2025-02-06, 23:40
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Han kan ha fått vetskap via mail att personal från soc skulle finnas på plats på skolan då han hade haft tidigare kontakt med dem.

Han kan ha tagit tillfället i akt, inga mer pengar från soc och i hans hjärna hämnas på dem.

Sannolikt pepprat soc anställda i första hand och några andra strukit med. Troligt scenario tycker jag.
Kanske men det låter ändå lite långsökt att soc har ett så viktigt möte om hans framtid på skolan. Möten om ersättningsbeslut är ju något väldigt privat så de tycker jag ska göras i soc egna lokaler. Eller var sockontoret placerat på Komvuxområdet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uaronson
”Den misstänkte massmördaren Rickard Andersson hade licens för fyra vapen.
Det handlar om två pumprepeterande hagelgevär och två halvautomatiska kulgevär, uppger en person med god insyn i utredningen för TV4 Nyheterna.
Han fick licens för samtliga vapen kort efter att han tog jägarexamen 2011.”

Står också att inget av vapnen var av typen AR.

https://www.tv4.se/artikel/6KUNqncvi67f676QKXQ1QW/misstaenkte-skyttens-vapen-tva-hagelgevaer-och-tva-halvautomatgevaer
2 pumprepeterade hagelgevär? I samma kaliber?

Jag vet att polisen inte skall ställa frågor före man utökar vapengaderoben

Men man skall väl alltid fylla i skäl?

Vore intressant att läsa skälen
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Protokoll schmotokoll, jag menar inte "protokoll" bokstavligt. Utan så som jag fått PDV beskrivet för mig i media senaste dagarna, av poliser, så handlar det om att ständigt gå snabbt, resolut framåt i riktning mot GM. Så snabbt och resolut att man inte ens ska stanna för att ta hand om skadade.

Jag förutsätter att polisens egen säkerhet inte heller är högsta prioritet i ett sådant scenario.

Länkat nederst är dock en akademisk analys av PDV, för den som är intresserad. Jag kommer nog lämna tråden en stund för att läsa den.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-gick-polisinsatsen-i-orebro-till-efter-skolskjutningen

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1575272/FULLTEXT01.pdf

Det stämmer. Men det förutsätter att man 1. Kan se GM. 2. Vet att det bara är en aktiv skytt.

Eftersom dom väljer att konstant säga att poliserna "upplever det som att dom blir beskjutna", är det ju ganska tydligt att dom inte såg ett skit där inne initialt.
Citera
Avstängd
Den här tråden som har cirkulerat här inne om någon som skulle kunna vara den misstänkta gärningsmannen är bevisat inte sann längre.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flashback-rickard-andersson-skrev-inte-inlagget/

Användaren sitter och skriver inlägg på det kontot just i detta nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Så om nästa skolskjutning händer i Lycksele eller Arvika ska de låter gärningsmännen skjuta våra barn i skolor i timmar innan NI lyckats ta sig till platsen?
Känns det rimligt?

Ja, så kommer det naturligtvis att bli om det inträffar. På många ställen i Sverige finns det ju ingen polis alls på rimligt avstånd. Närmsta polis kan vara så långt som 45 mil bort i delar av Norrland läste jag precis, vilket tar många timmar att köra. Även om NI larmas direkt så tar det väl flera timmar att flyga från Stockholm till vissa platser i Sverige, om helikoptrarna ens har så lång räckvidd att de når fram utan att behöva stanna och tanka på vägen.

En blond liten hästsvans och en trött gubbe som åkt bil mest hela dagarna sedan 30 år tillbaka löser inte några terrordåd på egen hand, efter att ha kört bil i flera timmar.

Det är bara att gilla läget, eller nåt.
Citera
2025-02-06, 23:41
Medlem
Att man kommer till insikt nu att låsa dörrar på skolor är en bra idé är ganska roligt.. det är fan det minsta man kan göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag sa väl inte att det tog timmar i Örebro. Men jag är tveksam att det finns ett NI nära varje skola i hela Sverige. Typ Lycksele. Läsförståelse?

Hade fortfarande inte tagit timmar för NI att ta sig till Lycksele så ditt argument faller platt
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Pratar inte om FUP. Pratar om utredningen kring myndigheternas insats. Det lär det bli en utredning på.

Då är jag med. Fel av mig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han hade iaf blivit utredd fick diagnos och sjukpension men det skedde efter dådet. Han blev också mer udda och tillbakadragen i tonåren, dock hade han väl helt ok betyg från skolan.

Den här förbryllar. Det känns som han inte fångats upp någonstans och det borde ha ringt klockor när det gick så uselt i skolan. Inget verkar ha gjorts riktigt. Varför kan man undrar. Spontant känns som att föräldrarna inte riktigt har orkat ta tag i honom och försörjt honom delvis, köpt lägenhet och hjälpt honom men hans största intresse, vapen.

Det är ju precis det här som är det stora bekymret i samhället. Det finns inte så mycket hjälp att hämta. De här personerna faller mellan stolarna. Han borde sannolikt ha haft en sjukersättning utan krav på prestation och aktivitet då det verkar ha funnits en omfattande psykisk problematik.

De här personerna måste få rätt stöd och hjälp hela vägen från skolan upp i vuxen ålder.

Framförallt måste skolpersonal och myndighetspersonal utbildas i npf och vad det innebär att ha nedsatta funktionsförmågor. Förstå att det inte handlar om bristande vilja utan bristande förmåga.
Citera
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Hoppas att de politiska följderna av detta fruktansvärda dåd i huvudsak blir:

1. Sverige får världens striktaste vapenlagar

2. Skolorna låses

3. Rödgrön regering senast hösten 2026

Världens striktaste vapenlagar? Ja, jovisst. Runt 500,000 utfärdade vapenlicenser.
Hur många dödas av legala vapen i landet jämfört med illegala?
Vi kanske ska börja att lägga krutet på alla jävla illegala vapen som sköljer in över landet? Annars kommer det ändå att finnas hur mycket vapen som helst att få tag på.
Citera
2025-02-06, 23:42
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Sök upp Almby-Norrbyås samt Risbergska skolan så ser du hur nära de är varandra. Polisen har förmodligen försökt få folk tro att det har varit på andra campus som de har tränat in detta för. De visste säkert att det rörde sig om Risbergska men ville inte gå ut med det så istället står det Almby då det är ett område med många skolor och är väldigt nära just den skolan.
Campus Almby handlar om universitetet som ligger i motsatt ände av stan.
Citera
2025-02-06, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men vad fan är det där för svar? Det gör ju saken värre att de ankom så tidigt och sedan inte ingrep. Fattar du inte ens det själv? T.o.m. insatsstyrkan stod alltså i mer än en timme och väntade ut en skolmassaker?

Detta är långt värre än Uvalde, där det var lätt beväpnad och otränad lokalpolis som stod utanför och väntade.

Det stämmer inte. Insatsstyrkan ingriper vid gisslansituationer och har flera metoder för att stoppa en pågående massaker. De kan rökbomba och söva gärningsmannen.

Gärningsmannen har dock inte varit barrikaderad i en sal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in