2025-02-27, 14:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det var exakt så jag menade också, att empati egentligen inte har nånting med saken att göra. Både empatiska och empatilösa personer kan utföra ett sånt här dåd, en empatisk person måste dock utsättas för extrem påfrestning för att bli kapabel till det medan en empatilös (psykopat) kan göra det "för skojs skull".

Det finns otroligt många variabler.

Jag tror det Reservkonto reagerar på var att man lägger ansvaret på individen när man uttrycker sig "upplever sig illa behandlad". Precis som om personen har fantiserat ihop att den blir illa behandlad när verkligheten är att många personer med sån här problematik faktiskt blir illa behandlade.

Det korrekta vore att säga:

"Hämndmotivet är ett vanligt motiv där man hämnas en grupp eller samhället som behandlat personen illa".

Det är inga inbillningar och påhitt (upplevelser) att dessa blir behandlade som skit.

Kanske blir man mindre empatisk när man är deprimerad, ser slutet av sitt liv som en befrielse, har blivit utfrusen först i det lilla men sedan i det stora?

Jag har oerhört svårt att sätta mig in i den typen av tankar att döda någon.

Men jag ” lyssnar” noga på de i tråden som försöker förklara utifrån sitt perspektiv och sina erfarenheter. Det är lärorikt, men svårt, skulle säga omöjligt att sätta sig in i det. Men jag tror på de känslor som beskrivs. ” man känner det man känner” så att säga.

Ja, jag anade den underliggande betoningen från @ reservkonto. Upplevd, det är förstås ett ord som kan uppfattas som att det skulle saknas grund för det upplevda. Men jag tänker att det kan faktiskt vara på olika sätt. Det kan både finnas en verklig grund för den upplevda orättvisan, vilket jag tänker kan stämma på RA. Men sedan finns det ju upplevda orättvisor som mer sitter o en persons tolkningar, eller om man ska säga överdrifter och att man fastnar i det som upplevs orättvist. Dit hör kanske rättshaverister?

Men, även där kan det ju finnas en grund i botten av sanning. Problemet blir väl när man försöker få rätt, visa på, fortsätta att bli upprörd över saker som man inte kan ändra så lätt.
Citera
2025-02-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska man tolka skriverierna i Aftonbladet att polisen faktiskt tror att det finns ytterligare gärningsmän?

Låter annars sjukt att de jobbar med att kartlägga passagerarlistor m.m.
Något är de ju ute efter.
Det som först nästan började som en konspirstionsteori tycks nu ha viss bäring.

Skulle vara helt otroligt om den personen bara traskat ut mitt framför polisen och försvunnit. Fick alla evakuerade uppge identitet? Är de något på spåren?
Det är väl självklart att de utreder precis alla möjligheter till vägs ände i ett sånt här fall. Det är inget konstigt och det betyder inte att de är ute efter något och verkligen inte att det är en sjuk sak att kartlägga.
Citera
2025-02-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ska man tolka skriverierna i Aftonbladet att polisen faktiskt tror att det finns ytterligare gärningsmän?

Låter annars sjukt att de jobbar med att kartlägga passagerarlistor m.m.
Något är de ju ute efter.
Det som först nästan började som en konspirstionsteori tycks nu ha viss bäring.

Skulle vara helt otroligt om den personen bara traskat ut mitt framför polisen och försvunnit. Fick alla evakuerade uppge identitet? Är de något på spåren?
Jag har mycket svårt att tro att man söker efter en till skytt, om det är vad du syftar på? Det handlar nog om kontakter, transaktioner och liknande. Att det skulle vara två eller fler i skolan är fortfarande en konspirationsteori. Har jag fel har jag inga problem med att äta upp det. Men nej, ingenting tyder på två skyttar. Helt säker på det.

