2025-02-17, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Han hade flera diagnoser och jag tror starkt på att han hade bland annat schizofreni som troligen förvärrats med åren med tvångstankar, hallucinationer och att det var det som utlöste hans skjutningar.
Nja Schiz? Det finns väl inget i hans uppträdande innan dådet som pekar mot det?
Citera
2025-02-17, 13:45
Medlem
rubbergirls avatar
Hashem skriver i kommentarerna på sin YT-kanal att han precis gått in för att kissa & då börjar Rickard skjuta.
Ett mirakel att han inte stötte på R i korridoren. Eller gick han in strax innan R gick ut från toaletten? Det kan ju bara handlat om sekunder.
Så hemskt att vara fast där inne, uppflugen på ett handfat & höra allting.
Citera
2025-02-17, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
citera gärna lite

Du har rätt, eftersom det finns en stor risk att artikeln låses.

Angående vad RA sa till Arbetsförmedlingen vad gäller hans diagnoser:

"I samtalen med Arbetsförmedlingen berättade han om sina diagnoser, besvären med socialt samspel och varför det inte fungerade för honom i sportbutiken.

”Han berättar att det inte gick bra i butiken då det var mycket folk där”, står det i handlingarna.
"
//
"Han uppgav även att han trivdes bra med sin tidigare praktikplats på en biluthyrning och att han ville arbeta med det.

”Han arbetade mest själv och trivdes med att köra bil jämt i arbete. Han trivs med att arbeta ensam”, står det i dokumenten.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-17 kl. 13:52.
Citera
2025-02-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Vet man med säkerhet vad det är för diagnoser RA hade?
"Enligt ett läkarutlåtande som då diskuterades framkom att han hade varaktigt nedsatt arbetsförmåga." Ett sån här utlåtande har jag bara sett bland riktigt allvarligt psykiskt sjuka eller funktionsnedsatta där man bedömer att personen aldrig kommer att bli bättre i sin sjukdom eller i sitt funktionshinder. När jag läser om RA så tycker jag mig se likheter med någon med schizofreni eller annan psykossjukdom. Tror inte bara att det är en autistisk person som utfört detta, utan kombinerat med annan problematik. Schizofreni kan debutera i tidig ålder och oftast om man kollar tillbaka hos någon äldre person med schizofreni har man kunnat se symtom från rätt tidig ålder i form av visst avvikande beteende.
Han kanske hade behövt mediciner för sitt mående, eller han kanske hade det men inte tog dom.Men det kommer väl fram om han hade läkarkontakt. Det finns många frågetecken här.
Citera
2025-02-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja Schiz? Det finns väl inget i hans uppträdande innan dådet som pekar mot det?
Det kan ha fungerat men blivit värre, slarvat med medicin, ingen uppföljning/terapi?
Citera
2025-02-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det kan ha fungerat men blivit värre, slarvat med medicin, ingen uppföljning/terapi?
Ja får i alla fall inte bilden av en sådan psykossjukdom men visst jag kan ha fel.

Schizofrena brukar leva i litet misär och gravt missköta sitt utseende.
Citera
2025-02-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Långsökt jämförelse. Det handlar om en medborgare som pga sitt mående inte klarade av dagens krav. Alla är inte lika.

Om vi ska se på det sättet som du gör är flera myndigheter onödiga och dessa betalar vi då helt förgäves för.

Nja inte direkt, han har ju fått mycket hjälp, vi kan ju inte ösa pengar på folk utan motprestation för att vi är rädda för att ska begå våldsbrott, den här snubben hade säkert högpresterande autism, det är annat skit i hans skalle som fått honom till det här som jag tror samhället omöjligt kan väja för tyvärr.
Citera
2025-02-17, 13:54
Medlem
Richard lämnade ett liv som är en gåta för eftervärlden att lösa.
Hans extrema sociala fobi, hans autism, hans oerhörda ensamhet, hans rädsla för kraven som ställdes på honom av myndigheterna som han inte hade en chans att klara av är några ledtrådar till det fasansfulla och oerhört tragiska slutet. Det är några av svaren på gåtan.
Citera
2025-02-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLANEE
Känns som han fått riktig panik av att behöva ha ett planeringssamtal. Hans sociala problem måste varit fruktansvärda.

Ja, han kan ju knappast ha blivit social av att sitta hemma mellan fyra väggar.
Citera
2025-02-17, 13:56
Medlem
wrongdaytodies avatar
Schizofreni tror jag man kan stryka, det finns mycket hos en person med detta som gör att dem aldrig skulle kunna planera något liknande och att det brukar vara vansinnesdåd där och då.
Citera
2025-02-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Han kanske hade behövt mediciner för sitt mående, eller han kanske hade det men inte tog dom.Men det kommer väl fram om han hade läkarkontakt. Det finns många frågetecken här.
Hans tillstånd var troligen mycket värre än vad som kom fram, jag tror han börjat få hallucinationer/vaneföreställningar som tillslut blir så verkliga att det drev honom till massmordet. Att gå från att vara helt isolerad och inte märkas till att plötsligt ge sig ut på en buss full av folk och in på en stor skola visar på en ganska snabb personlighetsförändring. Han kan ha fått tag på droger av något slag som ytterligare spätt på det hela?
Citera
2025-02-17, 13:58
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Så din tanke är att han gick in i skolan. Låste in sig på toaletten och bytte om till jaktkläder hängde på sig sina vapen. Gick tillbaka till entré ut på gården och började skjuta.
Som tur är träffades ingen.
Tillbaka in i byggnaden.
Då borde ju alla varit inrymda med låsta dörrar efter denna skottlossningen.

Ja, men han behöver bara ha stått i entrén och skjutit för att ljudet ska höras så här och så snabbt vända om in igen, en blev ju faktiskt mördad vid just entré-dörren så vi vet ju inte händelseförloppet ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in