Citat:
Citat:
Samma problem här, mitt postombud ligger i en butik dubbelt så långt bort som mina två närmsta ombud. Förstår inte alls logiken i det här. Då det ligger i en galleria så är det oerhört jävla omständligt att hämta ut paket där, så något man helst vill undvika. Ett av ombuden ligger däremot i en butik jag besöker regelbundet och kan man välja så väljer jag självklart det som utlämningsställe. Det kräver dock att leverantören betalar för tjänsten att välja utlämningsställe. Jag tror detta är en strategi för PostNord att få deras kunder att betala för tjänsten, då många annars väljer bort nätbutiker som annars bara levererar till ditt ombud. Problemet är att beställer man från utlandet så hamnar skiten hos ombudet jag inte vill ha att göra med, då dessa i de allra flesta fall inte har något avtal med PostNord. Undantaget Amazon och liknande.
Det har troligen att göra med kapaciteten hos ombuden. Om det är tätt befolkat runt ett ombud som inte har oändlig plats kan angränsande områden vara tvugna att nyttja ett annat ombud eftersom försändelserna helt enkelt inte skulle få plats. Låt oss säga att det finns ett centrum som ligger fint till i en liten stad. Vid detta centrum ligger ett ICA som är postombud. De flesta vill ha sina försändelser dit eftersom det ligger bra till och de flesta dessutom inhandlar sin mat där minst en gång i veckan. Men ombudet har bara kapacitet att ta emot 40% av stadens försändelser. Då kommer troligen de områden som ligger absolut nämast ombudet att bli tilldelade detta samtidigt som andra områden blir tilldelade andra ombud även om de kanske ligger längre bort än ICA-butiken.
Om folk fick välja själva skulle företaget inte kunna styra försändelserna så att logisitken skulle fungera väl på ombuden. Då skulle köer och kaos uppstå och då skulle folk bli arga på det istället.