2025-02-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Kom de inte ut direkt efter pga rök och att de blev beskjutna?

Nej, det var den första polispatrullen med aspiranter och trafikpoliser. De gick in i skolan 5 minuter efter larmet. De blev beskjutna och lämnade på grund av rök.

10 minuter efter larmet kom den regionala insatsstyrkan och de hade med sig bättre utrustning och gick in trots röken. De var inte rädda för beskjutning.
Citera
2025-02-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
NI kan ju knappast ha varit där på 10 minuter. Det måste varit någon annan insatsstyrka.

RI, NI kom senare via helikopter
Citera
2025-02-06, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Kom de inte ut direkt efter pga rök och att de blev beskjutna?

Det var Kling och Klang som tog ett steg tillbaks på grund av rök och beskjutning, drygt tio minuter efter larmet anländer den regionala insatsstyrkan och går in.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du visa oss protokollet, kan ju inte vara den enda anvisningen, vad står det mer?

Protokoll schmotokoll, jag menar inte "protokoll" bokstavligt. Utan så som jag fått PDV beskrivet för mig i media senaste dagarna, av poliser, så handlar det om att ständigt gå snabbt, resolut framåt i riktning mot GM. Så snabbt och resolut att man inte ens ska stanna för att ta hand om skadade.

Jag förutsätter att polisens egen säkerhet inte heller är högsta prioritet i ett sådant scenario.

Länkat nederst är dock en akademisk analys av PDV, för den som är intresserad. Personligen kommer jag nog lämna tråden en stund för att läsa den.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-gick-polisinsatsen-i-orebro-till-efter-skolskjutningen

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1575272/FULLTEXT01.pdf
Citera
Medlem
Undrar hur många skolor som egentligen har några säkerhetsföreskrifter överhuvudtaget om en GM skulle angripa en skola beväpnad med semi/automatvapen, fullständig nationell revidering och förbättring behöver ske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NerORupp
Skrev två flugor i en smäll! Läste du hela jag skrev?

Eftersom du undvek hälften av faktan för att driva terrorstämplingen så ignorerade jag helt och hållet allt du skrev och ifrågasatte varför du valde att undvika det svenska namnet och enbart rikta in dig på den enhetschefen med utländsk härkomst?
Varför?
Citera
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Vad roade han sig med i 20 minuter om han inte sköt med bössan?

Enligt tv4 så skrek han väl ut från i Europa under den tiden och valde ut sina offer
Citera
2025-02-06, 23:39
Medlem
Säga vad man vill, men på ett sätt var det bättre förr när S:t Lars och andra psykiatriska anstalter tog hand om personer med diagnoser.
Alla blev väl inte inlåsta, utan fick vård.
Citera
Medlem
Alla verkar tro att om polisen gjort allt lite fortare så hade alla levt o ingen hade blivit skadad, helt sjukt.
Sen absolut kritisera polisens agerande men inte fan hade dem kunnat stoppa att någon blev skjuten
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Förslag:
Gå igenom vapenlicenser och sortera ut enstöringarna.
Bor man i lägenhet utan inkomst sedan flera år eller något annat som "sticker ut" från den vanliga svensson jägaren, gör hembesök likt de polisen kan göra idag (dock aviseras detta långt innan).
Sålla ut agnarna från vetet!
Minsta tecken på psykisk ohälsa - ta vapnen och tvinga personen att genomgå en psykiatrisk undersökning för att fastslå om denne är lämplig.

Bara det att inte ha en bil - men att ha vapen borde vara en redflag (om man inte har sambo som står på bilen).

Borde gå ganska enkelt att sortera ut dessa.

Tacka vet jag att så få radikala muslimer får tag i vapen, dom förstår som tur är inte hur enkelt det är i Sverige.

Man får faktiskt åka kollektivtrafik med vapen så man måste inte ha bil, även motorcykel
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson2727
Utifrån vad vi vet nu så kan vi inte klandra polis eller instatsstyrkan alldelles för mycket
1. Kunde vart fler GM vilket gör att man bara inte kan gå in
2. Man måste säkra runt hela skolan och ha folk överallt
3. Kan va så att han gömt sig o väntade in polis o sedan bara skjuter så fort dem sätter foten i dörren
Lägg till ett tjutande brandlarm på 80-110 decibel.
Citera
2025-02-06, 23:40
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Riskfritt?? Gärningsmannen är ju stendöd med sitt egna skott genom skallen, kallar du det "riskfritt"??

Han sköts sig själv vilket han redan innan säkert hade räknat med. Han hann med sin "gärning" riskfritt helt riktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in