2025-03-10, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Är det ren lögn?
Bevisa nåt av det som jag precis påstod att vi inte vet då.

Bevisa att han hade autism som du hävdat, bevisa att vården var inblandade i nutid och bevisa att Soc hade kännedom om innehållet i ansökan om sjukersättning.

Jag väntar.
Utöver tidigare personangrepp och grundlösa beskyllningar har du nu gått över till cirkelresonemang eftersom jag redan har svarat: ”Varför frågar du efter något som du vet inte finns? Vi har uppgifterna i media att gå på. Om andra uppgifter framkommer får man ta ställning till dem då.”

Nu kommer jag inte att svara på fler inlägg av detta slag från dig.
Citera
2025-03-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flotsum
I sinom tid tror jag att de öppnar sig och berättar sin historia. Det gagnar dem själva i den återhämtning de behöver göra, samt offer och anhöriga.

Jag hoppas att du har rätt!
Om än jag inte tror att motivet ligger i diagnosen, utan i hur han blev bemött och missförstådd.

Man skulle vilja ha en helhetsbild med hans mående och kontakter med vård, AF, FK, Soc osv men det lär vi tyvärr aldrig få.
Citera
2025-03-11, 00:17
Medlem
Citat:
Man skulle vilja ha en helhetsbild med hans mående och kontakter med vård, AF, FK, Soc osv men det lär vi tyvärr aldrig få.

Förhoppningsvis blir det en offentliggjord FUP av detta, som både samhällssystem och individ kan lära sig av, för en bättre framtid.
Citera
2025-03-11, 01:11
Medlem
Citat:
I sinom tid tror jag att de öppnar sig och berättar sin historia. Det gagnar dem själva i den återhämtning de behöver göra, samt offer och anhöriga.

Varför tänker du att de skulle gagnas av att dela med sig till allmänheten?
Och samma fråga gällande offrens anhöriga? Hur tänker du att föräldrarnas historia skulle hjälpa dem i sorgearbete och återhämtning?

Frågar helt ärligt.
Citera
2025-03-11, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Varför tänker du att de skulle gagnas av att dela med sig till allmänheten?
Och samma fråga gällande offrens anhöriga? Hur tänker du att föräldrarnas historia skulle hjälpa dem i sorgearbete och återhämtning?

Frågar helt ärligt.

Fakta och detaljer hjälper drabbade, gärningsmän, närstående, läkare och pöbel. Det tillgängliggör åtminstone en större kunskapsbank till alla att lära sig mer utifrån, för framtiden. Att kunna bidra till det som anhörig till en massmördare, ser jag bara som positivt. Att kunna bidra till det som anhörig till en massmördares offer ser jag också bara som positivt. Att både offer och släktingar till gärningsmän bidrar i den handlingen kan hjälpa.
Det bidrar i alla fall teoretiskt till en ljusare framtid.
Det förlösande att berätta om jobbiga detaljer, är oftast en positiv vinning för alla. RAs närstående kan gissningsvis känna stor skuld pga detta dåd, och kan i viss mån bearbeta traumat genom öppenhet. Samma förutsättningar för offrens anhöriga.
Senast redigerad av flotsum 2025-03-11 kl. 02:06.
Citera
2025-03-11, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Bra tänkt men det faller på att den Socialtjänsten som förövade brott ( Antagligen ) Grovt Tjänstefel Brottsbalken kap 20 med 6 år Fängelse hemligstämplar verkligheten

Bra tänkt men det faller på att den Snuten som gav vapenlicenser inte tänker resa fram sparka ner den dörren hämta papperna och förövar även de Brottsbalken kap 20 med 6 år Fängelse hemligstämplar verkligheten.

Damerna på Polisen talar om våld mot kvinnor som i allt väsentligt inte finns
Mäns våld mot kvinnor är inte könsneutralt .Fotboll heter det när såväl kvinnor som män sparkar boll om 2 " kvinnor " får en snyting då är det våld mot kvinnor inte " personvåld "
Fuzzy Logic
Kärringen är oförmögen att få ordningen på Gängkriminaliteten + klarar inte detta heller i Örebro
En 14 årig Ångpunkare hade klarat det

" Hur många har ni nekat socialbidrag här på detta sketna Kontoret whats the word on the street ?"

