• 2
  • 3
2025-01-30, 17:21
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dementia-Dement
Är det Post- och Telegrafstyrelsen som bestämmer över det här? Eller någon annan myndighet?

Varför kan man inte byta postombud om man har skäl till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Samma problem här, mitt postombud ligger i en butik dubbelt så långt bort som mina två närmsta ombud. Förstår inte alls logiken i det här. Då det ligger i en galleria så är det oerhört jävla omständligt att hämta ut paket där, så något man helst vill undvika. Ett av ombuden ligger däremot i en butik jag besöker regelbundet och kan man välja så väljer jag självklart det som utlämningsställe. Det kräver dock att leverantören betalar för tjänsten att välja utlämningsställe. Jag tror detta är en strategi för PostNord att få deras kunder att betala för tjänsten, då många annars väljer bort nätbutiker som annars bara levererar till ditt ombud. Problemet är att beställer man från utlandet så hamnar skiten hos ombudet jag inte vill ha att göra med, då dessa i de allra flesta fall inte har något avtal med PostNord. Undantaget Amazon och liknande.

Det har troligen att göra med kapaciteten hos ombuden. Om det är tätt befolkat runt ett ombud som inte har oändlig plats kan angränsande områden vara tvugna att nyttja ett annat ombud eftersom försändelserna helt enkelt inte skulle få plats. Låt oss säga att det finns ett centrum som ligger fint till i en liten stad. Vid detta centrum ligger ett ICA som är postombud. De flesta vill ha sina försändelser dit eftersom det ligger bra till och de flesta dessutom inhandlar sin mat där minst en gång i veckan. Men ombudet har bara kapacitet att ta emot 40% av stadens försändelser. Då kommer troligen de områden som ligger absolut nämast ombudet att bli tilldelade detta samtidigt som andra områden blir tilldelade andra ombud även om de kanske ligger längre bort än ICA-butiken.

Om folk fick välja själva skulle företaget inte kunna styra försändelserna så att logisitken skulle fungera väl på ombuden. Då skulle köer och kaos uppstå och då skulle folk bli arga på det istället.
Citera
2025-01-30, 20:27
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Mitt närmaste postombud har slutat.

Inga problem trodde jag. Det finns ju ett precis i centrum nära busstorget och jag har bara en stadsdel mellan mig och det postombudet.

Men i ett byråkratiskt, datoriserat samhälle är det så klart inte så lätt. Nej, inte alls. Plötsligt tillhörde jag en stadsdel långt bort från min egen stadsdel.

Jag var helt plötsligt tvungen att åka till centrum, byta buss, åka förbi det närmaste postkontoret plus över en hel jävla bred älv för att komma till en stadsdel mycket längre bort. Allt för att hämta ut ett paket.

I min enfald trodde jag att det bara var att höra av sig och be att få byta postombud. Men så enkelt är det inte. Ringde nämligen PostNord och fick veta följande:

MAN FÅR INTE BYTA POSTOMBUD PERMANENT!

Fick då vet att det är många (!) som klagar, men det går inte att göra något åt det.

Jag frågade kundtjänsten vem som tar beslut om vilket postnummer som tillhör vilket postombud. Det enda svar jag fick var att det var inte PostNord. Då frågade jag återigen vem som tar det beslutet. Då sa man den här gången att det är ingen som bestämmer det.

Men det tror jag inte ett dugg på. När postombudet slutade måste någon någonstans ha knappat in att vi med mitt postnummer inte längre tillhör det ombudet, utan numera ett helt annat ombud. Det är inget som slumpas fram. I så fall kunde mina paket hamna på Gotland eller i Åre.

Ja, jag förstår att inte alla kan tillhöra ett och samma postkontor. Men jag trodde åtminstone man kunde få byta ombud.

Jag vet också att man kan välja postombud när man handlar på många hemsidor. Men inte alla. Och det är inte lika självklart om man handlar utomlands.Dessutom måste man vara skärpt och komma ihåg att ändra postombud när man beställer. Annars är det kört.

Jag vet även att man kan byta postombud i PN:s app. Men inte alltid. Och går det att byta postombud, så ökar det leveranstiden med 1-2 vardagar (alltså inte 1-2 dagar, så det kan alltså bli fler dagar), vilket komplicerar allt om man har bråttom att få ett paket. Och ibland måste man dessutom betala för att få ändra postombud.

