2025-02-06, 23:32
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missgbg
Återigen, polisen är inte tillräckligt rustad för händelser som denna och ska inte behöva sätta sina liv till när det finns specialenheter som har rätt kompetens och utrustning. Enligt de uppgifter som finns var NI där på 10 min och inte en timme som många verkar påstå.

NI kan ju knappast ha varit där på 10 minuter. Det måste varit någon annan insatsstyrka.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Det är inte säkert att utredningen kommer bli offentliggjord. I och med att GM är död så kan åtal inte väckas, och därför blir FUP:en inte offentlig handling.

Pratar inte om FUP. Pratar om utredningen kring myndigheternas insats. Det lär det bli en utredning på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Och namnet på den andra enhetschefen då? Varför uteslöt du henne?
Skrev två flugor i en smäll! Läste du hela jag skrev?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Örebro kommun söker 6st socialsekreterare, verksamhetsområde försörjning med tillträde snarast möjligt!

"dokumenterad erfarenhet av arbete inom området försörjningsstöd"
"Antal tjänster: 4-5 tillsvidaretjänster samt 1 vikariat"
"Tillträde tillsvidaretjänst: snarast möjligt eller enligt överenskommelse"
"Varmt välkommen med din ansökan redan idag!"-Låter akut?

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/29440533

Kan det vara så att han lyckades med sitt mål och tog livet utav 5-6st socialsekreterare?
Isåfall styrker ju det teorin om att det var soc han va ute efter och därmed dementerar uppgifterna att det skulle vara av ideologiska motiv.
Kuslig makaber känsla...men vad gör man egentligen...The Show Must Go On som jänkarna säger..
Citera
2025-02-06, 23:33
Medlem
Citat:
Mig veterligen kom väl NI och efter 10 min?

Nej, NI flög från Sthlm och kom efter en timme.
RI var på plats efter 10 min om den uppgiften stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Några kommer nog inte vilja gå tillbaka till jobbet.
Tänkte samma sak. Det kan bli en lång tids sjukskrivning även om man klarat sig fysiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Vittnen säger att det smällde under lång tid.

En del av PDV-taktiken är att göra aggressiva ljud , inklusive skottlossning. Det kan vara så enkelt att insatsstyrkan helt enkelt sköt sig framåt. Och flash bangs / distraktionsgranater förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Så om nästa skolskjutning händer i Lycksele eller Arvika ska de låter gärningsmännen skjuta våra barn i skolor i timmar innan NI lyckats ta sig till platsen?
Känns det rimligt?

Jag vet inte, vill du att polisen ska skjuta in i bolmade rök där de inte ser ett skit och riskera att skjuta ihjäl ännu fler barn? Hur bra hade det blivit? Dessutom vet jag inte vart du får ifrån att det ska ha tagit timmar för NI att anlända.
Citera
2025-02-06, 23:34
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Också konstigt. Om han har en bestämt möte med en social kärring som han ville ta livet av, så varför skulle de träffas i skolans byggnader? Och varför släpa med.sig 4 gevär och jättemycket ammo, hade han ett bestämt möte med hela socialförvaltningen?
Han kan ha fått vetskap via mail att personal från soc skulle finnas på plats på skolan då han hade haft tidigare kontakt med dem.

Han kan ha tagit tillfället i akt, inga mer pengar från soc och i hans hjärna hämnas på dem.

Sannolikt pepprat soc anställda i första hand och några andra strukit med. Troligt scenario tycker jag.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
NI kan ju knappast ha varit där på 10 minuter. Det måste varit någon annan insatsstyrka.

Regionala insatsstyrkan var där 10 min efter larm.

Nationella var där senare, kom med heli från Sthlm.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Rev man Drottninggatan efter dådet där? Det kommer sättas in ”skydd” förmodligen i form av kodlås eller liknande
Typ. Jag tror och hoppas på en debatt om lämpligheten med stora lärcenter och campus där man samlar massor av blandade verksamheter dit folk måste kunna komma och gå på möten och ärenden. Separata ingångar för AMS-kontor och högskolecenter till exempel. Om de nu måste ligga i samma lokaler så ska man inte kan gå runt mellan genom samma huvudingång.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
När tappade föräldrarna kontrollen på den här killen? Kunde dom ha gjort mer eller var det han som bröt med dom? Tycker att han påminner en del om Linköpingsmördaren som inte hade föräldrarna kvar i livet.
Han hade iaf blivit utredd fick diagnos och sjukpension men det skedde efter dådet. Han blev också mer udda och tillbakadragen i tonåren, dock hade han väl helt ok betyg från skolan.

Den här förbryllar. Det känns som han inte fångats upp någonstans och det borde ha ringt klockor när det gick så uselt i skolan. Inget verkar ha gjorts riktigt. Varför kan man undrar. Spontant känns som att föräldrarna inte riktigt har orkat ta tag i honom och försörjt honom delvis, köpt lägenhet och hjälpt honom men hans största intresse, vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in