Enda positiva man kan se är att tokhögern inte har en snöbolls chans i h..e i nästa val

Inte heller svårt ett ledarskap

" Vill du inte lämna svaren beträffande socialbidragen skriver du under på den Streckade
Linjen försvinner inom 2 timmar från Jobbet .. det är anmält till JO ...ADJÖ "

Ok, kan du omformulera lite så att man förstår relevansen till denna trådens ämne?
Citera
2025-03-11, 09:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ok, kan du omformulera lite så att man förstår relevansen till denna trådens ämne?
Skribenten menar antagligen att det är stor risk att myndigheterna tystar ner fel som har begåtts. Gärningsmannen vid dådet i Almedalen 2022 hade stora likheter med RA och hade som syfte att tydliggöra alla de ”spökpojkar” som behandlas illa av samhället. Det tystades effektivt ner.

Om samhället hade lärt sig något av dådet i Almedalen hade dådet i Örebro troligen kunnat undvikas. Tyvärr är risken stor att myndigheterna fortsätter att sopa problemen under mattan.
Citera
2025-03-11, 12:11
Medlem
0Glorianna0s avatar
Jag är skeptisk till ett rasistiskt motiv, men när jag läser de tidiga detaljerna börjar jag undra. När jag läste de tidiga trådarna, innan Rickards namn kom ut, var det någon som kommenterade att de kände någon från området. Gärningsmannen var svensk, tillbakadragen, arbetslös... Det visade sig vara korrekt, de sa också att han gillade konstiga diktatorer, bara så många vi kan välja. Norden var bortom all räddning, sa de.

Senare sa en person som påstod sig känna Rickard att han hade konstiga tankar och idéer? Vad är det för något?

Det är svårt att avfärda den första kommentaren eftersom det var innan vi ens visste hans namn. Är det möjligt att eftersom det inte fanns något uppenbart på platsen som att skriva på hans pistol som Nya Zeeland-incidenten vägrar de att säga att det ser rasistiskt ut
Citera
2025-03-11, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Glorianna0
Jag är skeptisk till ett rasistiskt motiv, men när jag läser de tidiga detaljerna börjar jag undra. När jag läste de tidiga trådarna, innan Rickards namn kom ut, var det någon som kommenterade att de kände någon från området. Gärningsmannen var svensk, tillbakadragen, arbetslös... Det visade sig vara korrekt, de sa också att han gillade konstiga diktatorer, bara så många vi kan välja. Norden var bortom all räddning, sa de.

Senare sa en person som påstod sig känna Rickard att han hade konstiga tankar och idéer? Vad är det för något?

Det är svårt att avfärda den första kommentaren eftersom det var innan vi ens visste hans namn. Är det möjligt att eftersom det inte fanns något uppenbart på platsen som att skriva på hans pistol som Nya Zeeland-incidenten vägrar de att säga att det ser rasistiskt ut

Dessvärre finns det människor med extrema åsikter, psykiskt sjuka och både och lite här och var. En allmän beskrivning av en gärningsman för en skolskjutning, är välkänt för de flesta. Arbetslös, isolerad och svensk...

Att dessa två skribententer skulle prata om samma person, det är inte så troligt.

Vi har dessutom hört via släktingar och media att han ska ha levt ett isolerat liv. Hans släkting hävdade att han inga vänner hade, grannar verkar ens vetat om hans existens, någon sett honom, men att han då inte ville ens åka hiss med honom osv.

Tror att om det funnits någon vän därute, hur stor chans tror du att han skulle skriva på detta forum? Man får förmoda att OM det skulle finnas någon därute som känner till RA och hans då förmodade "konstiga tankar", här denna person förhoppningsvis hört av sig till polisen, istället för att skriva här.

