2025-02-17, 13:00
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Aftonbladet går idag ut med info om att det varit en jäkla massa insatser för RA, han hade t.o. aktivitetsersättning i flera års tid, så jag tycker verkligen inte man kan säga att "samhället svek RA" Han har säkert kostat skattebetalarna mer pengar än en random flykting gör.
Det med aktivitetsersättning är intressant för det kan man bara ha tills dagen man fyller 30 och han läste upp det där brevet när han var 31 och sen vad tusan hände? Om han hade gjort det när han var 31 hade detta varit logislt men nu är det inte det heller.
Citera
2025-02-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Det är samma sak som att vi inte ska ge vapenlicens till invandrare eftersom de står för 80% av dödligt våld med skjutvapen i Sverige

Jag tror inte riktigt att man kan jämföra etnicitet med diagnoser.
Citera
2025-02-17, 13:01
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det stämmer att han varit på flera ställen innan dådet, kan det berott på att han behövde känna av, hitta rätt tillfälle. Kanske kolla om någon verkade reagera på hans väska.

Svårt att veta hur han tänkte, när han lämnat så lite spår efter sig, men kyrkan kan stå för att det fanns en tveksamhet, samtidigt som han kanske närmade sig döden. Både för offren, men även sin egen. Det mörka i honom, som både längtade och fruktade.

Jag kan tänka mig att om han verkligen var flera timmar på skolan inan dådet, kanske han även nu väntade in det tillfälle som skulle kunna funka. Han hade valt ut en korridor, där det fanns en "korsning". Han kunde skjuta in i klassrummet, ha uppsikt över ingång, där han kunde slänga rökbomben, ställe att retirera till för att avsluta sitt värv och slutlgen sitt liv.

Han har alltså rekat, tränat sin hjärna, för att döda och avsluta sitt eget liv och väntat på det tillfälle då han känner att han kan utföra dådet perfekt.

En av mina teorier.

Jag delar lite uppfattning eller känsla med dig. Tror också han bar runt på först väska för att sedan övergå till gitarrfodralet och kanske tom vapen med sig, för att bli van vid tanken och ideen, han hade väl licens klar ifall han av någon anledning skulle bli stoppad.

Kyrkan tror jag också var en plats för att känna smaken av döden. Nånting med den mentala förberedelsen.

Jag börjar förstå att hans värsta avsky var stora grupper av människor, så som han beskrev sin upplevelse när han jobbade i sportbutik, även hur totalt nonchalant han uppförde sig mot prästen i kyrkan, han stod långt ifrån den normala mänskliga kontakten, därav både förvånar det mig men kanske även inte, att han tog den bussen som gick knökfull i den värsta morgontrafiken och dessutom höll sig kvar på skolan i bra många timmar bland stora grupper av människor. Samma dag han bestämde sig för att utföra skjutningen. OM han nu var helt klar med att det skulle ske denna dag.

Men det kanske i det här läget bara motiverade honom ännu mer, fungerade som tändvätska. Alla otäcka människor överallt han vände sig.

Ska ju även ha gett en av kvinnorna som han var fast bestämd att skjuta mot ett leende när hon frågade om han försökte skämta med dom i klassrummet, för hon tyckte han uppträdde märkligt.

Den reaktionen på att le i det läget tyder ju på någon form av befrielse som han genomgick, där han bara fullständigt sket i allt en sista gång.

Han dog på en plats med mycket folk som han i levande tillstånd avskydde att vistas på.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-02-17 kl. 13:09.
Citera
2025-02-17, 13:04
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
GM sköt väl ut genom fönster.

