2025-02-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Nej, det jag invänder mot är en användare som flera gånger torgför åsikten att det är "systemet" som är ansvarigt för Rickard Anderssons gärningar. Att någon form av psykisk stress någon gång per automatik kommer utmynna i en katastrofal utgång för oskyldiga. Detta vänder jag mig mot bestämt - och om autister på allvar inte kan ansvara för konsekvenserna av sina vansinnesutbrott kanske de borde institutionaliseras.

Sedan medger jag att jag kan ha generaliserat en aning. Men jag ser faktiskt inte empatin för offren och alla uppemot hundra anhöriga i den här tråden. Jag ser däremot flertal själviska as som identifierar sig med gärningsmannen för att de själva är kränkta för att de inte tilldelats den ersättning de anser sig vara berättigade till.

Jag tror nog du missuppfattar det, det är väl knappast någon som försvarar GM, identifierar sig med honom, än mindre anser att systemet skulle vara ansvarigt.

Det som diskuteras är ju dels vad funktionsnedsättningarna innebär (jättestor okunskap härinne! ”Hur svårt kan det vara att gå på Komvux osv osv osv”).

Människor härinne jämför med sig själva, blir helt tokigt.

Den enda som bär ansvaret är ju GM sen att samhället kanske har triggat honom är en annan sak.

Man måste ju kunna hålla isär saker. För att få fram en motivbild måste man försöka förstå hur GM tänkte och sätta sig in i hans förutsättningar.

Gällande offren och de drabbade familjerna är det en självklarhet att våra tankar och sympatier är hos dom men samtidigt är det väl inte föremål för en diskussion här på Flashback?!?! Det måste väl finnas andra forum till det? Typ minnessidor.
Citera
2025-02-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Har svårt att tro att allmänheten kommer få någon mer info, tyvärr.

Blir mer och mer klart att det handlar om en felhanterad autistisk person. Sådant vill man inte ha i officiell statistik i Sverige. Locket på.
Citera
2025-02-19, 17:59
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag tror nog du missuppfattar det, det är väl knappast någon som försvarar GM, identifierar sig med honom, än mindre anser att systemet skulle vara ansvarigt.

Användaren jag ursprungligen svarade har bokstavligt skrivit om hur hen identifierar sig med gärningsmannen.

I andra inlägg än det jag citerade förvisso. Det gör mig mörkrädd att man kan ha det synsättet, både som någon som vuxit upp med en våldsam förmodad autistisk far och som kvinna som varit utsatt för en autistisk ”man”.
Senast redigerad av larkascending 2025-02-19 kl. 18:36.
Citera
2025-02-19, 18:00
Medlem
Citat:
Nej, det jag invänder mot är en användare som flera gånger torgför åsikten att det är "systemet" som är ansvarigt för Rickard Anderssons gärningar. Att någon form av psykisk stress någon gång per automatik kommer utmynna i en katastrofal utgång för oskyldiga. Detta vänder jag mig mot bestämt - och om autister på allvar inte kan ansvara för konsekvenserna av sina vansinnesutbrott kanske de borde institutionaliseras.

Sedan medger jag att jag kan ha generaliserat en aning. Men jag ser faktiskt inte empatin för offren och alla uppemot hundra anhöriga i den här tråden. Jag ser däremot flertal själviska as som identifierar sig med gärningsmannen för att de själva är kränkta för att de inte tilldelats den ersättning de anser sig vara berättigade till.

Offren har det skrivits mycket om i tråden och jag ser ff att många har svårt att ta till sig det som hände och känner med de drabbade. Det är utan tvekan en fruktansvärd händelse som aldrig mer borde hända.
Men så vet vi om att såna saker händer ibland oavsett hur hemska de är.

Att man påpekar felen man ser har gjorts under RA´s liv är nog både för att man känner för offren, deras familjer och för att man vill förhindra nya dåd.
Man berättar sina historier som kanske stundvis var lika jobbiga och stressiga som de var för RA, snarare i syfte att vi andra ska förstå än att man vill beklaga sig.

