2025-03-11, 19:18
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Jag anklagade dig inte för något och tack för klargörande.
Han har säkerligen sökt vård .. om så vård för en ond tå
Hmm då som tidigare nämnts i tråden.. socialdumping är något du vet om och kan säga något om ?
Kan RA råkat ut för en socialdumping ?

Hur tänkte du angående RA och social dumpning..?

För mig är begreppet synonymt med att socialen i orter med bostadsbrist "placerar" utsatta människor i orter där det finns lediga bostäder men typiskt sett inga arbetstillfällen. Fattiga avfolkningsbygder. Var det nån som spekulerade i att soc typ skulle velat flytta på RA till Lesjöfors eller annat gudsförgätet ställe..? Låter i såna fall långsökt. Han hade ju redan bostad.
Citera
2025-03-11, 19:22
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Han har bott på samma adress hela tiden, så nej. Kolla upp vad termen betyder och innebär.
Han bodde i Almby tidigare så, okej.
Familjen Simòn tröttnade på honom och dumpade honom på Norr.. en viss dumpning
Citera
2025-03-11, 19:28
Medlem
Citat:

Han bodde hos sina päron innan han fick eget boende, menar du? Gäller det alla att de "dumpas" när de flyttar hemifrån då tänker du?
Termen social dumping handlar om att skicka icke önskvärda kommunmedborgare till andra kommuner.
Citera
2025-03-11, 19:31
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Hur tänkte du angående RA och social dumpning..?

För mig är begreppet synonymt med att socialen i orter med bostadsbrist "placerar" utsatta människor i orter där det finns lediga bostäder men typiskt sett inga arbetstillfällen. Fattiga avfolkningsbygder. Var det nån som spekulerade i att soc typ skulle velat flytta på RA till Lesjöfors eller annat gudsförgätet ställe..? Låter i såna fall långsökt. Han hade ju redan bostad.
Ja var tvungen att kolla lite noggrannare.

Citat:
Termen social dumping handlar om att skicka icke önskvärda kommunmedborgare till andra kommuner.

Citat:
Lönedumpning, låglöne dumpning (eller social dumpning) är en term som används för att beskriva en situation på arbetsmarknaden som leder fram till att lönenivåerna sänks.
Att RA blev utan sjukersättning, känner jag fortfarande är konstigt.
Citera
2025-03-11, 19:41
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Att RA blev utan sjukersättning, känner jag fortfarande är konstigt.

Vi vet för lite egentligen än så länge.

Men av det jag har snappat upp: han hade aktivitetsersättning i några år när han var i åldersspannet 19-25 år. Aktivitetsersättning kan man få när man är i ålder 19-29 år om man har en sjukdom eller funktionsnedsättning och det bedöms att man inte kommer kunna arbeta heltid under ett år (lite förenklat). Det omprövas regelbundet.

För att få sjukersättning, vilket är det man kan komma ifråga för när man fyller 30 år, så är villkoren enormt mycket snävare. Då handlar det om att ha en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att man aldrig kommer kunna jobba heltid någonstans på något jobb, någonsin, så kan man beviljas sjukersättning.

Observera "kan". Inte "ska".

Bedömningen blir ju rent fiktiv. Det vägs inte in om det finns en reell chans att få ett arbete eller om det existerar ett sådant arbete där man skulle kunna arbeta utifrån de nedsättningar man har. Det är ett nålsöga i dess rätta bemärkelse.

Jag tror att det som gjorde att RA förlorade aktivitetsersättningen vid ungefär 25 års ålder var att antingen hade han då en läkare som förkastade tidigare bedömningar och skrev ett intyg till FK som inte var tillräckligt som underlag för aktivitetsersättning. Alltså bedömde att han var mer arbetsför än tidigare läkare hade gjort. Eller, om läkaren ansåg att han var tillräckligt nedsatt så kan själva intyget ha varit dåligt formulerat varpå FK tyckte att det inte var "visat" att han behövde aktivitetsersättning.

