2025-02-24, 17:19
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag såg att nästa busshållsplats liger bara en liten bit bort så mycket möjligt att han klev av bussen där men det verkar vara en stor öppen yta så svårt att tro att han sen höll sig där i flera timmar.

Synd att en sån lugn plats kommer nog länge att förknippas med mord och obehag lång tid framöver.

Ja du har uppfattat rätt ; det är endast idrottshallen man kan gömma sig typ bakom och man syns från alla håll ,så " bakom" finns liksom inte ....
Det finns två tennisplaner med lite växtlighet runt om - intill ,men jao? Cykelvägen går precis intill som sedan går utmed ån och fotbollsplanerna fram till fotbollsplanerna parkering och ett gammal badställe som heter Hästhagen . Även en liten camping ligger där - sen är det natur ,natur o natur.
Frisbeebana . Men 98 % natur.
Citera
2025-02-24, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Får man verkligen släpa med sig så mycket grejor in i en kyrka ?

Tror inte det men han verkar ha tidigare gått in i kyrka med sina stora väskor/fodral.

Ser att Hagakyrka har andakt imorgon kl 10-11. Man kan inte se tillbaka i kalendern men det kan ha hållits något liknande den 4 feb.
Innan programmen börjar kan jag tänka mig att kyrkan är öppen och tom på folk?
Citera
2025-02-24, 17:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Nej, boendestöd är egentligen behovsanpassat.
Man kan givetvis vara i stort behov av hjälp även fast man kan handla, städa och sköta sin hygien.
Om man spånar skulle RA kanske behövt stor hjälp från psykiatrin och någon som hjälpt honom i kontakter med olika myndigheter, göra ett omtag, överklaga alla beslut som satt honom i en omöjlig situation etc.
För vi kan säkert enas om att om en människa med behov fråntas all typ av ersättning är det fel.
Och det har begåtts fel under lång, lång tid. Fast rent tekniskt kan alla inblandade svära sig fria från ansvar.

Fast det krävs enligt Socialstyrelsen omfattande och varaktiga funktionshinder.
Det passar inte på alla autister. En del, om inte de flesta, är väl ganska välfungerande i de flesta avseenden.

Edit: det framstår ju som att han funkat hyfsat fram till högstadiet. Säkert kan det nog förvärras under vissa omständigheter, men tveksam på att det är fallet. Däremot andra psykiska diagnoser kanske. Såkallad blandproblematik, som ofta också kan ställa till det för missbrukare med psykisk sjukdom som exempel. Eller när psykiskt sjuk som också har intellektuellt funktionsnedsättning inte kan tillgodogöra sig terapi.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-24 kl. 17:36.
Citera
2025-02-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ja du har uppfattat rätt ; det är endast idrottshallen man kan gömma sig typ bakom och man syns från alla håll ,så " bakom" finns liksom inte ....
Det finns två tennisplaner med lite växtlighet runt om - intill ,men jao? Cykelvägen går precis intill som sedan går utmed ån och fotbollsplanerna fram till fotbollsplanerna parkering och ett gammal badställe som heter Hästhagen . Även en liten camping ligger där - sen är det natur ,natur o natur.
Frisbeebana . Men 98 % natur.

Nä, i så fall tror jag snarare att han var vid lekparken vid stora parkeringen. Om han nu spanade på någon.
Citera
2025-02-24, 17:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han kan ju ha tagit av sig ett lager med kläder, behöver inte vara mer avancerat än så.

Javisst.
Men jag har också sett hur vittnen kan blanda ihop korten. Vittnesuppgifter är inte alltid så tillförlitliga när det är stressigt och hotfullt. Och de är alltid en färskvara.

Tyvärr, även om det är intressant att höra vittnen berätta, kan detta försvåra för utredningen. För mycket detaljer kommer ut vad andra sett, hört och det kan ändra minnesbilden.

Har själv vittnat en gång när min kompis blev påkörd av en bil. Vi hade olika uppfattning om färgen. Hon sa svart och jag sa vit. Eller om det var tvärtom. Kontrastfärg tänker jag kan ha blandat ihop det, och vi båda var chockade.
Citera
2025-02-24, 17:34
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Jag såg att nästa busshållsplats liger bara en liten bit bort så mycket möjligt att han klev av bussen där men det verkar vara en stor öppen yta så svårt att tro att han sen höll sig där i flera timmar.

Synd att en sån lugn plats kommer nog länge att förknippas med mord och obehag lång tid framöver.

Ja man blir beklämd och sorgsen att denna natursköna plats bredvid skolan har fått bli ett sådant ställe .

Det passar inte in .

Men INGET ställe passar för dödsskjutningar .
Inte ens mörka tunnlar trots att de är läskiga att gå igenom .

Finns förresten ett cykel- och gångtunnel där under motorleden nära där Myrorna och Pizza Hut ligger där de intervjuade rektorn efter dådet .

Tunnel eller skola eller kyrka eller köpcentra !!??

Vi människor måste lära oss att respektera andra människors liv ,att förstå att varje människas liv är en gåva och att ingen av oss har rätt att ta någons liv ifrån dem ; att döda någon är så fruktansvärt illa .
Citera
2025-02-24, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
När det larmas ut något sådant här så tilldelas alla en raps kanal för polis ambulans och räddningstjänst kan prata med varandra.
Tror insatspoliser kör på en egen kanal under insatsen men de har kollegor som har avlyssning på båda kanalerna.