Jag vet inte hur du känner men jag själv hoppas att jag själv eller min familj aldrig ska behöva hamna i en situation då vi är beroende av bidrag. Inte heller av psykvården. Känner för alla drabbade både i dådet, med diagnoser och dåligt psykiskt mående samt de som får kämpa med myndigheter och som inte medvetet har försatt sig i de situationerna.
Citera
2025-02-19, 18:04
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ja förmodligen.. ni har inte fått veta hur det blir med era fortsatta utbildningar? Jag tänker att det måste vara en stor fråga för många just nu ifall ni inte kan ha lektioner på väldigt länge?

Det står ju på na.se idag:

https://www.na.se/2025-02-19/hit-flyttar-risbergska/
Citera
2025-02-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Blir mer och mer klart att det handlar om en felhanterad autistisk person. Sådant vill man inte ha i officiell statistik i Sverige. Locket på.

Ah, jag vet inte: en sak är säker att det är en helt galen jävla människa iaf. Utan noll empati. Jag har ett barn med autism och han är mitt mest empatiska och ”snällaste” barn dock. Så tror inte detta dåd handlade om hans diagnos utan mer om det enorma mörker han hade inom sig som vi inte ens kan sätta oss in i. Oavsett så hoppas jag han hamnar i helvetet för det han gjort.
Citera
2025-02-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ah, jag vet inte: en sak är säker att det är en helt galen jävla människa iaf. Utan noll empati. Jag har ett barn med autism och han är mitt mest empatiska och ”snällaste” barn dock. Så tror inte detta dåd handlade om hans diagnos utan mer om det enorma mörker han hade inom sig som vi inte ens kan sätta oss in i. Oavsett så hoppas jag han hamnar i helvetet för det han gjort.

Håller med. Autismen handlar inte om vad han gjort. Den handlar dock om hans livssituation.
Citera
2025-02-19, 18:23
Medlem
Citat:
Har svårt att tro att allmänheten kommer få någon mer info, tyvärr.

Har också svet för det, alla kommer lägga locket på! Myndigheterna vill inte erkänna att dom gjort fel med RA. Samt familj och släkt vill inte få skulden för att dom hanterat deras son fel, mitt i sorgen och chocken.
Citera
2025-02-19, 18:25
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1

Att man påpekar felen man ser har gjorts under RA´s liv är nog både för att man känner för offren, deras familjer och för att man vill förhindra nya dåd.
Man berättar sina historier som kanske stundvis var lika jobbiga och stressiga som de var för RA, snarare i syfte att vi andra ska förstå än att man vill beklaga sig.

Men vilka är de så kallade "felen" som begåtts då? Kan du länka en artikel? För än så länge ser jag bara spekulationer där andra projicerar sina egna liv på Rickard Anderssons.

Användaren jag citerade skrev att Rickard Andersson har utstått mobbning och kränkningar i tjugo år. Ett makabert påstående utan grund såvitt vi vet.
Citera
2025-02-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Håller med. Autismen handlar inte om vad han gjort. Den handlar dock om hans livssituation.

Ja alltså snarare en scitzofreni eller psykos/anti social störning/psykopat som gör något sådant.
Citera
2025-02-19, 18:28
Medlem
Citat:
Nej, de flesta människor kommer aldrig någonsin att komma till punkten att de kan mörda en annan människa.

Det är både hårresande och avslöjande att ni autister kan på allvar kan sitta och tro det - och det bevisar också den totala bristen på empati för andra människor. De allra flesta människor drabbas inte av vansinnesutbrott aka meltdowns som kan skada andra människor. Det är er det är fel på!

Rickard Andersson har inte blivit utsatt för mobbning och kränkningar i tjugo års tid, det vet du ingenting om. Att någon inte blir försörjd av skattebetalarna livet ut är ingen kränkning, det är ingen mänsklig rättighet att vi ska försörja er livet ut!

Nu stod det
"Vem som helst, som blir utsatt för tillräckligt mycket psykisk påfrestning kan komma till den punkten att man mördar."

Dvs inte att "de flesta" kommer att mörda...
Citera
2025-02-19, 18:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nu stod det
"Vem som helst, som blir utsatt för tillräckligt mycket psykisk påfrestning kan komma till den punkten att man mördar."

Dvs inte att "de flesta" kommer att mörda...
Nej, vem som helst kan inte bli mördare.
Lider man tillräckligt så kan man bli kapabel att begå självmord.
Men inte att mörda andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in