2025-02-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Då kan vi anta att han mest troligt gjorde något annat under den 4 minuter långa pausen.

Jag vet uppenbarligen ingenting om vapen men jag har lärt mig jätte mycket i den här tråden så tackar och bugar för det.
Det han kan ha gjort som jag finner sannolikt, är att han har laddat magasinen. Alltså stoppat i patroner i dom tomma magasinen, jag uppfattade det som att han hade lösa patroner med sig också i alla fall. Och när han hittades hade han flera fulla magasin, eller hur? Då är det mycket sannolikt att han fyllt på magasinen. Det tar ju lite längre tid. Jag gissar att han använt 10 skottsmagasin och mindre. Kanske 20 om det finns till den. Men det lär ju framkomma när man ser hur många magsin han har haft med sig och hur många som var fulla efter hans död.
Citera
2025-02-24, 19:27
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det verkar snurrigt. Men svårt att veta vad hon menar egentligen. T ex ” dit”, vilket håll och vart? Till klassrummet kanske?
Filmen ( om jag minns rätt) visar väl att hon hämtade mobilen och filmade, sprang in i klassrummet med någon som hon sedan säger till ”lås, lås”.
Det låter nästan som att hon fnittrar, men det kan vara chock.
Kanske hon inte trodde att det var på riktigt.

Nä, tror inte jag skulle chansa, även om man kan ha svårt att ta in att något som en skilskjutning händer på riktigt.

En tolk är nödvändig för att förstå henne fullt ut. Det här är ett reportage, så utfrågningen blir ju inte på samma sätt som i ett förhör.

Nån tolk behövs inte till den intervjun, hon erbjöd nog intervjun & filmen till högstbjudande.
Inte faan springer man dit där det skjuts ifrån, helt befängt beteende, flykt till trygghet är naturligt.
O inte springer man mot GM och ser honom tydligt i ögonen, för att sedan vända därifrån så man kan ”hämta mobiltelefonen” för att kunna filma honom men hamnar i sitt eget klassrum.
Filmen visar att hon startar mobilfilm springer in i klassrummet och enda som hörs är ”lås, lås”
Citera
2025-02-24, 19:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nån tolk behövs inte till den intervjun, hon erbjöd nog intervjun & filmen till högstbjudande.
Inte faan springer man dit där det skjuts ifrån, helt befängt beteende, flykt till trygghet är naturligt.
O inte springer man mot GM och ser honom tydligt i ögonen, för att sedan vända därifrån så man kan ”hämta mobiltelefonen” för att kunna filma honom men hamnar i sitt eget klassrum.
Filmen visar att hon startar mobilfilm springer in i klassrummet och enda som hörs är ”lås, lås”

Tolk till förhör med polis.
Citera
2025-02-24, 19:33
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det han kan ha gjort som jag finner sannolikt, är att han har laddat magasinen. Alltså stoppat i patroner i dom tomma magasinen, jag uppfattade det som att han hade lösa patroner med sig också i alla fall. Och när han hittades hade han flera fulla magasin, eller hur? Då är det mycket sannolikt att han fyllt på magasinen. Det tar ju lite längre tid. Jag gissar att han använt 10 skottsmagasin och mindre. Kanske 20 om det finns till den. Men det lär ju framkomma när man ser hur många magsin han har haft med sig och hur många som var fulla efter hans död.
Ja, det sägs så. Låter rimligt, vi får nog se.
Tack igen för informationen
Citera
2025-02-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Diskussionen började kring varför han gjorde den "långa" pausen.

Med tanke på att han sköt runt 70 skott behövde han byta magasin flera ggr varför jag inte tror att han gjorde det bara utanför toaletten. Men ff är pausen oklar.

Det fanns väl en eller t o m två skadade personer i F-korridoren (i SFI-delen) som SVT inte fick med i sin kartläggning kring hur RA har rört sig.
Om det stämmer har hans steg kanske inte hörts i filminspelningen och att det kan vara det naturliga avbrottet på 4 minuter.
Dock borde han ha skjutit även där då vilket borde höras. Svårt.
Skrev till den som du diskuterade med. Glömde tagga dig men han har säkert fyllt på magasinen och kanske annat typ av "strids paus" beteende. Kan ju förklara varför han verkar röra sig fram och tillbaka vid toaletterna också, om han går tillbaka till sin "gömma". Om vi leker med tanken att allt som hörs på toafilmen är RA, och inte polisens distraktionsgranater så uppfattar jag det att han går förbi toan, sen flera minuter senare smäller det EXTREMT nära toan. Då när filmaren tror sig få något på sig. Det är väl efter uppehållet om jag mins rätt. Vilket skulle kunna betyda att han går in på "sin" toa. Och sen tillbaka ut där han var. Och ser någon och skjuter.. Det låter ju som han försvinner mot huvudentrén. Om jag mins ritningen rätt.

Vilken port är det polisen går in i?

Spekulationer. Så klart.
Citera
2025-02-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Diskussionen började kring varför han gjorde den "långa" pausen.

