2025-03-11, 14:16
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det är så det fungerar i verkligheten. Det viktiga är dock att förstå att det INTE är så det SKA fungera enligt regelverket för socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Det som beskrivs är konsekvenserna av att verksamheterna systematiskt och cyniskt bryter mot lagen. Grundproblemet är att detta lagtrots legitimeras genom det övriga samhällets passivitet och likgiltighet inför ofoget.

Jag skulle inte säga att socialtjänsten systematiskt bryter mot lagen. Hur menar du?

Men samhället överlag genomsyras ju idag väldigt mkt av att anställda på myndigheter gör saker som ska visa att man har ryggen fri - Man dokumenterar och gör saker i stor utsträckning för att ingen ska komma och säga att man har gjort fel. Det ska se bra ut på pappret vid en eventuell granskning. Sen finns det också en ängslighet inom i alla fall socialtjänsten kring vad de kan göra, vem de kan samverka med, måste samtycke inhämtas, vilka uppgifter får vi lämna över till den andra enheten som arbetar med andra frågor relaterade till samma klient, tänk om det blir fel enligt GDPR, osv.

Ibland skulle det behövas mer sunt förnuft och sisu.
Citera
2025-03-11, 14:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Jag skulle inte säga att socialtjänsten systematiskt bryter mot lagen. Hur menar du?

Men samhället överlag genomsyras ju idag väldigt mkt av att anställda på myndigheter gör saker som ska visa att man har ryggen fri - Man dokumenterar och gör saker i stor utsträckning för att ingen ska komma och säga att man har gjort fel. Det ska se bra ut på pappret vid en eventuell granskning. Sen finns det också en ängslighet inom i alla fall socialtjänsten kring vad de kan göra, vem de kan samverka med, måste samtycke inhämtas, vilka uppgifter får vi lämna över till den andra enheten som arbetar med andra frågor relaterade till samma klient, tänk om det blir fel enligt GDPR, osv.

Ibland skulle det behövas mer sunt förnuft och sisu.
Man bryter mot lagen genom att på olika sätt ignorera eller kringgå de lagkrav som finns. Att enskilda hamnar mellan stolarna och lämnas vind för våg visar att de inblandade aktörerna inte följt lagkraven på samverkan och individuellt anpassade insatser.

I RA:s fall är detta uppenbart av det som hittills framkommit i medierna. (Nu kan det förstås finnas sådant som inte kommit fram och som ändrar den bilden.)
Citera
2025-03-11, 14:55
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Varför tänker du att de skulle gagnas av att dela med sig till allmänheten?
Och samma fråga gällande offrens anhöriga? Hur tänker du att föräldrarnas historia skulle hjälpa dem i sorgearbete och återhämtning?

Frågar helt ärligt.
Att förklara vem han var, be om förlåtelse för det han gjorde och få visa att de också är människor i sorg och skuld skulle nog underlätta lite men det är fortfarande för infekterat att det skulle vara särskilt välkommet så jag förstår att de inte vill ta rampljuset från offren och deras familjers sorg och bearbetning.

En lite "lustig" grej är att varje gång jag går in på det här ämnet får jag reklam om skottsäkra västar, kanske ska man införskaffa sig en sådan.
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-03-11 kl. 15:00.
Citera
2025-03-11, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har jobbat på domstol med prövning av överklaganden i sekretessärenden/begäran om utlämnande av allmän handling som nekats med hänsyn till sekretess.

För både sjukjournaler och journaler/handlingar inom socialtjänsten så råder presumtion för sekretess. Huvudregeln är alltså att det råder sekretess "för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men."

En person som är avliden anses inte kunna lida men, men åtnjuter ändå ett skydd. Bedömningen görs inte som om hen levde, så skyddet blir inte exakt lika omfattande. Men man skyddar uppgifter som "kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne" (i förarbetena till offentlighets- och sekretesslagen görs en hänvisning till brottet förtal av avliden), t.ex. integritetskänsliga uppgifter som det "med fog kan antas att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom ens efter hans eller hennes död." Det vanliga är då en situation när en anhörig vill ha ut hela den dödes journal men nekas hela eller delar av journalen utifrån skälen jag angav (beroende på journalens innehåll och vad som framkommit om den anhöriges relation till den döde).

