Citat:
Nej, det jag invänder mot är en användare som flera gånger torgför åsikten att det är "systemet" som är ansvarigt för Rickard Anderssons gärningar. Att någon form av psykisk stress någon gång per automatik kommer utmynna i en katastrofal utgång för oskyldiga. Detta vänder jag mig mot bestämt - och om autister på allvar inte kan ansvara för konsekvenserna av sina vansinnesutbrott kanske de borde institutionaliseras.
Sedan medger jag att jag kan ha generaliserat en aning. Men jag ser faktiskt inte empatin för offren och alla uppemot hundra anhöriga i den här tråden. Jag ser däremot flertal själviska as som identifierar sig med gärningsmannen för att de själva är kränkta för att de inte tilldelats den ersättning de anser sig vara berättigade till.
Sedan medger jag att jag kan ha generaliserat en aning. Men jag ser faktiskt inte empatin för offren och alla uppemot hundra anhöriga i den här tråden. Jag ser däremot flertal själviska as som identifierar sig med gärningsmannen för att de själva är kränkta för att de inte tilldelats den ersättning de anser sig vara berättigade till.
Jag tror nog du missuppfattar det, det är väl knappast någon som försvarar GM, identifierar sig med honom, än mindre anser att systemet skulle vara ansvarigt.
Det som diskuteras är ju dels vad funktionsnedsättningarna innebär (jättestor okunskap härinne! ”Hur svårt kan det vara att gå på Komvux osv osv osv”).
Människor härinne jämför med sig själva, blir helt tokigt.
Den enda som bär ansvaret är ju GM sen att samhället kanske har triggat honom är en annan sak.
Man måste ju kunna hålla isär saker. För att få fram en motivbild måste man försöka förstå hur GM tänkte och sätta sig in i hans förutsättningar.
Gällande offren och de drabbade familjerna är det en självklarhet att våra tankar och sympatier är hos dom men samtidigt är det väl inte föremål för en diskussion här på Flashback?!?! Det måste väl finnas andra forum till det? Typ minnessidor.