2025-02-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bockyboat
Men inte bara detta. Det behövs ett helt annat skyddsnät kring personer med diverse funktionsnedsättningar och psykiatriska diagnoser. Att från Socialtjänstens sida kräva av en person med märkbara svårigheter att ens klara sig själv att han ska ”söka x antal jobb per månad” för att inte få indraget försörjningsstöd när han inte har arbetat på ett sekel och dessutom inte ens har fullständiga gymnasiebetyg är som att sparka på den som ligger. Det säger sig självt att han inte kommer att få ett arbete och kan stå sig i konkurrensen på arbetsmarknaden idag. Förutsättningarna finns helt enkelt inte där. Det hade behövts helt andra åtgärder här.

Helt enig. Tyvärr prioriteras helt andra frågor och grupper i samhället när resurserna ska fördelas.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Imamen i örebro har sagt att han känner de flesta av offren, sedan kan ju en och annan svenne ha blivit skjuten i bara farten, går ju fort när alla börjar springa och skrika.

nej det är polisen/media som försöker få socialtjänsten som huvudspår, bara vänta och se dom kan inte dölja sanningen hur länge som helst.

Med tanke på att väldigt lite information kommit ut från både media och människor som kände någon av de dödade så känns utlänningar rätt troligt och då kan Imamen känt dem.
Vissa av de döda har heller inte ens lyckats identifieras och det låter även det knepigt om det nu skulle vara svenskar.
Av tio personer som dött har än så länge inget namn kommit fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Imorgon har det gått 48 timmar sen det värsta massmordet i sveriges historia.

0 dödsoffer är namngivna.

Någonting här är suspekt. Väldigt suspekt.

Tänker exakt samma sak. Vafan är det som är skumt i den här historien!?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Jag hör ”allihopa”.. 🤯

Jag också
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Är kommunhuset i Örebro låst ?

På många kommunhus kommer du inte längre än entrén utan passerkort.
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Ja, det är rätt märkligt. Hade han velat skjuta Soc-tanter så hade han väl gått till Soc. Eller har de så hög säkerhet där att man inte kan komma in beväpnad?
Det är låst sen många år. I vissa kommuner får man inte längre komma dit utan alla kontakter sker över nätet.

För att spara pengar gör kommuner det så svårt det bara går att få bistånd.
Folk med diagnoser hamnar på gatan utan försörjning för att de missar en deadline.
Jag hoppas fokuset på dådet kommer hamna här om det är detbsom hänt.
Sverige har blivit omänskligt.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
En alldeles utmärkt och korrekt avspegling hur samhället ser ut, något varenda styrande bör läsa. Har själv asperger och svår depression och finns absolut noll hjälp att få förutom utskrivna mediciner, inte ens fått träffa en psykolog på över 5år. Och vet folk som är i betydligt värre skick än mig som får lika obefintlig hjälp. Tom slutenavdelningen som alltid var överfull här lades ner nyligen, några månader senare går en psyksjuk som troligen inte fått någon hjälp i min stad och mördar 2 personer (knivmordet i Piteå). Skulle inte förvåna mig som liknande var i Richards fall.

Undrar när politiker ska vakna upp och börja lägga resurser som behövs på psykisk ohälsa? Detta om något borde ju bara ett uppvaknande.

Exakt, hur många liv har detta misslyckande kostat. Nu fick vi ett uppvaknande som jag är säker på att alla normalt funtade människor hade undvikit. Att det finns människor som försöker vinna politiska eller idologiska poänger på detta illdåd gör mig spyfärdig, jävla undermänniskor....
Citera
2025-02-05, 20:59
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zum3x
Länka dom andra med,

Var ser du datum för album/bilder?
Vem var med o tog semesterbilderna, Jamaica, Thailand…föräldrar, förälder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kan de ha haft något informationsmöte, temadag, konferens just den dagen, typ för arbetslösa eller något kopplat till bidrag och arbetsmarknaden. En vild gissning, det var ändå komvux….konstigt ändå att han visste de var där, dvs om kontoret inte alls ligger i skolan (vilket det inte borde göra).

Socialförvaltningen har köpt utbildning till sin personal på skolan.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson2727
Morsan jobbar på sjukhuset och tog hand om dem skjutna på röntgen när dem kom in igår, DET VAR SVENSKAR SKJUTNA, så ni som säger att de bara var invandrare snackar skit, sen om det var medvetet att skjuta svenskar är en annan fråga men det finns svenskar bland dem omkomna/skadade
Och där gjorde du din mamma arbetslös. Hoppas hon hanterar det bättre än GM.
Citera
Medlem
Secs avatar
Polisen verkar inte ha avlossat ett enda skott? Jag får inte ihop detta alls....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Det är precis det som är en stor del av problemet med svensk psykvård - att du själv som psykiskt sjuk behöver söka den. En familjemedlem som led av schizofreni ansåg sig inte sjuk (vilket ligger i sjukdomens natur) och hens öde låg därav till stor del i anhörigas händer.

Är väl lite ot men vad är alternativet? Att psykvården godtyckligt ska kunna tvångsbehandla den dom känner för att ”behandla”?

Det har säkert funnits tecken på problematik även innan RA nådde vuxen ålder. Jag vill inte lägga någon skuld för dådet på föräldrarna här men även föräldrar till omyndiga har rätt att söka vård för sitt barn.

Det hela kan vara komplext, en helhetsbild där avsaknad av resurspersoner i familj, skola, soc osv kan fallera.
Men även ett snabbare förlopp när väl barnet nåt vuxen ålder och tillåts agera själv.

Det finns ingen idiotsäker lösning här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in