Länka gärna till de inlägg du syftar på.
Senast redigerad av notknapparen 2025-03-11 kl. 12:54. Anledning: förtydligande
Citera
2025-03-11, 12:46
Medlem
HemligaBrevs avatar
Om sekretessprövningar

Citat:
Är enig, men hur lyder sekretess när patient är avliden och bevisad gärningsman i våldsdåd som detta? I min mening är detta det uteslutande intressanta i detta fall just nu, dvs att gräva i sjukdomshistoriken som ett försök till att delvis förstå varför.

Citat:
Jag har inte så bra koll, men jag tänker att polisen säkert kan begära ut journaler (som troligen sekretessgranskas innan) från vården och läsa dessa. Men varken media eller vi andra lär få veta något om vad som står i journalerna om inte polisen väljer att gå ut med någonting.

Jag har jobbat på domstol med prövning av överklaganden i sekretessärenden/begäran om utlämnande av allmän handling som nekats med hänsyn till sekretess.

För både sjukjournaler och journaler/handlingar inom socialtjänsten så råder presumtion för sekretess. Huvudregeln är alltså att det råder sekretess "för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men."

En person som är avliden anses inte kunna lida men, men åtnjuter ändå ett skydd. Bedömningen görs inte som om hen levde, så skyddet blir inte exakt lika omfattande. Men man skyddar uppgifter som "kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne" (i förarbetena till offentlighets- och sekretesslagen görs en hänvisning till brottet förtal av avliden), t.ex. integritetskänsliga uppgifter som det "med fog kan antas att den avlidne inte velat skulle komma till någon annans kännedom ens efter hans eller hennes död." Det vanliga är då en situation när en anhörig vill ha ut hela den dödes journal men nekas hela eller delar av journalen utifrån skälen jag angav (beroende på journalens innehåll och vad som framkommit om den anhöriges relation till den döde).

Polisen lär ju få tillgång till hans journaler och handlingar, men i framtida utredning som släpps till allmänheten kommer sannolikt en mängd uppgifter maskas eftersom man inte med klarhet kan säga att de närstående (både RA:s anhöriga och offrens anhöriga) inte kommer lida men av att uppgifterna offentliggörs.
Senast redigerad av HemligaBrev 2025-03-11 kl. 12:53.
Citera
2025-03-11, 13:09
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Haha förlåt att jag skrattar men så fungerar det verkligen inte.. jag vet inte hur många SIP möten jag har haft genom åren, 6-7-8? Jag vågar nog säga att jag hamnat mellan stolarna vid alla dessa tillfällen trots dessa möten, de är ett byråkratiskt påhitt för att det ska se bra ut i protokollet.

Allt sånt här är bara ett spel för galleriet, det viktiga är att det ser bra ut på pappret - inte att personen faktiskt blir hjälpt. Det är även utformat så att det alltid finns kryphål så att ansvaret hamnar på personen och inte myndigheten. Alla som har erfarenhet av myndigheter vet att det inte fungerar som det påstås att det ska göra och det finns aldrig någon chans att lägga något ansvar på myndigheten.

Angående diagnos så vet vi inte att han hade någon överhuvudtaget, vi tror det.

Bra beskrivet. Jag lyfter fram ditt inlägg i efterhand här för att jag tyckte det var så välformulerat och mitt i prick.
Jag jobbar själv inom myndighetssfären och har tyvärr inga problem med att förstå att det du skriver stämmer väl. Det är mycket som görs för att det ska "se bra ut", hur effekten blir i slutändan är sekundärt. Byråkratin kan också tendera att bakbinda vettiga alternativ.

Citat:
Triggern måste helt klart vara det indragna försörjningsstödet, han hade ju uttalat en oro kring sin inkomst redan på förhand. När inkomsten drogs in så besannades hans kanske värsta mardröm. En förlorad inkomst är en av de vanligare anledningarna till suicid, så det är nåt som påverkar väldigt många människor på djupet. Håller vi fast vid teorin kring autism så upplevde han nog förlusten av inkomst 100x starkare än en neurotypisk person gör. Autism + plötsliga och stora förändringar är ingen bra kombination.

