2025-02-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Grattis du har nog inte varit i kontakt med försäkringskassan. Har en bekant som har det. Arbetsför av FK trots läkarutlåtande från 5 olika läkare. FK:s läkare har avfärdat samtliga läkare.

Sånt borde bli oförsvarsbart för en myndighet. Det är inte i deras uppdrag att göra bedömningar över läkarnas huvud på vilka människor som är eller inte arbetsföra.
Jag kvarstår vid att RA nog aldrig hade genomfört ett dåd om han hade fått pengar till mat och hyra.

Såhär står det på FK´s hemsida:

Vårt uppdrag
Försäkringskassans främsta uppdrag är att besluta om ekonomiskt stöd till barnfamiljer, sjuka och personer med funktionsnedsättning. Vi ska utreda och bedöma vem som har rätt till ersättning och kontrollera att pengarna inte hamnar i orätta händer. Vi ska också kräva tillbaka ersättning som har betalats ut felaktigt.

Tyvärr blir ett gevär en stor fråga istället för tickande bomber utspridda förmodligen över hela landet..
Senast redigerad av tepe1 2025-02-19 kl. 19:57.
Citera
2025-02-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det svänger lite i vad GW tycker om polisens insats..

Tidigare uttalande från GW:

"Kriminologen Leif GW Persson menar att polisens instruktion vid liknande händelser är tydlig – ”få stopp på skjutningen” – och ifrågasätter varför detta inte skedde här, skriver Svenska Dagbladet. Han konstaterar att polisen nu skyddar sitt varumärke i kommunikationen snarare än att ge tydliga svar."

Dagens uttalande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gw-hyllar-polisens-insats-i-orebro-gjort-som-de-forvantas-gora

Men va? Varför ändrar han sig undrar man ju då.
Citera
2025-02-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja, hans senaste utlåtande är dock det helt rätta. Men för att försvara GW lite så var väl dom initiala uppgifterna lite annorlunda. Nu har vi ju fått en lite tydligare bild (utan att veta när det första du citerade blev sagt) av hur insatsen gick till. Det första jag fick till mig var att en patrull om två poliser kommer dit, blir beskjuta vid dörren. Och stod kvar i tio minuter. Det va ju inte så det gick till... Det var ju en hel del som kritiserade det. Folk öppnade käften lite för tidigt kanske...

Vi delar inte samma uppfattning om vad som är rätt men den diskussionen behöver vi inte lyfta igen i tråden:-)

Tycker dock att jag aldrig har hört honom tala på ett sätt som vem som helst av oss skulle kunna uttrycka oss på. Försvarsmekanismen har på något sätt tagit över professionalism i hans ton och ordval.

Det känns mer som någon sorts framkrysstad förberedelse av allmänheten inför morgondagens presskonferens där de förmodligen inte kommer säga mycket, än något annat. Vad skulle syftet med detta uttalande annars kunna vara?
Citera
2025-02-19, 19:51
Medlem
Vilket jävla tjat! Du har läsförståelse som en anka och sen sitter du och hackar på det jag skrev med nåt du själv har snurrat ihop i din egna skalle.

Jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Vem som helst, som blir utsatt för tillräckligt mycket psykisk påfrestning kan komma till den punkten att man mördar.

På det svarar du:
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Nej, de flesta människor kommer aldrig någonsin att komma till punkten att de kan mörda en annan människa.

Kan du förklara för mig hur ditt svar ens har relevans till det jag skrev?!

VART har jag skrivit att de flesta människorna kommer att komma till en punkt där de kan mörda en annan människa?! INGENSTANS. Du lägger ord i min mun sen sitter du som en hackspett och upprepar hur hemsk jag är som har skrivit nåt som DU har hittat på!

Nu får du fan ge dig.

Att du blivit utsatt för övergrepp av en MÄNNISKA som råkade vara autistisk är förjävligt, men sluta hoppa på mig för att du har nåt personligt hat mot någon annan. Jag är inte den människan.

Jösses.
Citera
2025-02-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Men va? Varför ändrar han sig undrar man ju då.

Återfå förtroende allmänheten har tappat för polisens insats och locket på sen, tror jag.
Citera
2025-02-19, 19:53
Medlem
rubbergirls avatar
”– Vi hade ibland uppträdanden i skolan. Det brukade vara fullt med föräldrar där som tittade på. Rickard Andersson var med och spexade som oss andra. Han var som vilket barn som helst, säger skolkamraten.”

https://www.na.se/2025-02-19/forvandlingen-fran-busunge-till-massmordare/

Finns även lite filmer från skoltiden i artikeln.
Citera
2025-02-19, 19:56
Medlem
Expressens senaste uppdatering, vad kan det betyda?