Att han bollat mörka tankar eller pysslat med konstigheter online finner jag däremot som sannolikt.
Flera mail, krypteringar, linux osv känns väl som någon som levde en del online. Och det i kombination med mycket resor gör ju att man måste kolla upp sånt.
Citera
2025-02-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Ja, det är ju känslan man får. Man börjar fundera på om han ända sedan högstadiet sugit av någon mot betalning och att han den vägen fått pengar hela vägen fram till nu. Därav började de psykiska problemen och avsugningar gjorde även att han började hålla handen för munnen.

Nu började pengarna sina både från kommunen och från sugar-daddyn och desperationen blev till slut enorm...

Ja, jag vet att det är en högoddsare men känslan just nu är tydlig. Det verkar absolut dölja sig något från hans livshistoria.
Håller med Ig om den känslan. Tittar man på en av strand bilderna där han ligger i solstolen så är den närmaste stolen tom. Men det syns att den tillhör någon. Troligtvis fotografen. Vem var fotografen? Även en del av de andra bilderna som är tagna, verkar vara tagna av någon i hans sällskap. Vem är denna någon?
Citera
2025-02-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej. I filmen är det 2 min 18 s utan skott just där. Med de SVT-justerade tiderna blir det skottfritt i hela 6 min 28 s. Å andra sidan menar SVT att filmen startar 12:32:55, inte 12:32 30, så eventuellt är pausen 6 min 3 s, men det kan kvitta. Ändrar inget viktigt. Med 3 klipp så kan det dock ha funnits skott som inte är med.

Den nya tidslinjen limmar rätt väl ihop händelseförloppet från det att polisen gick in och ger ett trovärdigt intryck. Polisens uppgifter om antalet skott efter deras entré är fortfarande ett frågetecken, liksom användandet av hagelbössan.

Ja, om man bara fokuserar på slutet gör det ingen större skillnad. I övrigt kan det påverka kartläggningen kring hur han har rört sig genom skolan.

Hoppas polisen reder ut de sista skotten och hagelbössan som du säger.
Citera
2025-02-27, 14:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske blir man mindre empatisk när man är deprimerad, ser slutet av sitt liv som en befrielse, har blivit utfrusen först i det lilla men sedan i det stora?

Men jag ” lyssnar” noga på de i tråden som försöker förklara utifrån sitt perspektiv och sina erfarenheter. Det är lärorikt, men svårt, skulle säga omöjligt att sätta sig in i det. Men jag tror på de känslor som beskrivs. ” man känner det man känner” så att säga.

Ja, jag anade den underliggande betoningen från @ reservkonto. Upplevd, det är förstås ett ord som kan uppfattas som att det skulle saknas grund för det upplevda. Men jag tänker att det kan faktiskt vara på olika sätt. Det kan både finnas en verklig grund för den upplevda orättvisan, vilket jag tänker kan stämma på RA. Men sedan finns det ju upplevda orättvisor som mer sitter o en persons tolkningar, eller om man ska säga överdrifter och att man fastnar i det som upplevs orättvist. Dit hör kanske rättshaverister?

Men, även där kan det ju finnas en grund i botten av sanning. Problemet blir väl när man försöker få rätt, visa på, fortsätta att bli upprörd över saker som man inte kan ändra så lätt.

Eller om man ältar oförrätter på ett sätt som är mest dåligt för en själv, en del kan nästan bli att de börjar leta misslyckanden om de inte lyckas växla tankespåren. Förstås, många som är sjuka har inte kapacitet till det men för många är det ju ändå så att psykisk sjukdom ökar gradvis.
Citera
2025-02-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Lika konstigt som hans videor till någon om försäkringskassan.
Det var nog rätt många tomtar på loftet så att säga.

Spännande att få veta om det finns någon psykisk sjukdom i släkten.

Den kanske var meningen att få finnas för att ge en hint om hans situation. Men det kanske gjorts fler som han eller någon annan fått bort (vet inte om det är komplicerat att någon annan person skulle kunna gjort det från "remote" på något sätt).
Citera
2025-02-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag har mycket svårt att tro att man söker efter en till skytt, om det är vad du syftar på? Det handlar nog om kontakter, transaktioner och liknande. Att det skulle vara två eller fler i skolan är fortfarande en konspirationsteori. Har jag fel har jag inga problem med att äta upp det. Men nej, ingenting tyder på två skyttar. Helt säker på det.