Med tanke på att han sköt runt 70 skott behövde han byta magasin flera ggr varför jag inte tror att han gjorde det bara utanför toaletten. Men ff är pausen oklar.

Det fanns väl en eller t o m två skadade personer i F-korridoren (i SFI-delen) som SVT inte fick med i sin kartläggning kring hur RA har rört sig.
Om det stämmer har hans steg kanske inte hörts i filminspelningen och att det kan vara det naturliga avbrottet på 4 minuter.
Dock borde han ha skjutit även där då vilket borde höras. Svårt.

Nu citerar jag mig själv och ber alla om ursäkt för felaktiga uppgifter !

Avbrott i skottlossningenn verkar ha varit samtidigt som polisen enl tidigare uppgifter kom in på skolan.
Det är samtidigt flera klipp i filmen då som med all sannolikhet innebär att alla skott under de minutrarna inte har registrerats.

Hemskt ledsen för ev förvirring!
Senast redigerad av tepe1 2025-02-24 kl. 19:43.
Citera
2025-02-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Skrev till den som du diskuterade med. Glömde tagga dig men han har säkert fyllt på magasinen och kanske annat typ av "strids paus" beteende. Kan ju förklara varför han verkar röra sig fram och tillbaka vid toaletterna också, om han går tillbaka till sin "gömma". Om vi leker med tanken att allt som hörs på toafilmen är RA, och inte polisens distraktionsgranater så uppfattar jag det att han går förbi toan, sen flera minuter senare smäller det EXTREMT nära toan. Då när filmaren tror sig få något på sig. Det är väl efter uppehållet om jag mins rätt. Vilket skulle kunna betyda att han går in på "sin" toa. Och sen tillbaka ut där han var. Och ser någon och skjuter.. Det låter ju som han försvinner mot huvudentrén. Om jag mins ritningen rätt.

Vilken port är det polisen går in i?

Spekulationer. Så klart.

Jag tar tillbaks allt jag har skrivit om pausen. Har tyvärr missuppfattat klockslag.
Det verkar ha varit när polisen kom in och då finns det flera klipp som nog gör att alla skott inte spelades in.
Ber så hemskt mycket om ursäkt för det!

Har citerat mig själv också och hoppas att ingen spinner vidare på det för min uppgift stämmer alltså inte. Sorry!
Citera
2025-02-24, 19:42
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tolk till förhör med polis.

Du tror det blir något polisförhör om detta ”klickbait”?
Dölja sitt ansikte och en film då man blir inrymd i sin egen lektionssal.
Finns inga styrkta uppgifter om att hon sett, hört eller vet något.
Citera
2025-02-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag tycker det är direkt olämpligt av kyrkoherden att yttra sig om detta. Har de inte tystnadsplikt?
Låter som en jävligt smidig idé att berätta när RA ska ha sin begravning så att kyrkan exploderar i ett hämnddåd, men så långt tänkte väl inte idioten..

Hoppas kyrkoherden får sparken.

Håller med, ut med fanskapet. Trodde också de hade tystnadsplikt....
Citera
2025-02-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Fel.
Finns tvärtom inget som tyder på att polisen INTE vet mer.
Däremot vill dom vara ”helt säkra” på dom inte går ut med någon info som skulle kunna vara felaktig.
Sitt lugnt i båten så kommer du få se att dom har mycket mer info som dom ”ännu” inte gått ut med.
Det är så polisen jobbar och med all rätt och sund logik.
(Deras uppgift är nämligen inte att förse alla ”hungriga vargar” med all info dom har).

När polisen bad om hjälp från vittnen sade de att de saknar info om vad RA gjorde mellan strax innan kl 8 och 11.30 men vi får hoppas på att de har mer info än vi.
Citera
2025-02-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja man blir beklämd och sorgsen att denna natursköna plats bredvid skolan har fått bli ett sådant ställe .

Det passar inte in .

Men INGET ställe passar för dödsskjutningar .
Inte ens mörka tunnlar trots att de är läskiga att gå igenom .

Finns förresten ett cykel- och gångtunnel där under motorleden nära där Myrorna och Pizza Hut ligger där de intervjuade rektorn efter dådet .

Tunnel eller skola eller kyrka eller köpcentra !!??

Vi människor måste lära oss att respektera andra människors liv ,att förstå att varje människas liv är en gåva och att ingen av oss har rätt att ta någons liv ifrån dem ; att döda någon är så fruktansvärt illa .
Det går en gång och cykelbro över västerleden några 100m bakom myrorna
Citera
2025-02-24, 19:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag tycker det är direkt olämpligt av kyrkoherden att yttra sig om detta. Har de inte tystnadsplikt?
Låter som en jävligt smidig idé att berätta när RA ska ha sin begravning så att kyrkan exploderar i ett hämnddåd, men så långt tänkte väl inte idioten..

Hoppas kyrkoherden får sparken.

Kyrkoherden i fråga säger.

Citat:

– Det kan till exempel vara så att ingen vet om när begravningen sker.

Idioten i kontexten är inte kyrkoherden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in