2025-02-05, 19:13
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Helt otrolig miss av polisen att bevilja honom vapenlicens. Han ansågs ju inte vara lämplig för lumpen. Ensamvarg och utan arbete i 10-15 år. Lite bakgrundskoll borde polisen ägna sig åt innan de beviljar vapenlicens.

Jag håller med om att beviljandet av licensen var en dålig idé med facit i hand, men gällande det med lumpen så får man ju hålla i minnet att han diskvalificerades till den pga att han inte hade gymnasiekompetens eller vad det var, det var ju inte att han hade bedömts som olämplig pga instabilitet av nån psykolog eller så (såvitt jag vet av vad som framkommit iaf) så just där behöver det ju inte ha ringt några varningsklockor ändå.

Däremot är det ju en intressant fråga hur lätt det faktiskt är för en person som honom att få den där vapenlicensen, är det någon som har någon insyn i HUR pass synad i sömmarna han faktiskt bör ha blivit under processens gång? Räckte det t.ex för honom att ta jägarexamen och sedan bara fylla i ett papper och skicka in för att få börja handla bössor, eller finns det något krav utöver det att t.ex någon handläggande människa behövde träffa honom och göra en lämplighetsbedömning eller liknande?

Jag har uppenbarligen ingen koll på vapenlicenser men jag övervägde en gång i tiden att skaffa licens på pistol och vill minnas att det var krav att man skulle ha varit aktiv på en skytteklubb i 6 månader eller nåt och att någon därifrån behövde gå i god för en eller liknande, det lät ju i mina öron ändå som ett ganska vettigt grundkrav för att få köpa skjutvapen men det kanske inte finns några sådana krav på jaktgevär (eller vad han nu använde)?
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ska man leka djävulens advokat en smula kan det ju kanske vara så att det finns flera/mängder av vittnen som hört GM skriva just detta, eller hört honom skrika en massa andra saker på samma tema. GM lär ju ha vadat fram i elever på en så stor skola. Så TV4 kanske bara gestaltar något i videoform som redan är bevisat genom dussintals vittnesmål.

Det lär vara ganska klart för polisen och media att det finns ett sådant motiv innan dom publicerar detta.

Han valde även ut vilka som sköts, och andra fick leva
Och nu detta på TV4, troligen i samband med vittnesmål.

Case closed.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tv4 har alltså köpt ett klipp från någon random person och analyserat det klippet. Sen har de textat klippet så att man ska förstå vad som sägs. Det är mycket möjligt att det stämmer men det kan lika gärna vara någon som vill tjäna en slant. Tv4 är inte riktigt kända för ärliga eller pålitliga

Klippet i sig är mycket riktigt från skjutningen, men vad som faktiskt skriks är lika grumligt idag som det var igår och att TV4 påstår att de _vet_ vad som skriks utifrån någon "experts" utomordentliga hörsel ger jag inte mycket för. Som andra redan påpekat här är det inte ens säkert att det är GM som skriker.
Citera
2025-02-05, 19:14
Medlem
santos_devilles avatar
Ja ja då visade det sig att det var en ”gamer moment” som gick lite för långt. En rasse som sköt lite på araber.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lissabonboende
Men snälla. Allt finns i tråden.

Länka då, om det är så jävla lätt att hitta!
Citera
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Verkar vara ett terrordåd, högerextremistiskt sådant. Sverige borde sträva efter att få världens strängaste vapenlagar.

Skit snack, finns över 800k personer i sverige som har vapen legalt.
Citera
Medlem
Family united, pappa sulle la upp en intressant video igår där det låter som att han visste att det hade med soc att göra.

Kanske out there men reagerade på det igår.
Citera
Medlem
Känns som att TV4 fått nys/info om att dådet är rasistiskt motiverat. Inte i helvete är det som sägs på filmen tydligt nog för att göra ett sådant enormt övertramp om det visar sig vara fel
Citera
2025-02-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Rasist, asperger, bidragstagare... problem med skolan, socialen, familjen (han bytte ju efternamn ifrån mammas). Inga kompisar eller socialliv, inga flick/pojkvänner.

Lågodds att han prickar alla rätt på looser lista.
Saknas missbruk, än så länge, men tror på medicinering i alla fall.

Både den förste finske skolskytten och Breivik verkade se sig som överlägsna andra människor. Det verkar ju denna mördare inte ha gjort. Eller inget indikerar det direkt...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Något ni missat lite,

Tar 55min att gå från RA´s hem till skolan.

Antar att han inte har en bil då folk påstår att han lever på soc.

Tydligen gillade han att köra bil så man får anta att han hade ett fordon, annars hade det varit ytterst skumt att ta sig 55 minuter bort utan att någon reagerar på hans klädsel + vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Tror du får läsa mitt inlägg igen.
Flera gånger.
Då kanske du fattar.
Men jag tvivlar starkt.

Betänk detta scenario.

En skolskjutare går förbi toaletter och ser att en toalett är låst och flera år olåsta. Tror du själv han bryr sig om den låsta toaletten eller olåsta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Skit snack, finns över 800k personer i sverige som har vapen legalt.

Bara polis och militär borde ha tillgång till skjutvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in