2025-02-06, 23:42
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
2 pumprepeterade hagelgevär? I samma kaliber?

Jag vet att polisen inte skall ställa frågor före man utökar vapengaderoben

Men man skall väl alltid fylla i skäl?

Vore intressant att läsa skälen

För de fyra första vapnen krävs generellt inte att man beskriver skäl men dom kan kräva det om dom vill, men jag vet ingen som behövt göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Nej, det var den första polispatrullen med aspiranter och trafikpoliser. De gick in i skolan 5 minuter efter larmet. De blev beskjutna och lämnade på grund av rök.

10 minuter efter larmet kom den regionala insatsstyrkan och de hade med sig bättre utrustning och gick in trots röken. De var inte rädda för beskjutning.

Ok, så från att RI kom in tog det dem 50 min att hitta GM?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Nej, NI flög från Sthlm och kom efter en timme.
RI var på plats efter 10 min om den uppgiften stämmer.

My bad, menar RI. Oavsett är de mycket mer rustade än vanliga poliser.
Citera
Medlem
Niiilzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Precis. Knappt nån info.. det tar för långt tid.

Exakt.
just nu behöver man inte flera sidor av
'är han vänsterhänt'
'mm på kulorna han hade'
eller annan onödig information som kanske vissa enstaka gillar. men skaffa en egen grupp isf.

Vad man vill veta är väl ändå.
Troliga motiv?
Kunde man stoppa dådet när det väl hände?

lite vettigare människor trodde jag ändå befann sig här...
nä men någon har stavat fel på ett ord.
Därför ska jag och 30-40 andra ägna mig åt att markera på saken. vad fan är det för nåt. skärp er.

Tänk om ni hade pratat likadant med en människa på stan som ni gör på detta forumet. kanske hade varit ni som hade blivit diagnostiserade?
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Det stämmer. Men det förutsätter att man 1. Kan se GM. 2. Vet att det bara är en aktiv skytt.

Eftersom dom väljer att konstant säga att poliserna "upplever det som att dom blir beskjutna", är det ju ganska tydligt att dom inte såg ett skit där inne initialt.

Att uppleva att man blir beskjuten är något som sker via ljud, inte syn.
Citera
2025-02-06, 23:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missgbg
Mig veterligen kom väl NI och efter 10 min?
Nja. NI kom från Stockholm så det tog väl någon timme?
Det var nog mer centrala enheter från Örebropolisen som kom dit 10 minuter efter för patrullerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Och ett nervvrak säger att han skjöt mer eller mindre oavbrutet i 2 timmar...
Det tar 2,5 sekunder att avlossa 20 skott med en K-Pist
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Man får faktiskt åka kollektivtrafik med vapen så man måste inte ha bil, även motorcykel

Absolut, men det är ju helt efterblivet.
Att inte ha körkort men att jaga och ha tagit jägarexamen = då är det nått som är fel. = redflag.

Det enda stället jag kan tänka mig att det ses som normalt är väll isåfall i myrstacken.(08)

Hur många av oss svenska jägare tror du har körkort? 95%?
4% av dom som inte har det har förmodligen blivit av med det pga av fylla eller ålder. Den sista 1% är det nått allvarligt fel på och bör granskas
Citera
Medlem
Jafattars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Enligt tv4 så skrek han väl ut från i Europa under den tiden och valde ut sina offer

Andra tolkar det som: Jag kan inte jobba!
Ljudfilen finns i tråden.
Det är svårt att höra exakt, men jag tycker inte det låter som Europa.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Kanske men det låter ändå lite långsökt att soc har ett så viktigt möte om hans framtid på skolan. Möten om ersättningsbeslut är ju något väldigt privat så de tycker jag ska göras i soc egna lokaler. Eller var sockontoret placerat på Komvuxområdet?

Det huvudsakliga sockontoret i Örebro ligger ungefär 200m ifrån GM:s bostad, men tydligen så har socialtjänsten verksamhet på kommun via en insats som heter VuxSam om jag inte missminner mig.
Citera
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Källa på det? Rätt passande att man behöver folk så akut att man skriver det 3ggr i annonsen.
6st tjänster inom ett specifikt område är rätt mycket.

Vilken pålitlig källa har ni på att de är döda? Annonser går genom HR-avdelningen och de publiceras inte direkt någon avlidit, tycker ni inte själva att detta skulle vara extremt osmakligt och orimligt av Örebro Kommun som arbetsgivare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Världens striktaste vapenlagar? Ja, jovisst. Runt 500,000 utfärdade vapenlicenser.
Hur många dödas av legala vapen i landet jämfört med illegala?
Vi kanske ska börja att lägga krutet på alla jävla illegala vapen som sköljer in över landet? Annars kommer det ändå att finnas hur mycket vapen som helst att få tag på.

Inga åtgärder som rör psykisk ohälsa och hur myndigheter tar hand om personer i utsatthet så att de inte faller mellan stolarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in