Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptonitonia
Det är väldigt intressant hur många här som försöker förstå RA:s beteenden, mående och orsak till skjutningen. "Vem han var."
Jag kan inte låta bli att undra dock, hur många i detta forum som på samma sätt försöker förstå och sätta sig in i våldsdåd som begås av en person som ser ut att ha utländskt påbrå eller som invandrat till Sverige?
Extremt få, tror jag. Törs vi gissa på noll?!
Då är det genast att personen är "invandrare" som är anledningen. Att individen hatar Sverige, inte kan anpassa sig, är sjuk i huvudet och allt fan vad som skrivs. Men nu, nej nu är det analys utan gränser. Alla vill plötsligt förstå. Uttrycker empati, funderar på trauman, mobbning, föräldraansvar, samhällets svek och läser på om autism.
Jag förstår att många vill förstå. Jag förstår också att folk inte vill försöka förstå så snart det inte är vad många här inne kallar en "svensk person" som gör skada för och på andra.
Tragiskt. Förbannat. Jävligt. Tragiskt.
Det beror nog på att vi är många som känner igen svenskens problem. Tror du kan lugna dig, det finns många andra forum där de som är invandrare diskuterar jättemycket om sina gelikar oavsett om de är gärningsmän eller offer.
Men också att lösningen är olika. Om det är en svensk så kan man inte prata om utvisning, bara om fängelse om gm nu hade levt. Då hade alla ropat efter livstids fängelse, släpp aldrig ut jäveln igen.
Om det är en invandrare så är det ändå ganska naturligt att man vill ha bort den personen från Sverige, dvs utvisning och skriker om det, givetvis efter att suttit i fängelse hela livet och sedan dött. Så man utvisar den döda kroppen...
I båda fallen är det nog ganska bra att man försöker förstå vad som hände, vad kan man göra för att förhindra liknande händer igen?