Polisen lär ju få tillgång till hans journaler och handlingar, men i framtida utredning som släpps till allmänheten kommer sannolikt en mängd uppgifter maskas eftersom man inte med klarhet kan säga att de närstående (både RA:s anhöriga och offrens anhöriga) inte kommer lida men av att uppgifterna offentliggörs.

Intressant med inside information!

När du skriver "Polisen lär ju få tillgång till hans journaler och handlingar" menar du då att de kommer få ut det i sin helhet eller kommer den ändå sekretessbeläggas?

Jag är lite skeptisk till det här med sekretess, även om det såklart har ett väldigt viktigt syfte så får varje myndighet alldeles för mycket kontroll över sina egna misstag. Om vi leker med tanken att Rickard hade varit till psykakuten samma morgon och det finns antecknat att han uttryck tankar om att skada andra, så tror jag inte för en sekund att den anteckningen skulle finnas kvar när psykiatrin lämnar ut journalen till polisen. Den skulle nog "råka" sekretessbeläggas. Har jag fel?
Citera
2025-03-11, 17:50
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

När du skriver "Polisen lär ju få tillgång till hans journaler och handlingar" menar du då att de kommer få ut det i sin helhet eller kommer den ändå sekretessbeläggas?

Jag är lite skeptisk till det här med sekretess, även om det såklart har ett väldigt viktigt syfte så får varje myndighet alldeles för mycket kontroll över sina egna misstag. Om vi leker med tanken att Rickard hade varit till psykakuten samma morgon och det finns antecknat att han uttryck tankar om att skada andra, så tror jag inte för en sekund att den anteckningen skulle finnas kvar när psykiatrin lämnar ut journalen till polisen. Den skulle nog "råka" sekretessbeläggas. Har jag fel?

Kul att kunna bidra med nåt.

I offentlighets- och sekretesslagens (OSL) 10 kapitel, 23 §, framgår att en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott och som är sekretessbelagd enligt 25 kapitlet OSL (hälso- och sjukvård) eller 26 kapitlet (socialtjänsten) får lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet.

Men det ställs krav på en viss allvarlighetsgrad för att soc eller sjukvården ska lämna ut uppgifter som de sitter på. Det krävs att misstanken gäller
- brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år,
- försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.

Citat:
Om vi leker med tanken att Rickard hade varit till psykakuten samma morgon och det finns antecknat att han uttryck tankar om att skada andra, så tror jag inte för en sekund att den anteckningen skulle finnas kvar när psykiatrin lämnar ut journalen till polisen. Den skulle nog "råka" sekretessbeläggas. Har jag fel?

Om polisen/åklagare begär det så ska hela journalen lämnas över (såvida de inte begränsar begäran till ett visst tidsintervall). Då funkar det inte att för vården att mörka/sekretessbelägga en mindre del.

Sen vill man ju hoppas och tro att det är flera personer som gör en sekretessprövning så att utrymmet för det du beskriver minskar. T.ex. att det är en sekreterare eller handläggare som gör själva grovjobbet och därefter en enhetschef som skriver under beslutet (och då helst kollar igenom vad man lämnar/inte lämnar ut). Särskilt i ett så medialt uppmärksammat fall så tror jag de skulle ha svårt att mörka. Och som sagt, om polisen begär in alla hans journaler från förlossningsavdelningen 1989 och framåt så görs ju ingen sekretessprövning, eftersom allvarlighetsgraden i misstanken om brott är som den är.

Om man får spåna helt fritt:
(Om RA besökte psykakuten samma morgon, uttryckte tankar om att skada andra och togs på allvar så borde han där och då ha blivit föremål för psykiatrisk tvångsvård (LPT) och tagits om hand.)

Om vi säger att RA hade sökt på psykakuten samma morgon, uttryckt tankar om att skada andra och läkaren inte tog honom på allvar, så bör ju denne ha dokumenterat/motiverat sitt ställningstagande i journalen. Typ att det uppfattades inte vara allvarligt, RA verkade ändå vara i sitt habitualtillstånd, ingen sänkt grundstämning, god formell kontakt, inga konkreta tankar på att skada sig själv eller andra, eller liknande. Då skulle läkaren nog ändå tycka att den hade ryggen fri även om RA sen gick och sköt 15 personer. Och myndigheterna (tillsynsmyndigheter etc) skulle också tycka att allt ändå var formellt i sin ordning, ingen kan egentligen lastas för det som hände.