Jag får inte ihop det ljudmässigt, om han skulle vara 40 meter inne i Komvux-byggnaden och skjuta utåt så skulle det aldrig höras så här väl flera hundra meter bort.
Citera
2025-02-17, 13:08
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Vet man med säkerhet vad det är för diagnoser RA hade?
"Enligt ett läkarutlåtande som då diskuterades framkom att han hade varaktigt nedsatt arbetsförmåga." Ett sån här utlåtande har jag bara sett bland riktigt allvarligt psykiskt sjuka eller funktionsnedsatta där man bedömer att personen aldrig kommer att bli bättre i sin sjukdom eller i sitt funktionshinder. När jag läser om RA så tycker jag mig se likheter med någon med schizofreni eller annan psykossjukdom. Tror inte bara att det är en autistisk person som utfört detta, utan kombinerat med annan problematik. Schizofreni kan debutera i tidig ålder och oftast om man kollar tillbaka hos någon äldre person med schizofreni har man kunnat se symtom från rätt tidig ålder i form av visst avvikande beteende.
En person med pågående psykos skulle aldrig kunna planera ett sånt här dåd utan att väcka misstankar
Citera
2025-02-17, 13:12
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Läs gärna
https://www.na.se/2017-11-09/festlig-invigning-av-campus-risbergska-nu-samlas-all-vuxenutbildning-pa-en-plats/

Jag vet inte vad jag skall läsa. Det står ingenstans att soc skulle ha lokaler på Risbergska som du skrev. Inte nämnden heller, de brukar ha sina möten på Rådhuset.

Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vad gäller hunden så fanns en bild men det var en bombhund på skolan.
Däremot har ett vittne till HR i tråden sett den mindre hunden föras ut från lgh.

Då förstår jag. Du skrev som att du visste att föräldrarna var bortresta & Rickard hundvakt. Men då är det spekulationer med andra ord.
Citera
2025-02-17, 13:13
Medlem
[quote=LakaniPrag|91065131]
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1

Ja varför fick han inte fortsatt aktivetetsersättning från försäkringskassan?? . Hur kunde läkare/FK bedöma att hans arbetsförmåga var så pass bra att han kunde stå till arbetsmarknaden förfogande???
Han borde väl fått sjukersättning, när aktivitetsersättningen gick ut. Eller skulle försäkringskassan spara pengar då de underkände läkarintyget och tyckte han var i stånd att jobba?
Citera
2025-02-17, 13:13
Medlem
Citat:
Menar du att autism och asberger är tillräckligt för att inte få vapenlicens?
Det är inte första gången en människa i det här landet har tillgång till legala vapen, förekommer inom psykiatrin och varningsklockorna tickar hos vänner och bekanta. Men ingen gör något och massa människor dör. Man borde ha intervjuer med dessa..

Hur som haver, Jag vet inte om din fråga var retorisk eller om den var ställd som vanlig en fråga om man får? Nej det finns inget sådant krav att man inte får ha vapenlicens och NPF diagnoser. Men som sagt, det finns olika grader och svårigheter. Uppenbarligen var inte RA lämplig. Tror jag alla är överens om?
Det gäller ju inte bara att det slog slint. Dels har han sannolikt inte jagat på länge, eftersom han levt isolerat. Då behöver han inte ha vapnen, dessutom har han brustit i sin hantering även innan morden. I vilket fall som det verkar..
Citera
2025-02-17, 13:15
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då kan hans udda besök tvärtom vara ett tecken på att Rickard Andersson känt sig sviken av alla, även Gud och kyrkan? Och vem vet, kanske han även kände ett hat mot kyrkan? Att det fanns planer på att straffa och hämnas där?

Det undrar jag också, ifall han på något sätt sorterade ut tilltänkta platser och att han någon gång även övervägde kyrkan som ett mål för hans aggressioner.
Citera
2025-02-17, 13:16
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag

Han borde väl fått sjukersättning, när aktivitetsersättningen gick ut. Eller skulle försäkringskassan spara pengar då de underkände läkarintyget och tyckte han var i stånd att jobba?
Jävligt svårt att veta hur dem tänker, som att det magiskt ska gå och lösa trots att det inte gjort det dem senaste 10 åren. Det är läskigt att sitta och vänta på om det ska gå igenom eller inte. Vanligtvis slutar det i självmord och inte ett utvidgad sådant
Citera
2025-02-17, 13:17
Medlem
RA´s egna ord om diagnoserna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla
Senast redigerad av tepe1 2025-02-17 kl. 13:21.
Citera
2025-02-17, 13:19
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Lägger upp länken här så den inte försvinner i bruset:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla
citera gärna lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in