett papper och skicka in för att få börja handla bössor, eller finns det något krav utöver det att t.ex någon handläggande människa behövde träffa honom och göra en lämplighetsbedömning eller liknande?

Jag har uppenbarligen ingen koll på vapenlicenser men jag övervägde en gång i tiden att skaffa licens på pistol och vill minnas att det var krav att man skulle ha varit aktiv på en skytteklubb i 6 månader eller nåt och att någon därifrån behövde gå i god för en eller liknande, det lät ju i mina öron ändå som ett ganska vettigt grundkrav för att få köpa skjutvapen men det kanske inte finns några sådana krav på jaktgevär (eller vad han nu använde)?

Det är otroligt mycket svårare att få licens på en pistol än på ett jaktvapen. De flesta vapen, inkl. halvautomatiska gevär för jakt, kräver att man kan visa på ett godtagbart ändamål, medan vissa "särskilt samhällsfarliga" vapen kräver att man har synnerliga skäl. De vapen som avses som särskilt farliga är helautomatiska vapen och enhandsvapen.

I praktiken så räcker det, för jaktvapen, att man har en jaktlicens och inte dömts för vålds- eller vapenbrott de senaste åren. För pistol krävs att man har varit medlem i en godkänd skytteförening i minst ett halvår, att man anses lämplig av styrelsen och att man i princip är tillräckligt duktig för att vara konkurrenskraftig i tävlingar på en rätt hög nivå. Det formella kravet är att man skjuter guldfordring enligt Pistolskytteförbundet, vilket bl.a. innebär att man ska skjuta minst tre femskottsserier på minst 46/50 i 25m precision. Det är rätt ordentligt svårt.

Lägg därtill att Polisen i sina senaste rättsliga ställningstaganden har slopat förbudet mot militärlika halvautomater för jaktändamål. Man kan alltså numer få licens för en halvautomatisk M4 med 30-skottsmagasin i .223 / 5.56mm (samma kaliber som Försvarsmakten använder i sina automatkarbiner) om man bara har en jägarexamen. Samtidigt behöver man uppfylla otroligt mycket högre krav om man vill köpa en halvautomatisk sportpistol med 5-skottsmagasin i kaliber .22LR, typ Pardini SP22 som används i det mesta sportskytte.

För övrigt hoppas jag att alla som spridit falska rykten och hängt ut oskyldiga personer som gärningsmän blir spårade och åtalade för förtal och eventuellt framkallande av fara för annan. Ni borde inte ha tillgång till internet
Citera
Medlem
Blir inte förvånad om ett ljudklipp "verifierat" av TV4 kommer ut snart som lyder:

"Hej, jag heter Rickard, jag älskar SD och Jimmie Åkesson och jag hatar muslimer och profeten Muhammad. Detta är ett terrordåd!"
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ursäkta frågan. Men en blatteskola i centrala Örebro? Ja resurser tar de i alla fall...

Verkar bara vara blattar som uttalar sig som varit med i skolan eller är familj till nån i skolan.

Eller valde han ut blattar som offer?

Jag skulle nog säga att en skola med SFI och Komvux i en stad som Örebro har väldigt många invandrare.
Citera
Avslutad
Uppdatering av Revidering av att sammanfatta logiken i denna tråd:

Skytten hade kuggat Matematik 1A pga för mycket datorspelande om nätterna, varpå han, inspirerad TV-spelsvåld, Uffe och SD, men även som en funktion av vänsterpolitik, hämnades och skrek att alla soc tanter ska ut ur Europa?

Åh Flashback … I cant quit you
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalatom
Då kanske det inte stämmer. Varför skulle antalet skjutna / skadade mörkas så här långt efter? Universitetssjukhuset tog dessutom bort stabsläget redan igår. Det skulle inte ske om det fanns ytterligare 24 skadade.

sant, har dock inte hållt koll på press idag så ifall döds siffran/skadad siffran ökat har jag ingen aning om. Sen folk i chock kanske inte har 100% koll på läget och inte uppfattar rätt saker. Men är bara det jag hörde.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofia.lotussen
Verkligen desperat försök att få detta att vara politiskt på ett sätt som passar dig.

Hur då? Om utseendet på personen vittnar om en bakomliggande psykisk ohälsa så är ju det själva grundorsaken till allting.

Är du inte intresserad av sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in