"Oops, vi läste av honom lite fel, det blir så ibland."

Jag har aldrig jobbat som vårdanställd så har ingen insyn i deras system för journalföring, men jag kan hypotetiskt tänka mig en situation där en läkare bedömde att RA inte menade allvar och sedan inte omedelbart journalförde utan tänkte att "jag sätter mig och skriver journalerna i slutet av eftermiddagen istället för nu direkt". Jag säger inte att det är så de gör, men jag vet att journalföring kan släpa efter lite hos anställda vid soc... Typ att man tänker att jag tar det senare, det är inte så bråttom. Om sen RA går och skjuter ihjäl 15 personer samt sig själv så kan man ju föreställa sig att läkaren helst inte skulle vilja skriva nåt som kan sätta denne i skiten. Att RA varit där som patient framgår utifrån personnummer men vad som avhandlades vid besöket kanske skulle friseras.
Senast redigerad av HemligaBrev 2025-03-11 kl. 18:09.
Citera
2025-03-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Att förklara vem han var, be om förlåtelse för det han gjorde och få visa att de också är människor i sorg och skuld skulle nog underlätta lite men det är fortfarande för infekterat att det skulle vara särskilt välkommet så jag förstår att de inte vill ta rampljuset från offren och deras familjers sorg och bearbetning.

En lite "lustig" grej är att varje gång jag går in på det här ämnet får jag reklam om skottsäkra västar, kanske ska man införskaffa sig en sådan.

Varför ska de be om förlåtelse? För vad?
Varför ska dela någon information över huvud taget till en pöbel? De har givetvis redan haft långa samtal med polisen och lever med högsta sannolikhet i ett tillstånd av chock. Det kommer att ta lång tid innan de ens kan börja processa och reflektera. Och det bör de då göra m.h.a. yrkesfolk, inte till slaskpress och allmänheten.
Jag tror inte heller att offer och anhöriga skulle må bättre av att höra detaljer från hans uppväxt.
Det är nog bara gamarna som hovrar i den här tråden som vill det.
Citera
2025-03-11, 18:14
Medlem
Citat:

Nu beter du dig lite paranoid.
Det finns väldigt många utredningar kring våldsbrott där journalen är helt omaskad. Många fall har varit uppe i tråden.
Det brukar normalt sett faktiskt stå redan i första artikeln efter ett brott huruvida GM haft kontakt med psykiatrin i nära anslutning. Det står antagligen först på praktikanternas to do att ringa mottagningar i närområdet.
Citera
2025-03-11, 18:33
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

I offentlighets- och sekretesslagens (OSL) 10 kapitel, 23 §, framgår att en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott och som är sekretessbelagd enligt 25 kapitlet OSL (hälso- och sjukvård) eller 26 kapitlet (socialtjänsten) får lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet.

Men det ställs krav på en viss allvarlighetsgrad för att soc eller sjukvården ska lämna ut uppgifter som de sitter på. Det krävs att misstanken gäller
- brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år,
- försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.

Om polisen/åklagare begär det så ska hela journalen lämnas över (såvida de inte begränsar begäran till ett visst tidsintervall). Då funkar det inte att för vården att mörka/sekretessbelägga en mindre del.

Sen vill man ju hoppas och tro att det är flera personer som gör en sekretessprövning så att utrymmet för det du beskriver minskar. T.ex. att det är en sekreterare eller handläggare som gör själva grovjobbet och därefter en enhetschef som skriver under beslutet (och då helst kollar igenom vad man lämnar/inte lämnar ut). Särskilt i ett så medialt uppmärksammat fall så tror jag de skulle ha svårt att mörka. Och som sagt, om polisen begär in alla hans journaler från förlossningsavdelningen 1989 och framåt så görs ju ingen sekretessprövning, eftersom allvarlighetsgraden i misstanken om brott är som den är.

(Om RA besökte psykakuten samma morgon, uttryckte tankar om att skada andra och togs på allvar så borde han där och då ha blivit föremål för psykiatrisk tvångsvård (LPT) och tagits om hand.)

