2025-02-19, 18:39
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nu stod det
"Vem som helst, som blir utsatt för tillräckligt mycket psykisk påfrestning kan komma till den punkten att man mördar."

Dvs inte att "de flesta" kommer att mörda...

Ja, och det invänder jag mot?

De flesta människor har en moralisk spärr och blir inte mördare oavsett hur mycket psykisk påfrestning man upplever sig vara utsatt för.
Citera
2025-02-19, 18:45
Medlem
Det svänger lite i vad GW tycker om polisens insats..

Tidigare uttalande från GW:

"Kriminologen Leif GW Persson menar att polisens instruktion vid liknande händelser är tydlig – ”få stopp på skjutningen” – och ifrågasätter varför detta inte skedde här, skriver Svenska Dagbladet. Han konstaterar att polisen nu skyddar sitt varumärke i kommunikationen snarare än att ge tydliga svar."

Dagens uttalande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gw-hyllar-polisens-insats-i-orebro-gjort-som-de-forvantas-gora
Citera
2025-02-19, 18:47
Medlem
Att känna empati för RA betyder inte att man tycker det han gjorde var rätt, men att man kan se det hela från ett systemiskt perspektiv - det är inte svart-vitt... att inse detta tyder på emotionell intelligens och högre grad av empati.
Citera
2025-02-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Men vilka är de så kallade "felen" som begåtts då? Kan du länka en artikel? För än så länge ser jag bara spekulationer där andra projicerar sina egna liv på Rickard Anderssons.

Användaren jag citerade skrev att Rickard Andersson har utstått mobbning och kränkningar i tjugo år. Ett makabert påstående utan grund såvitt vi vet.

Det sista har jag inte sett tidigare men håller med om att det är att ta i och påstå något man inte med säkerhet vet att så var fallet.

RA har utifrån läkarens utlåtande om varaktig nedsatt arbetsförmåga klart behövts hanteras annorlunda.
Han borde inte tvingats till att gå i skola eller söka jobb.
Där har vi största felet så behöver vi inte gå vidare i andra detaljer.
De som borde ha hjälpt honom med detta är ansvariga myndigheter.
Citera
2025-02-19, 18:51
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ja, och det invänder jag mot?

De flesta människor har en moralisk spärr och blir inte mördare oavsett hur mycket psykisk påfrestning man upplever sig vara utsatt för.
Det finns psykologiska experiment som visar att det går att få de flesta människor att utföra de mest absurda gärningar med relativt små metoder så jag skulle inte vara så säker på det du påstår.
Citera
2025-02-19, 18:58
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det finns psykologiska experiment som visar att det går att få de flesta människor att utföra de mest absurda gärningar med relativt små metoder så jag skulle inte vara så säker på det du påstår.

Mord tillhör en annan kategori gärningar.

Jag kan tänka mig att man eventuellt kan rationalisera vissa handlingar i trängda situationer men en normal människa med intakt empati kan inte bara döda en annan människa. Oavsett graden av psykisk stress man upplever - och hur är det ens ett försvar?
Citera
2025-02-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det sista har jag inte sett tidigare men håller med om att det är att ta i och påstå något man inte med säkerhet vet att så var fallet.

RA har utifrån läkarens utlåtande om varaktig nedsatt arbetsförmåga klart behövts hanteras annorlunda.
Han borde inte tvingats till att gå i skola eller söka jobb.
Där har vi största felet så behöver vi inte gå vidare i andra detaljer.
De som borde ha hjälpt honom med detta är ansvariga myndigheter.
Grattis du har nog inte varit i kontakt med försäkringskassan. Har en bekant som har det. Arbetsför av FK trots läkarutlåtande från 5 olika läkare. FK:s läkare har avfärdat samtliga läkare.
Citera
2025-02-19, 19:10
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Mord tillhör en annan kategori gärningar.

Jag kan tänka mig att man eventuellt kan rationalisera vissa handlingar i trängda situationer men en normal människa med intakt empati kan inte bara döda en annan människa. Oavsett graden av psykisk stress man upplever - och hur är det ens ett försvar?
Du kan begrunda länken som beskriver gärningar väl inom kategorin mord och här krävdes det bara lite auktoritet. Långt, långt mindre än möjlig press.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment
Citera
2025-02-19, 19:26
Medlem
Citat:
Användaren jag ursprungligen svarade har bokstavligt skrivit om hur hen identifierar sig med gärningsmannen.

I andra inlägg än det jag citerade förvisso. Det gör mig mörkrädd att man kan ha det synsättet, både som någon som vuxit upp med en våldsam förmodad autistisk far och som kvinna som varit utsatt för en autistisk ”man”.

Jag förstår, det var tråkigt att höra.

Jag tror hursomhelst att de flesta inte menar att förminska GM’s vidrigheter och det enorma lidande det medfört bara för att man diskuterar GM’s situation och utgångsläge.

Hur man än vänder och vrider vill man försöka förklara och förstå hur en människa kan begå något så bestialiskt och avskyvärt. Men det kanske är en omöjlighet.

Ett motiv skulle kanske förklara en liten pusselbit och det är väl det många av oss här inne försöker komma fram till.

Ta hand om dig!
Citera
2025-02-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyP59
Att känna empati för RA betyder inte att man tycker det han gjorde var rätt, men att man kan se det hela från ett systemiskt perspektiv - det är inte svart-vitt... att inse detta tyder på emotionell intelligens och högre grad av empati.

1+

Exakt så! Guldstjärna till dig!
Citera
2025-02-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det svänger lite i vad GW tycker om polisens insats..

Tidigare uttalande från GW:

"Kriminologen Leif GW Persson menar att polisens instruktion vid liknande händelser är tydlig – ”få stopp på skjutningen” – och ifrågasätter varför detta inte skedde här, skriver Svenska Dagbladet. Han konstaterar att polisen nu skyddar sitt varumärke i kommunikationen snarare än att ge tydliga svar."

Dagens uttalande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gw-hyllar-polisens-insats-i-orebro-gjort-som-de-forvantas-gora
Ja, hans senaste utlåtande är dock det helt rätta. Men för att försvara GW lite så var väl dom initiala uppgifterna lite annorlunda. Nu har vi ju fått en lite tydligare bild (utan att veta när det första du citerade blev sagt) av hur insatsen gick till. Det första jag fick till mig var att en patrull om två poliser kommer dit, blir beskjuta vid dörren. Och stod kvar i tio minuter. Det va ju inte så det gick till... Det var ju en hel del som kritiserade det. Folk öppnade käften lite för tidigt kanske...
Citera
2025-02-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Ja alltså snarare en scitzofreni eller psykos/anti social störning/psykopat som gör något sådant.

Absolut krävs det någon sorts grov störning för att begå en massaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in