Det blir alltså längre leveranstid och ibland också dyrare, om jag inte vill åka längre än nödvändigt.

Är det Post- och Telegrafstyrelsen som bestämmer över det här? Eller någon annan myndighet?

Jag är varken frisk i kropp eller knopp. Behöver inte mer strul i vardagen. Jag klarar av att åka buss dit och hem, men det blir ju mer krångligt eftersom jag måste byta buss och vänta utomhus vid 4 tillfällen t/r. Det sliter på mig eftersom jag bor där det är vinter i många månader och har mycket värk.

Det känns konstigt att man inte har något val angående vilket postombud man tillhör. Att det är statiskt och inte går att ändra på oavsett skäl. Men man kan byta vårdcentral. Både organisationerna är statliga. Varför olika regler hos olika statliga organisationer?

Bara ändra din adress i beställningen det kommer närmast den adressen,sätt din jobbadress eller anhörig
Citera
2025-01-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Väldigt få ställen har post restante

Sant, och i hela Sverige finns det bara ett postombud som har Poste Restante och det är i Tärnaby, resten är PostNords egna kontor.

https://www.postnord.se/privat/ta-emot/poste-restante
Citera
2025-01-30, 22:45
Medlem
Känner med dig. Ett tag hade jag postombud i en Colorama-butik som inte bara låg i ett område jag inte hade anledning att åka förbi utan också stängde redan 17.30 på vardagarna och hade söndags-stängt. Några timmar på lördagen var enda tillfället jag som pendlare kunde få tillfälle att hämta paket.
Citera
2025-01-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej, definitivt inte. Jag bor mer än 2 mil från stadskärnan och har mitt ordinarie ombud ca 10 km från mig, i riktning in mot stan.
Likt förbannat får jag hämta paketet mer än 1,5 mil bort från min bostad, och nästan 4 mil från stadskärnan. Helt sjukt...
Alltså ett stadsproblem.
Citera
2025-01-31, 14:00
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Mitt närmaste postombud har slutat.

Inga problem trodde jag. Det finns ju ett precis i centrum nära busstorget och jag har bara en stadsdel mellan mig och det postombudet.

Men i ett byråkratiskt, datoriserat samhälle är det så klart inte så lätt. Nej, inte alls. Plötsligt tillhörde jag en stadsdel långt bort från min egen stadsdel.

Jag var helt plötsligt tvungen att åka till centrum, byta buss, åka förbi det närmaste postkontoret plus över en hel jävla bred älv för att komma till en stadsdel mycket längre bort. Allt för att hämta ut ett paket.

I min enfald trodde jag att det bara var att höra av sig och be att få byta postombud. Men så enkelt är det inte. Ringde nämligen PostNord och fick veta följande:

MAN FÅR INTE BYTA POSTOMBUD PERMANENT!

Fick då vet att det är många (!) som klagar, men det går inte att göra något åt det.

Jag frågade kundtjänsten vem som tar beslut om vilket postnummer som tillhör vilket postombud. Det enda svar jag fick var att det var inte PostNord. Då frågade jag återigen vem som tar det beslutet. Då sa man den här gången att det är ingen som bestämmer det.

Men det tror jag inte ett dugg på. När postombudet slutade måste någon någonstans ha knappat in att vi med mitt postnummer inte längre tillhör det ombudet, utan numera ett helt annat ombud. Det är inget som slumpas fram. I så fall kunde mina paket hamna på Gotland eller i Åre.

Ja, jag förstår att inte alla kan tillhöra ett och samma postkontor. Men jag trodde åtminstone man kunde få byta ombud.

Jag vet också att man kan välja postombud när man handlar på många hemsidor. Men inte alla. Och det är inte lika självklart om man handlar utomlands.Dessutom måste man vara skärpt och komma ihåg att ändra postombud när man beställer. Annars är det kört.

Jag vet även att man kan byta postombud i PN:s app. Men inte alltid. Och går det att byta postombud, så ökar det leveranstiden med 1-2 vardagar (alltså inte 1-2 dagar, så det kan alltså bli fler dagar), vilket komplicerar allt om man har bråttom att få ett paket. Och ibland måste man dessutom betala för att få ändra postombud.

Det blir alltså längre leveranstid och ibland också dyrare, om jag inte vill åka längre än nödvändigt.

