2025-02-19, 22:10
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Vill man ha nån med aggressioner, vanföreställningar och depression på en arbetsplats? Hur tänker man att det ska funka över tid?
Ett arbete är ju inte som ett dagis där man lämnas in och sen bara ÄR där.
Man ska ju vara produktiv och tjäna in dom pengar man kostar för arbetsgivaren och även vinst.
Man ska även funka bra ihop med sina kollegor och göra vad man blir tillsagd. Och som sagt, funka över tid.
Antipsykotika är väldigt effektivt men en person med pågående psykos vill ofta inta ta någon medicin, man är i behov av ständig vård och människor som ser till personen. Rekommenderas att bo på speciellt boende.
Citera
2025-02-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja där ser man och fokus i artikeln handlar om vapenlicensen vilket man ju kan förstå.

Samtidigt kan man tycka att den här typen av psykisk sjukdom slår ut hela arbetsförmågan oavsett sysselsättning?

Förstår inte hur man har kunnat betrakta honom som arbetsför?
Men det var väl det AF och FK ansåg att han inte var arbetsför? Det står tidigare i tråden (orkar inte leta) att han ansågs ha nedsatt arbetsförmåga och inte var aktuell för jobb, enligt AF och FK.
Senast redigerad av V-H 2025-02-19 kl. 22:39.
Citera
2025-02-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Så mycket regler och bestämmelser och så lite samordning i vårt land. Vänster hand vet inte vad höger hand gör. Genomgående tema i alla olika myndigheter och förvaltningar.

Finns det inget övergripande helikopterperspektiv någonstans? Hur sjutton blev det ens så här?!? Jag förstår inte.

Sverige som alltid ska tillsätta utredningar för minsta småsak; tillsätt en utredning som
ser till samordning/samverkan mellan myndigheter och förvaltningar.

Är det inte sekretess som ställer till det?

Håller med om att en sådan utredning skulle behöva tillsättas.
Citera
2025-02-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Men det var väl det AF och FK ansåg att han inte var? Det står tidigare i tråden (orkar inte leta) att han ansågs ha nedsatt arbetsförmåga och inte var aktuell för jobb, enligt AF och FK.

Och då undrar man varför han hamnade hos Soc? Med krav på aktivitet för bibehållet försörjningsstöd? Så mycket konstigt verkligen….
Citera
2025-02-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Det är väldigt intressant hur många här som försöker förstå RA:s beteenden, mående och orsak till skjutningen. "Vem han var."

Jag kan inte låta bli att undra dock, hur många i detta forum som på samma sätt försöker förstå och sätta sig in i våldsdåd som begås av en person som ser ut att ha utländskt påbrå eller som invandrat till Sverige?

Extremt få, tror jag. Törs vi gissa på noll?!

Då är det genast att personen är "invandrare" som är anledningen. Att individen hatar Sverige, inte kan anpassa sig, är sjuk i huvudet och allt fan vad som skrivs. Men nu, nej nu är det analys utan gränser. Alla vill plötsligt förstå. Uttrycker empati, funderar på trauman, mobbning, föräldraansvar, samhällets svek och läser på om autism.

Jag förstår att många vill förstå. Jag förstår också att folk inte vill försöka förstå så snart det inte är vad många här inne kallar en "svensk person" som gör skada för och på andra.

Tragiskt. Förbannat. Jävligt. Tragiskt.

Det beror nog på att vi är många som känner igen svenskens problem. Tror du kan lugna dig, det finns många andra forum där de som är invandrare diskuterar jättemycket om sina gelikar oavsett om de är gärningsmän eller offer.

Men också att lösningen är olika. Om det är en svensk så kan man inte prata om utvisning, bara om fängelse om gm nu hade levt. Då hade alla ropat efter livstids fängelse, släpp aldrig ut jäveln igen.

Om det är en invandrare så är det ändå ganska naturligt att man vill ha bort den personen från Sverige, dvs utvisning och skriker om det, givetvis efter att suttit i fängelse hela livet och sedan dött. Så man utvisar den döda kroppen...

I båda fallen är det nog ganska bra att man försöker förstå vad som hände, vad kan man göra för att förhindra liknande händer igen?
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-02-19 kl. 22:17.
Citera
2025-02-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskolle
Expressens senaste uppdatering, vad kan det betyda?

