2025-01-30, 00:27
Medlem
Zoologens avatar
Håller med dig. Min ICA-butik kunde inte ta emot alla paket, fast de byggde om postavdelningen, så mitt postnummer blev flyttat till en bensinmack i en helt annan stadsdel.

Surt.
Senast redigerad av Zoologen 2025-01-30 kl. 00:29.
Citera
2025-01-30, 00:53
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Samma problem här, mitt postombud ligger i en butik dubbelt så långt bort som mina två närmsta ombud. Förstår inte alls logiken i det här. Då det ligger i en galleria så är det oerhört jävla omständligt att hämta ut paket där, så något man helst vill undvika. Ett av ombuden ligger däremot i en butik jag besöker regelbundet och kan man välja så väljer jag självklart det som utlämningsställe. Det kräver dock att leverantören betalar för tjänsten att välja utlämningsställe. Jag tror detta är en strategi för PostNord att få deras kunder att betala för tjänsten, då många annars väljer bort nätbutiker som annars bara levererar till ditt ombud. Problemet är att beställer man från utlandet så hamnar skiten hos ombudet jag inte vill ha att göra med, då dessa i de allra flesta fall inte har något avtal med PostNord. Undantaget Amazon och liknande.
Citera
2025-01-30, 01:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Samma problem här, mitt postombud ligger i en butik dubbelt så långt bort som mina två närmsta ombud. Förstår inte alls logiken i det här. Då det ligger i en galleria så är det oerhört jävla omständligt att hämta ut paket där, så något man helst vill undvika. Ett av ombuden ligger däremot i en butik jag besöker regelbundet och kan man välja så väljer jag självklart det som utlämningsställe. Det kräver dock att leverantören betalar för tjänsten att välja utlämningsställe. Jag tror detta är en strategi för PostNord att få deras kunder att betala för tjänsten, då många annars väljer bort nätbutiker som annars bara levererar till ditt ombud. Problemet är att beställer man från utlandet så hamnar skiten hos ombudet jag inte vill ha att göra med, då dessa i de allra flesta fall inte har något avtal med PostNord. Undantaget Amazon och liknande.

Orkar man hålla på med det, så kan man kontakta avsändande företags kundservice i omedelbar närhet av beställningen och be dom att välja det ombud man önskar. Det har fungerat med Autodoc i Tyskland.

Men vem fan orkar hålla reda på det vid varenda beställning... Hos varenda företag man råkar göra en beställning hos.

Angående strategi, antigen ska då Postmord ha in extra slantar från det avsändande företaget, eller också ska mottagaren betala 39 kr för att i efterhand få det förbannade paketet flyttat till "rätt" ombud.
Dom jävlarna kidnappar paketen och belägger dom med lösensumma...
Jag får ta bilen och köra 3,2 mil för att hämta mina paket hos fel ombud i en annan kommun, när jag annars kan stanna och plocka upp det på vägen hem från jobbet.
Citera
2025-01-30, 06:40
Bannlyst
Du kan byta, snarare beställa till vilken postombud du vill för 39kr. Förstår frustrationen men det kostar 39kr om man vill göra det.
Citera
2025-01-30, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Jag brukar byta sista siffran i postnumret för att få upp förslag på ett annat postombud (som ligger åt andra hållet från det ombud som mitt riktiga postnummer ger som förslag).

Vissa webbutiker gör det möjligt att laborera lite med adressen så man kan testa olika nummer när man ska checka ut i kassan. Numera behöver jag inte laborera utan gäller mest att komma ihåg att fylla i 'fel' postnummer.

(Båda postnumren ger rätt ort, och båda ombuden ligger ungefär lika långt från mitt hem, men ombud nr 2 ligger längst resvägen från jobbet)

Knepet är att byta din leveransadress till den samma som ombudet har. Alltså har ombudet adressen
Paketvägen 1 702 36 Örebro, så flyttar du dit tillfälligt.
Citera
2025-01-30, 08:20
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Knepet är att byta din leveransadress till den samma som ombudet har. Alltså har ombudet adressen
Paketvägen 1 702 36 Örebro, så flyttar du dit tillfälligt.

Jo, det borde också funka.

Men vissa beställningar delas upp och ibland skickas små försändelser direkt hem till min brevlåda.