Jag är varken frisk i kropp eller knopp. Behöver inte mer strul i vardagen. Jag klarar av att åka buss dit och hem, men det blir ju mer krångligt eftersom jag måste byta buss och vänta utomhus vid 4 tillfällen t/r. Det sliter på mig eftersom jag bor där det är vinter i många månader och har mycket värk.

Det känns konstigt att man inte har något val angående vilket postombud man tillhör. Att det är statiskt och inte går att ändra på oavsett skäl. Men man kan byta vårdcentral. Både organisationerna är statliga. Varför olika regler hos olika statliga organisationer?
Kan du inte bara ta bilen istället och sluta klaga
Citera
2025-01-31, 16:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Alltså ett stadsproblem.
Tycker du, när man får lov att åka ytterligare 1,5 mil ut i buschen enkel väg? För att hämta ett jävla paket, inga vettiga bussförbindelser heller.
Citera
2025-01-31, 16:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Håller med TS. För de (få visserligen) som bor vid en länsgräns och bor i en kommun, men får posten från en kommun i grannlänet vet jag att det är det rena lotteriet var paket hamnar.

Därför är det så viktigt att det finns kvar fysiska butiker. Ibland kan det vara närmare och mer praktiskt att planera och köpa något direkt i butik när man ändå skall åt något visst håll, än hela mardrömmen med att få något levererat med någon av Postnord, DHL, Schenker eller Bussgods.

Känner till fall där speditören, i tredje underleverantörsled, inte ens själv vet till vilket ombud de skall lämna, utan paketet har fått ligga kvar på terminalen i flera veckor, fråga mottagaren blir visst för svårt och ringer mottagren vet ingen någonting.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-01-31 kl. 16:56.
Citera
2025-02-01, 09:38
Medlem
Citat:
Tycker du, när man får lov att åka ytterligare 1,5 mil ut i buschen enkel väg? För att hämta ett jävla paket, inga vettiga bussförbindelser heller.
Det är ju just för att du bor i närheten av en stad som detta uppstår
Citera
2025-02-01, 11:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Det är ju just för att du bor i närheten av en stad som detta uppstår

Nej det är det inte, det beror på att Postmord har dom ombud som ligger närmast ett postnummerområdes ytter kanter överst på sin lista hos den som ska skicka, utan att ta hänsyn till VAR inom postnummerområdet jag bor.
När postnummerområdet är flera mil långt så blir det så här, så kan det så klart bli oavsett om man bor i stan eller i ödemarken.

Lite märkligt är det att Postmord själva lyckas välja rätt ombud med ledning av min adress, men inte vill dela med sig av den kunskapen till dom som skickar paket… 😡

Det är också jäkligt märkligt att TRE ombud I ANDRA KOMMUNER ligger överst på deras lista, före mitt ordinarie ombud.
Citera
2025-02-01, 11:18
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det har troligen att göra med kapaciteten hos ombuden. Om det är tätt befolkat runt ett ombud som inte har oändlig plats kan angränsande områden vara tvugna att nyttja ett annat ombud eftersom försändelserna helt enkelt inte skulle få plats. Låt oss säga att det finns ett centrum som ligger fint till i en liten stad. Vid detta centrum ligger ett ICA som är postombud. De flesta vill ha sina försändelser dit eftersom det ligger bra till och de flesta dessutom inhandlar sin mat där minst en gång i veckan. Men ombudet har bara kapacitet att ta emot 40% av stadens försändelser. Då kommer troligen de områden som ligger absolut nämast ombudet att bli tilldelade detta samtidigt som andra områden blir tilldelade andra ombud även om de kanske ligger längre bort än ICA-butiken.

Om folk fick välja själva skulle företaget inte kunna styra försändelserna så att logisitken skulle fungera väl på ombuden. Då skulle köer och kaos uppstå och då skulle folk bli arga på det istället.

Du har nog fel, mottagaren FÅR JU välja ombud själv om bara avsändaren betalar för en dyrare tjänst.
Citera
2025-02-01, 15:25
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Du har nog fel, mottagaren FÅR JU välja ombud själv om bara avsändaren betalar för en dyrare tjänst.

Ja, men du kan inte själv välja att ditt huvudpostombud ändras. Om det skulle införas skulel det naturligtvis bli kaos.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in