Åklagare inkopplad i Örebro igen – begär hjälp från utlandet
Åklagaren hade lämnat över utredningen om massmordet i Örebro till polisen eftersom gärningsmannen var död. Men nu har åklagare återigen kopplats in, rapporterar DN.
Åklagaren har tidigare sagt att han höll sig informerad om det skulle komma fram nya uppgifter i fallet.
Åklagaren har också bett om stöd från ett annat land, men det framkommer inte vilket i de handlingar som DN tagit del av. Begäran om stöd från annat land skickades den 18 februari.
Åklagaren Per-Erik Rinsell vill inte gå in på vad begäran handlar om, skriver DN

Skulle absolut tro att det har att göra med att få information från servrar.
Citera
2025-02-19, 22:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det är väldigt intressant hur många här som försöker förstå RA:s beteenden, mående och orsak till skjutningen. "Vem han var."

Jag kan inte låta bli att undra dock, hur många i detta forum som på samma sätt försöker förstå och sätta sig in i våldsdåd som begås av en person som ser ut att ha utländskt påbrå eller som invandrat till Sverige?

Då är det genast att personen är "invandrare" som är anledningen. Att individen hatar Sverige, inte kan anpassa sig, är sjuk i huvudet och allt fan vad som skrivs. Men nu, nej nu är det analys utan gränser. Alla vill plötsligt förstå. Uttrycker empati, funderar på trauman, mobbning, föräldraansvar, samhällets svek och läser på om autism.

Jag förstår att många vill förstå. Jag förstår också att folk inte vill försöka förstå så snart det inte är vad många här inne kallar en "svensk person" som gör skada för och på andra.

Nja, det beror nog mycket på hur länge de varit i Sverige, hur aggressiva de varit eller inte, i vilken utsträckning man bort kunna upptäcka tidigare att något skulle gå åt h-e.
Citera
2025-02-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Klippet från NA med snuttar från Rickards barndom:

https://gofile.io/d/hUVVQ0

Typiskt med autism, utåtriktad och glad som liten. Vuxenvärlden blir för svår.
Citera
2025-02-19, 22:18
Avslutad
Citat:

Hade det från börjat varit tydligt att detta handlade om ett dåd med ideologiskt motiv så hade det nog inte spekulerats kring hans mående i samma utsträckning. Det är mycket som har varit mystiskt kring killen.

Sen kan jag väl bara tala för mig själv, men jag funderar även på hur gärningsmän med utländsk bakgrund mår psykiskt och vad som driver dem till våldsamma handlingar.

Men det här är ändå Flashback. Så det är bara förväntat att det uppstår en viss jargong kring utlandsfödda, tyvärr.
Senast redigerad av EnSoftPotatis 2025-02-19 kl. 22:22.
Citera
2025-02-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Är det inte sekretess som ställer till det?

Håller med om att en sådan utredning skulle behöva tillsättas.

Ja sannolikt är det väl det. Å andra sidan måste man ju även väga andra intressen emot sekretessen, såsom allmänhetens och rikets säkerhet osv.

Det blir ju löjligt på samma sätt som när man tillåter koranbränningar för att det ”måste” tillåtas utifrån vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. Ingen rimlighet någonstans!!!

Kalle Anka stat är vad det har blivit.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-19 kl. 22:22.
Citera
2025-02-19, 22:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskolle
Expressens senaste uppdatering, vad kan det betyda?

Åklagare inkopplad i Örebro igen – begär hjälp från utlandet
Åklagaren hade lämnat över utredningen om massmordet i Örebro till polisen eftersom gärningsmannen var död. Men nu har åklagare återigen kopplats in, rapporterar DN.
Åklagaren har tidigare sagt att han höll sig informerad om det skulle komma fram nya uppgifter i fallet.
Åklagaren har också bett om stöd från ett annat land, men det framkommer inte vilket i de handlingar som DN tagit del av. Begäran om stöd från annat land skickades den 18 februari.
Åklagaren Per-Erik Rinsell vill inte gå in på vad begäran handlar om, skriver DN

Hade han inte rest något tag innan?
Citera
2025-02-19, 22:22
Medlem
Citat:

Håller helt med! Väldigt sunkigt att folk tycker så när man kan känna att de som flytt allt möjligt hemskt behöver få psykisk hjälp osv, men tydligen är de inte lika mycket värda.
Ingen kan hjälpa var de är födda liksom. Blir så deppig av hur så många tycker att de är mer värda än andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in