Åklagare inkopplad i Örebro igen – begär hjälp från utlandet
Åklagaren hade lämnat över utredningen om massmordet i Örebro till polisen eftersom gärningsmannen var död. Men nu har åklagare återigen kopplats in, rapporterar DN.
Åklagaren har tidigare sagt att han höll sig informerad om det skulle komma fram nya uppgifter i fallet.
Åklagaren har också bett om stöd från ett annat land, men det framkommer inte vilket i de handlingar som DN tagit del av. Begäran om stöd från annat land skickades den 18 februari.
Åklagaren Per-Erik Rinsell vill inte gå in på vad begäran handlar om, skriver DN
Citera
2025-02-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskolle
Expressens senaste uppdatering, vad kan det betyda?

Åklagare inkopplad i Örebro igen – begär hjälp från utlandet
Åklagaren hade lämnat över utredningen om massmordet i Örebro till polisen eftersom gärningsmannen var död. Men nu har åklagare återigen kopplats in, rapporterar DN.
Åklagaren har tidigare sagt att han höll sig informerad om det skulle komma fram nya uppgifter i fallet.
Åklagaren har också bett om stöd från ett annat land, men det framkommer inte vilket i de handlingar som DN tagit del av. Begäran om stöd från annat land skickades den 18 februari.
Åklagaren Per-Erik Rinsell vill inte gå in på vad begäran handlar om, skriver DN

För att flera gärningsmän är inblandade. Har sagt det hela tiden
Citera
2025-02-19, 20:01
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Det enda du gjort i den här tråden är att sprida dina okunniga åsikter utan att verkligen läsa det du svarar på, därför kommer jag inte ta mig tiden att besvara dig. Bidra med någonting konstruktivt som för tråden och diskussionen framåt eller scrolla vidare..

Citat:
Vilket jävla tjat! Du har läsförståelse som en anka och sen sitter du och hackar på det jag skrev med nåt du själv har snurrat ihop i din egna skalle.

Jag skrev:

På det svarar du:

Kan du förklara för mig hur ditt svar ens har relevans till det jag skrev?!

VART har jag skrivit att de flesta människorna kommer att komma till en punkt där de kan mörda en annan människa?! INGENSTANS. Du lägger ord i min mun sen sitter du som en hackspett och upprepar hur hemsk jag är som har skrivit nåt som DU har hittat på!

Nu får du fan ge dig.

Att du blivit utsatt för övergrepp av en MÄNNISKA som råkade vara autistisk är förjävligt, men sluta hoppa på mig för att du har nåt personligt hat mot någon annan. Jag är inte den människan.

Jösses.

Du har redan besvarat mitt inlägg en gång med orden att du inte har för avsikt att fortsätta ordväxlingen. Så nu har du ändrat dig efter att du blev kränkt eller något?

Du skrev bokstavligen att vem som helst har förutsättningen att begå mord vid tillräcklig psykisk påfrestning. Mot detta invänder jag att det stämmer inte, de flesta kommer inte begå mord även vid höga nivåer av psykisk stress. Så vad är det du skriker om? Måste jag bokstavligt skriva ut något som alla människor kan läsa mellan raderna?
Senast redigerad av larkascending 2025-02-19 kl. 20:30.
Citera
2025-02-19, 20:01
Medlem
Är det den enda anledningen till att åklagare är inkopplad igen? Att det finns fler gärningsmän?

Misstänkt det ett sen första dagen, för mycket oklarheter som inte kunnat gå att förklara med endast en gärningsman
Citera
2025-02-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
”– Vi hade ibland uppträdanden i skolan. Det brukade vara fullt med föräldrar där som tittade på. Rickard Andersson var med och spexade som oss andra. Han var som vilket barn som helst, säger skolkamraten.”

https://www.na.se/2025-02-19/forvandlingen-fran-busunge-till-massmordare/

Finns även lite filmer från skoltiden i artikeln.

Låst artikel
Citera
2025-02-19, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Nej, vem som helst kan inte bli mördare.
Lider man tillräckligt så kan man bli kapabel att begå självmord.
Men inte att mörda andra.

Poäng till dig. Äntligen något vettigt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in