Om vi säger att RA hade sökt på psykakuten samma morgon, uttryckt tankar om att skada andra och läkaren inte tog honom på allvar, så bör ju denne ha dokumenterat/motiverat sitt ställningstagande i journalen. Typ att det uppfattades inte vara allvarligt, RA verkade ändå vara i sitt habitualtillstånd, ingen sänkt grundstämning, god formell kontakt, inga konkreta tankar på att skada sig själv eller andra, eller liknande. Då skulle läkaren nog ändå tycka att den hade ryggen fri även om RA sen gick och sköt 15 personer. Och myndigheterna (tillsynsmyndigheter etc) skulle också tycka att allt ändå var formellt i sin ordning, ingen kan egentligen lastas för det som hände.

Jag har aldrig jobbat som vårdanställd så har ingen insyn i deras system för journalföring, men jag kan hypotetiskt tänka mig en situation där en läkare bedömde att RA inte menade allvar och sedan inte omedelbart journalförde utan tänkte att "jag sätter mig och skriver journalerna i slutet av eftermiddagen istället för nu direkt". Jag säger inte att det är så de gör, men jag vet att journalföring kan släpa efter lite hos anställda vid soc... Typ att man tänker att jag tar det senare, det är inte så bråttom. Om sen RA går och skjuter ihjäl 15 personer samt sig själv så kan man ju föreställa sig att läkaren helst inte skulle vilja skriva nåt som kan sätta denne i skiten. Att RA varit där som patient framgår utifrån personnummer men vad som avhandlades vid besöket kanske skulle friseras.
Läkaren är inte och har inte svaret på allt konstigt eller hur och när det journalförs.
Tycker det låter som exempel på suicid vården om hur personer kan "läsas fel" när det hotas/provoceras med flit läses fel, tråkigt nog.
RA var ingen kontaktsökande person.

Gissar att journalföringen är lite av en Joker för dig
Citera
2025-03-11, 18:50
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Läkaren är inte och har inte svaret på allt konstigt eller hur och när det journalförs.
Tycker det låter som exempel på suicid vården om hur personer kan "läsas fel" när det hotas/provoceras med flit läses fel, tråkigt nog.
RA var ingen kontaktsökande person.

Gissar att journalföringen är lite av en Joker för dig

Ja, jag är ute på okänt vatten, jag vet som sagt ingenting om hur de arbetar inom vården med just journalföring (inom soc vet jag dock en del om den). Men har jobbat med LPT/LRV-ärenden i domstol och då får man ju läsa en hel del journaler för de patienterna som bedömts utgöra en fara för sig själva och/eller omgivningen.

Jag hoppas att det framgår att mitt inlägg i den delen handlade om många hypotetiska resonmang utifrån PainfulVacuums lek med tanken om RA skulle ha sökt vård.
Citera
2025-03-11, 18:53
Medlem
Citat:

En läkare kan skriva vad han vill i journalen. Han kan höfta till med en diagnos också.
Det är sedan upp till patienten att kontrolläsa. Och försöka få till en ändring om det är uppåt väggarna, men sannolikheten att lyckas med det extremt låg.
Eventuella diagnoser kan du inte se via exempelvis 1177 såvida de inte hamnar på ett sjukintyg eller liknande som du har tillträde till.
Citera
2025-03-11, 19:06
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ja, jag är ute på okänt vatten, jag vet som sagt ingenting om hur de arbetar inom vården med just journalföring (inom soc vet jag dock en del om den). Men har jobbat med LPT/LRV-ärenden i domstol och då får man ju läsa en hel del journaler för de patienterna som bedömts utgöra en fara för sig själva och/eller omgivningen.

Jag hoppas att det framgår att mitt inlägg i den delen handlade om många hypotetiska resonmang utifrån PainfulVacuums lek med tanken om RA skulle ha sökt vård.
Jag anklagade dig inte för något och tack för klargörande.
Han har säkerligen sökt vård .. om så vård för en ond tå
Hmm då som tidigare nämnts i tråden.. socialdumping är något du vet om och kan säga något om ?
Kan RA råkat ut för en socialdumping ?
Citera
2025-03-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Jag anklagade dig inte för något och tack för klargörande.
Han har säkerligen sökt vård .. om så vård för en ond tå
Hmm då som tidigare nämnts i tråden.. socialdumping är något du vet om och kan säga något om ?
Kan RA råkat ut för en socialdumping ?

Han har bott på samma adress hela tiden, så nej. Kolla upp vad termen betyder och innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in