Men det är endast triggern.

Motivet är troligtvis åratal av att bli missförstådd och felbehandlad. Vi vet ju redan att skolan har misslyckats fullständigt med att ge honom en trygg arbetsmiljö och rätt förutsättningar. Efter det så har någonting gått fel när han trivdes med och ville arbeta med hyrbilar men arbetsförmedlingen inte verkar ha kunnat ordna en sån tjänst åt honom. Jag skriver "ordna åt honom" utifrån hans problematik, det borde varit självklart att han inte kunde ordna jobb själv - som även hans lärare sa.

Ja. Precis.
Deppigt...

Citat:
Det har diskuterats flera teorier kring kyrkan i tråden, och jag tror inte det måste vara antingen eller. Kyrkan kan ha varit en trygg plats för honom, den kan även ha gett honom en närmare connection med döden - som många suicidala letar efter. Om han någonstans längs vägen började få tankar på att utföra dådet så kan kyrkan därför blivit den självklara platsen att testa på och öva sina planer. Min egna gissning är att han inte hade väskan med sig den första tiden utan att den har tillkommit senare, samt att innehållet i väskan har förändrats över tid.

Jag har själv gjort såna här tester eller "experiment" kring vad människor reagerar på och vad man kommer undan med. I mitt fall var det inga vapen, men saker som frångick normen. Från början var det diskreta och oskyldiga saker men när man märkte att ingen reagerade så ökade självförtroendet och det blev mindre och mindre oskyldigt tills någon påpekade någonting. Då justerade man litegrann och gjorde nya försök för att se om nån reagerade. Jag tänker att Rickard mycket väl kan ha gjort på ungefär samma sätt. Samtidigt som målet var att komma undan med det, så fanns det alltid en liten förhoppning om att någon skulle lägga ihop 1+1 och agera. Jag tror att Rickard medvetet bröt mot väskförbudet för att någon skulle kontakta polisen och när det inte fungerade så tog han allting ett steg längre och hade väskan öppen, det var då som kyrkoguiden tror sig ha sett vapen. Jag tror alltså att R medvetet tog en enorm risk i hopp om att bli påkommen och "räddad från sig själv", för så hade jag gjort.

Min erfarenhet är också att när man kommit så långt in i sin plan att man börjar experimentera så är det helt omöjligt att be om hjälp, man är "fast i planeringen" och det enda man kan göra är att skicka signaler och hoppas att någon ser dom i tid.

Tack för att du delar dina erfarenheter.

Precis så tror jag också. Han testade över tid, återkom med väskan trots tillsägelser, lämnade väskan på glänt. Därför blir jag förbannad på den där kyrkoanställde som slog på stort i pressen om att "tänk om jag blivit skjuten först" istället för att också reflektera över sin roll att försöka nå fram till gm. Jag säger inte att det är lätt, eftersom GM inte svarade på tilltal. Men just som kyrkoanställd så tänker jag att man måste ha en stor beredskap och öppenhet för att hantera människor i själslig eller annan nöd. Vi alla ska nog försöka våga lägga oss i lite mer överhuvudtaget.
Senast redigerad av HemligaBrev 2025-03-11 kl. 13:12.
Citera
2025-03-11, 13:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Bra beskrivet. Jag lyfter fram ditt inlägg i efterhand här för att jag tyckte det var så välformulerat och mitt i prick.
Jag jobbar själv inom myndighetssfären och har tyvärr inga problem med att förstå att det du skriver stämmer väl. Det är mycket som görs för att det ska "se bra ut", hur effekten blir i slutändan är sekundärt. Byråkratin kan också tendera att bakbinda vettiga alternativ.
Ja, det är så det fungerar i verkligheten. Det viktiga är dock att förstå att det INTE är så det SKA fungera enligt regelverket för socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Det som beskrivs är konsekvenserna av att verksamheterna systematiskt och cyniskt bryter mot lagen. Grundproblemet är att detta lagtrots legitimeras genom det övriga samhällets passivitet och likgiltighet inför ofoget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in