Ok, det förklara saken.
Nu gick det ju bra för polisen, men han kunde likväl råkar illa ut.
Citera
2025-02-24, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Hur tänker du att något ska bli tydligare av att du kablar ut tolkningar av tredjehandsuppgifter av motstridiga vittnesuppgifter?

Hjärnan är komplex och väger in mycket när den återskapar minnesbilder. Därför är de extremt sällan överensstämmande med verkligheten och två personer som upplevt samma sak har helt olika minnen. Speciellt efter chockartade händelser som denna.
Det här vet såklart alla som jobbat med vittnesmål, inklusive dom som nu har som uppgift att försöka pussla ihop flödet och dra slutsatser av det.

Att betrakta vartenda pratminus från skvallerpressen som fakta och ingångsvärde i en diskussion blir bara fel och ju fler antaganden desto virrigare blir det. Och såklart ännu värre när pressen själva försöker driva agenda med felaktiga spår.

Var har jag påstått att det är fakta?

Naturligtvis kan vittnet ha uppfattat och/ eller minnas fel.

Det här är en diskussions tråd vi har bara en begränsad mängd fakta och sedan intervjuer och medias gräv.

Det är en självklarhet att vi diskuterar och tolkar. Vittnet är knappast tredjehandsuppgift eller vad menar du?
Citera
2025-02-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ja man blir beklämd och sorgsen att denna natursköna plats bredvid skolan har fått bli ett sådant ställe .

Det passar inte in .

Men INGET ställe passar för dödsskjutningar .
Inte ens mörka tunnlar trots att de är läskiga att gå igenom .

Finns förresten ett cykel- och gångtunnel där under motorleden nära där Myrorna och Pizza Hut ligger där de intervjuade rektorn efter dådet .

Tunnel eller skola eller kyrka eller köpcentra !!??

Vi människor måste lära oss att respektera andra människors liv ,att förstå att varje människas liv är en gåva och att ingen av oss har rätt att ta någons liv ifrån dem ; att döda någon är så fruktansvärt illa .

Kan tänka mig hur det känns för er som känner till platsen väl.

Tunneln borde väl vara ganska vältrafikerad en vanlig skol/arbetsdag?
Centrummet kanske men då kunde han nästan lika gärna suttit hemma och väntat in tiden.
Han hade nog en stor anledning till att ta den tidiga bussen.

Jag tror att vi måste börja lära oss att bli mer uppmärksamma på vår omgivning tyvärr men du har rätt i det du säger. Ingen ska ha rätt att ta någon annans liv.
Citera
2025-02-24, 17:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Nä, i så fall tror jag snarare att han var vid lekparken vid stora parkeringen. Om han nu spanade på någon.

Men om en vuxen person sitter i en lekpark själv med en massa kassar så skulle jag undra ?
Det brukar ju vara föräldrar och barn där eller möjligtvis yngre tonåringar som skrattar o flamsar
inte ensamma män med gitarr och ett antal kassar .

Bara en tanke . Det var ju typ fuktigt ute så kanske var därför han var tvungen att byta om inne sen ?

Spekulation .

Jaa du vi kommer nog inte någonsin få veta vad RA gjorde innan han började skjuta .
Såvida ingen kamera fångat upp honom utanför .
Citera
2025-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det verkar snurrigt. Men svårt att veta vad hon menar egentligen. T ex ” dit”, vilket håll och vart? Till klassrummet kanske?
Filmen ( om jag minns rätt) visar väl att hon hämtade mobilen och filmade, sprang in i klassrummet med någon som hon sedan säger till ”lås, lås”.
Det låter nästan som att hon fnittrar, men det kan vara chock.
Kanske hon inte trodde att det var på riktigt.

Nä, tror inte jag skulle chansa, även om man kan ha svårt att ta in att något som en skilskjutning händer på riktigt.

En tolk är nödvändig för att förstå henne fullt ut. Det här är ett reportage, så utfrågningen blir ju inte på samma sätt som i ett förhör.
Men jag förstår mig inte på dagens ungdomar. De måste vara helt störda med sina mobiler film hit och filma dit. Kan ju säga att mitt möte med en beväpnad person skulle ju inte var att leta mobil för att lägga ut på TikTok.
Förra veckan så satt jag i kö vid en rondell, där en kvinna blir påkörd av en bil. Vid övergångsstället står 3 ungdomar som tar upp sina mobiler och börjar filma. Killen i bilen framför mig rusade ut samtidigt. Han motade bort ungdomarna medans jag lade kvinnan i stabiltsidoläge eftersom hon blödde från huvudet och var medvetslös. Vet de verkligen ingen hyfs.
Citera
2025-02-24, 17:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Mossberg 590A1 som Gesab säljer väger in på 3,29 kg enligt dom..
Browning Bar Long trac i 30-06 väger 3,35 kg med 20" pipa ..

Har inte hängt med i tråden de sista dagarna, men ser att det diskuteras vikt av vapen och ammunition.

Man kan knappast tänka sig att RA har tränat på gym, men visst hemma. Nu får jag inte den känslan runt honom, att han skulle träna.

Me. Det kan kanske ha varit en anledning till att han går runt och rekar innan. Känna hur tungt det är, hur trött i armarna man blir osv.

Kanske behöver vila inför själva dådet för att kunna precisionsskjuta.

Han kan ha tagit något innan för att skärpa sig. Han har laddat upp mentalt innan och säkert oväntat ett tillfälle som ” kändes” rätt. Tror jag.

Vem vet, kanske han tyckte att det var för mycket folk på fm. Rädd att bli övermannad bakifrån t ex?

Jag tror att han övat och varit mer noggrann än man först tänkte sig. Rekat, kollat, känt efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in