Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Om det stämmer att han varit på flera ställen innan dådet, kan det berott på att han behövde känna av, hitta rätt tillfälle. Kanske kolla om någon verkade reagera på hans väska.
Svårt att veta hur han tänkte, när han lämnat så lite spår efter sig, men kyrkan kan stå för att det fanns en tveksamhet, samtidigt som han kanske närmade sig döden. Både för offren, men även sin egen. Det mörka i honom, som både längtade och fruktade.
Jag kan tänka mig att om han verkligen var flera timmar på skolan inan dådet, kanske han även nu väntade in det tillfälle som skulle kunna funka. Han hade valt ut en korridor, där det fanns en "korsning". Han kunde skjuta in i klassrummet, ha uppsikt över ingång, där han kunde slänga rökbomben, ställe att retirera till för att avsluta sitt värv och slutlgen sitt liv.
Han har alltså rekat, tränat sin hjärna, för att döda och avsluta sitt eget liv och väntat på det tillfälle då han känner att han kan utföra dådet perfekt.
En av mina teorier.
Jag delar lite uppfattning eller känsla med dig. Tror också han bar runt på först väska för att sedan övergå till gitarrfodralet och kanske tom vapen med sig, för att bli van vid tanken och ideen, han hade väl licens klar ifall han av någon anledning skulle bli stoppad.
Kyrkan tror jag också var en plats för att känna smaken av döden. Nånting med den mentala förberedelsen.
Jag börjar förstå att hans värsta avsky var stora grupper av människor, så som han beskrev sin upplevelse när han jobbade i sportbutik, även hur totalt nonchalant han uppförde sig mot prästen i kyrkan, han stod långt ifrån den normala mänskliga kontakten, därav både förvånar det mig men kanske även inte, att han tog den bussen som gick knökfull i den värsta morgontrafiken och dessutom höll sig kvar på skolan i bra många timmar bland stora grupper av människor. Samma dag han bestämde sig för att utföra skjutningen. OM han nu var helt klar med att det skulle ske denna dag.
Men det kanske i det här läget bara motiverade honom ännu mer, fungerade som tändvätska. Alla otäcka människor överallt han vände sig.
Ska ju även ha gett en av kvinnorna som han var fast bestämd att skjuta mot ett leende när hon frågade om han försökte skämta med dom i klassrummet, för hon tyckte han uppträdde märkligt.
Den reaktionen på att le i det läget tyder ju på någon form av befrielse som han genomgick, där han bara fullständigt sket i allt en sista gång.
Han dog på en plats med mycket folk som han i levande tillstånd avskydde att vistas på.