Jag vill kunna ange min riktiga gatuadress och rätt postort, med bara slutsiffran fel i postnumret. Då hittar posten oftast rätt brevlåda eller rätt ombud. När man ska checka ut sin varukorg och ange leveransadress så styr oftast postnummer vilken postort som dyker upp i fältet ort.

(I Stockholm så kan det lätt bli fel. Exempelvis 123 46 ger postort Farsta medan 124 56 ger Bandhagen)

Jag använder ett postnummer som geografiskt ligger nära önskat ombud, och med samma postort som min egen adress.
Citera
2025-01-30, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimboLife
Inga problem när man kan välja utlämningsställe på försändelser/paket.

Ibland kan man tyvärr inte göra det.
Nu senast jag skulle få ett paket skickat till mig så kunde jag faktiskt i appen, välja vart jag ville att det skulle gå, innan personen hade hunnit lämna in det men ibland så väljer dom (Posten) ett ombud långt ifrån mig när det finns ett postombud närmare mig samt jag har en Postbox på centrumet där jag bor, 20m från hemmet.
Så förstår inte vara Postboxen INTE är första valet (förutsatt att det finns plats där).
Citera
2025-01-30, 08:51
Medlem
Verkar vara ett stadsproblem.
Citera
2025-01-30, 14:15
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Ibland kan man tyvärr inte göra det.
Nu senast jag skulle få ett paket skickat till mig så kunde jag faktiskt i appen, välja vart jag ville att det skulle gå, innan personen hade hunnit lämna in det men ibland så väljer dom (Posten) ett ombud långt ifrån mig när det finns ett postombud närmare mig samt jag har en Postbox på centrumet där jag bor, 20m från hemmet.
Så förstår inte vara Postboxen INTE är första valet (förutsatt att det finns plats där).

För att det här är medvetet gjort av PostNord för att tvinga sina företagskunder att betala för tjänsten där man kan välja ombud själv. Något som vi kunder i sin tur får betala. Så PostNord vill mjölka pengar samtidigt som de tillhandahåller en undermålig produkt produkt till sina kunder. Att det företaget är så misskött visar på vilka urusla tjänstemän och styrelse de har. Som tur är så tar sig andra företag in på marknaden här i Sverige som konkurrerar och sätter press. För skall vi vara ärliga så är PostNord numera endast en reklam och paketleverantör, fysiska brev är nästan borta och något man försöker hjälpa till att fasa ut med hjälp av skyhöga porton. Allt som skickade fysiskt förut, skall skickas digitalt och det är väl ganska klokt på ett sätt. Varför skick en massa brev när man ändå kan skicka det digitalt.
Citera
2025-01-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
För att det här är medvetet gjort av PostNord för att tvinga sina företagskunder att betala för tjänsten där man kan välja ombud själv. Något som vi kunder i sin tur får betala. Så PostNord vill mjölka pengar samtidigt som de tillhandahåller en undermålig produkt produkt till sina kunder. Att det företaget är så misskött visar på vilka urusla tjänstemän och styrelse de har. Som tur är så tar sig andra företag in på marknaden här i Sverige som konkurrerar och sätter press. För skall vi vara ärliga så är PostNord numera endast en reklam och paketleverantör, fysiska brev är nästan borta och något man försöker hjälpa till att fasa ut med hjälp av skyhöga porton. Allt som skickade fysiskt förut, skall skickas digitalt och det är väl ganska klokt på ett sätt. Varför skick en massa brev när man ändå kan skicka det digitalt.

Ja särskilt nu när det finns BankID och Kivra om det gäller något som behöver signatur osv.
Ju snabbare dom fasar ut vanliga brev, ju snabbare kan man fokusera på paket vilket har ökat enormt då många köper online nuförtiden istället för att gå och shoppa i butiker.
Citera
2025-01-30, 16:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Verkar vara ett stadsproblem.
Nej, definitivt inte. Jag bor mer än 2 mil från stadskärnan och har mitt ordinarie ombud ca 10 km från mig, i riktning in mot stan.
Likt förbannat får jag hämta paketet mer än 1,5 mil bort från min bostad, och nästan 4 mil från stadskärnan. Helt sjukt...
Citera
2025-01-30, 17:12
Medlem
swebarbs avatar
Kan man inte bara byta ombud i postnord appen innan det kommer till det ombudet man inte vill det borde ju gå väl ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in