I närtid: han kan ha haft dåliga erfarenheter (verkar sannolikt) av rundgång hos läkare, FK, AF, soc och pallade inte hålla på igen och försöka få de läkarintyg som krävs för sjukersättning. Eller så försökte han men träffade en läkare som inte tyckte att han verkade vara målgruppen för sjukersättning. Osv...
Citera
2025-03-11, 20:01
Medlem
Citat:

Haha ja, först ”dumpade” de honom på Öster (sankta Birgitta-gatan), därefter förvisades han till avfolkningsbygden på Norr.

Storgatan har alltid varit rejält ruffig i jämförelse med Drottninggatan i Örebro (för oinsatta kan jag berätta att Storgatan och Drottninggatan är samma långa gata men med olika namn). Drottninggatan är stans främsta gata men när den byter namn till Storgatan börjar det dyka upp tomma butikslokaler, alibaba-matbutiker och liknande i lite mer lågprissegment.
Citera
2025-03-11, 20:23
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Haha ja, först ”dumpade” de honom på Öster (sankta Birgitta-gatan), därefter förvisades han till avfolkningsbygden på Norr.

Storgatan har alltid varit rejält ruffig i jämförelse med Drottninggatan i Örebro (för oinsatta kan jag berätta att Storgatan och Drottninggatan är samma långa gata men med olika namn). Drottninggatan är stans främsta gata men när den byter namn till Storgatan börjar det dyka upp tomma butikslokaler, alibaba-matbutiker och liknande i lite mer lågprissegment.
Får det lov att vara en banan-frilla ?
Citera
2025-03-11, 21:16
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Varför ska de be om förlåtelse? För vad?
Varför ska dela någon information över huvud taget till en pöbel? De har givetvis redan haft långa samtal med polisen och lever med högsta sannolikhet i ett tillstånd av chock. Det kommer att ta lång tid innan de ens kan börja processa och reflektera. Och det bör de då göra m.h.a. yrkesfolk, inte till slaskpress och allmänheten.
Jag tror inte heller att offer och anhöriga skulle må bättre av att höra detaljer från hans uppväxt.
Det är nog bara gamarna som hovrar i den här tråden som vill det.
Jag menar mer att de ska få försöka försvara sig på något vis, att det kan hjälpa för att inte gå sönder av skuld för vad deras vuxna son gjorde men som jag skrev så är det väldigt infekterat fortfarande och även de behöver läka.
Nej, det tror inte jag heller.
Jag är uppenbarligen nyfiken men just hans uppväxt har vi ju ändå en ganska bra bild av. Det är de senaste 5 åren som är intressanta
Citera
2025-03-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag menar mer att de ska få försöka försvara sig på något vis, att det kan hjälpa för att inte gå sönder av skuld för vad deras vuxna son gjorde men som jag skrev så är det väldigt infekterat fortfarande och även de behöver läka.
Nej, det tror inte jag heller.
Jag är uppenbarligen nyfiken men just hans uppväxt har vi ju ändå en ganska bra bild av. Det är de senaste 5 åren som är intressanta

Varför ska de behöva försvara sig? Det är ett galet ingångsvärde.
Citera
2025-03-11, 21:40
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Varför ska de behöva försvara sig? Det är ett galet ingångsvärde.
Stopp i galoppen, jag menar inte att de ska behöva försvara sig på något vis bara att det kanske kan hjälpa i bearbetningen
Citera
2025-03-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Stopp i galoppen, jag menar inte att de ska behöva försvara sig på något vis bara att det kanske kan hjälpa i bearbetningen

Läs i så fall vad du skrev.
Och för enkelhetens skull, skriv inte något du egentligen inte menar.
Citera
2025-03-11, 21:59
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Läs i så fall vad du skrev.
Och för enkelhetens skull, skriv inte något du egentligen inte menar.
Jag skrev att det kan hjälpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in