Att han bollat mörka tankar eller pysslat med konstigheter online finner jag däremot som sannolikt.
Flera mail, krypteringar, linux osv känns väl som någon som levde en del online. Och det i kombination med mycket resor gör ju att man måste kolla upp sånt.

Exakt, speciellt om familjen har sagt att de inte reste med honom eller inte på alla resor då bilderna är tagna.

Kan man tänkas att alla de resorna sitter Irland på passagegrarlistor för?
Samma flygbolag? De har väl bara Aer Lingus?
Eller är det för att servrarna ligge i Irland?
Citera
2025-02-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tidsmässigt stämmer de sista skotten med den tid polisen säger han tog livet av sig. Och om skotten 12:42:20-42 var mot polisen så stämmer även det rätt väl, liksom att polisen kan ha gått in tre minuter innan skotten. Det är möjligt att filmaren sagt att de fyra sista var just de sista (obestyrkt för mig) och det är ju vad vi hör. Dock säger polisen att han bara sköt två skott till; ett med hagel och ett mot sig själv med kula och det har jag svårt att få till.
Ja, precis. Jag skrev det till dig tidigare också. Polisens utsago stämmer inte.. Dessutom sa man ju inledningsvis att GM "omedelbart" öppnade eld mot polisen. Eller som dom uppfattade det. Nu heter det (sedan senaste presskonferensen) att polisen tassat runt i skolan i tre hela minuter. Det är ganska lång tid i såna har situationer. Tre minuter i en pågående skottlossning är ju en evighet. Vet man på tidslinjen om han avfyrat vapnet mot något annat än polisen under den tid dom varit inne i skolan?

Och dessutom är jag av den uppfattning att dom 4 sista kommer från samma vapen. Osäker på det sista men jag är ändå på den linjen att det är samma vapen. Det borde vara större skillnad mellan ljuden annars. Och som sagt så tycker jag att man hör pumpen och hylsan efter första av dom fyra sista.

Nu har jag ältat det här mycket, ska ge mig. Men att vara så självsäker från polisens sida på dom sista skotten och "bevisen" tyder på annat är ju rätt illa. Ganska stor grej att ha fel på två skott och vapentyper. I alla fall när man så självsäkert går ut med uppgifter. Jag litar på polisen, dom gör sitt bästa. Men sånt här får inte bli fel
Citera
2025-02-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Exakt, speciellt om familjen har sagt att de inte reste med honom eller inte på alla resor då bilderna är tagna.

Kan man tänkas att alla de resorna sitter Irland på passagegrarlistor för?
Samma flygbolag? De har väl bara Aer Lingus?
Eller är det för att servrarna ligge i Irland?
Ryanair
Citera
2025-02-27, 14:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom

Förstår inte vad det arbetet ska tjäna till om de inte misstänker ytterligare gärningsman. Rickard är ju död. Går aldrig att åtala honom. Skakar de inte fram ytterligare gm kommer ju hela utredningen läggas ned. Om det låg någon i solstolen eller någon satt bredvid på planet som han kände saknar ju egentligen betydelse. Så länge inte denne var en medhjälpare.
Citera
2025-02-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag fick en bra förklaring från en som sade sig vara psykolog eller psykiatriker i en diskussion om ett annat fall. Hen förklarade att psykiskt sjuka har ofta istort ett basläge ungefär som vem som helst men när sjukdomen sätter in att "volymen" för olika delar kan förändras rädsla, glädje, ilska, impulskontroll, riskbedömning, intryck av andra etc Jag tänker mig då att något går upp så det överröstar andra delar (eller något sänks).
De som är psykopater, dvs saknar empatisk förmåga "by nature" i egentlig mening är absolut i minoritet även om de är överrepresenterade kanske i fängelse där för övrigt många kanske är sociopater, (saknar empati "by nurture").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in