• 1
  • 2
2025-01-29, 13:22
Medlem
Bartman777s avatar
Hej!
Sedan början av december så har jag beställt en hel del paket som levererats både genom DB Schenker, Bring, DHL, instabox och Postnord. Jag får alltid ett sms i telefonen med en kod jag ska ange de gånger jag behöver hämta ut paketet.

Problemet nu är att jag inte längre får sms från Postnord att jag har paket att hämta ut på mitt utlämningsställe. Det trots att det står på paketspårningen att jag aviserats via sms!

Detta har alltså hänt flera gånger nu senaste månaden, och det gäller enbart postnord. Jag får sms helt utan problem från de andra, DB Schenker, Bring, instabox och DHL som sagt. Det är bara från postnord det helt plötsligt börjat strula senaste månaden.

Det var inga problem innan årsskiftet, då fick jag sms som jag skulle även från postnord.

Jag har varit i kontakt med postnord om problemet. Först påstod de att jag hade någon inställning i telefonen som hindrade smsen att komma fram. Men jag har inte gjort någon ändring alls, och jag har ju fått sms utan problem förut. Dessutom kommer de ju fram från de andra leverantörerna utan problem fortfarande.

Då sa de att de skulle ta det vidare till berörd avdelning.
Jag frågade några dagar senare om jag kunde få en återkoppling om hur det gick med detta. Då får jag detta som svar:

"Min kollega tog detta vidare, men det ligger inget aktivt ärende på detta med återkoppling. Om sms aviseringar är ett återkommande problem så rekommenderar jag att du kontaktar din avsändare så att dem får ändra sätt att avisera dig."

Så där står jag nu. Vad gör jag nu? Och vad betyder detta?
Sms-avsieringar sker väl automatiskt och inget jag kan be säljaren göra något åt? Det känns som postnord bara slår ifrån sig ansvaret att lösa det. Och ligger ens ansvaret hos postnord?

Det är skitdrygt att behöva ha stenkoll på varje paket hela tiden och se om det ligger på mitt utlämningsställe och väntar utan att jag blivit aviserad om det. Det är ju lätt att missa.

Så hur löser jag detta? Var vänder jag mig?
Snälla flashback, hjälp mig.
Citera
2025-01-29, 13:28
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Hej!
Sedan början av december så har jag beställt en hel del paket som levererats både genom DB Schenker, Bring, DHL, instabox och Postnord. Jag får alltid ett sms i telefonen med en kod jag ska ange de gånger jag behöver hämta ut paketet.

Problemet nu är att jag inte längre får sms från Postnord att jag har paket att hämta ut på mitt utlämningsställe. Det trots att det står på paketspårningen att jag aviserats via sms!

Detta har alltså hänt flera gånger nu senaste månaden, och det gäller enbart postnord. Jag får sms helt utan problem från de andra, DB Schenker, Bring, instabox och DHL som sagt. Det är bara från postnord det helt plötsligt börjat strula senaste månaden.

Det var inga problem innan årsskiftet, då fick jag sms som jag skulle även från postnord.

Jag har varit i kontakt med postnord om problemet. Först påstod de att jag hade någon inställning i telefonen som hindrade smsen att komma fram. Men jag har inte gjort någon ändring alls, och jag har ju fått sms utan problem förut. Dessutom kommer de ju fram från de andra leverantörerna utan problem fortfarande.

Då sa de att de skulle ta det vidare till berörd avdelning.
Jag frågade några dagar senare om jag kunde få en återkoppling om hur det gick med detta. Då får jag detta som svar:

"Min kollega tog detta vidare, men det ligger inget aktivt ärende på detta med återkoppling. Om sms aviseringar är ett återkommande problem så rekommenderar jag att du kontaktar din avsändare så att dem får ändra sätt att avisera dig."

Så där står jag nu. Vad gör jag nu? Och vad betyder detta?
Sms-avsieringar sker väl automatiskt och inget jag kan be säljaren göra något åt? Det känns som postnord bara slår ifrån sig ansvaret att lösa det. Och ligger ens ansvaret hos postnord?

Det är skitdrygt att behöva ha stenkoll på varje paket hela tiden och se om det ligger på mitt utlämningsställe och väntar utan att jag blivit aviserad om det. Det är ju lätt att missa.

Så hur löser jag detta? Var vänder jag mig?
Snälla flashback, hjälp mig.

Till Postnord. Tips också ange ditt nummer som +46
Du kan även ladda ner postnords app för se var ditt paket är.
Senast redigerad av StorKokos 2025-01-29 kl. 13:30.
Citera
2025-01-29, 13:29
Medlem
Använder du inte appen?
Citera
2025-01-29, 13:35
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Till Postnord. Tips också ange ditt nummer som +46
Du kan även ladda ner postnords app för se var ditt paket är.
Tack för svar.
Jag har dock redan angett mitt nummer som +46.
Problemet är inte att jag inte ser var paketet är, jag kan följa paketspårningen. Problemet är att jag inte får ett sms med en kod när det är redo att hämtas ut, trots att det står på paketspårningen att jag ska ha fått det.
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Använder du inte appen?
Nej, jag äger ingen smartphone.

jag förstår inte riktigt om de lagt ner ärendet eller om de fortsätter kolla på det. Med tanke på hjälpen man brukar få av postnord så är jag inte förvånad om inget kommer hända här.

Så vad gör jag? Var ligger problemet, och hur löser jag det?
Citera
2025-01-29, 13:47
Medlem
Har du appen installerad?

Den är väldigt bra och du kan följa dina paket där
Citera
2025-01-29, 13:51
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Har du appen installerad?

Den är väldigt bra och du kan följa dina paket där
Som jag redan sagt så är inte problemet att jag inte kan följa paketet, för det kan jag då jag har spårnings-ID.
Problemet är att jag inte får ett sms med kod om att paketet är redo att hämtas ut, trots att det står på paketspårningen att jag ska ha fått det.

Problemet är alltså att deras påstådda sms-aviseringar inte kommer fram till min telefon.

Citera
2025-01-29, 13:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Tack för svar.
Jag har dock redan angett mitt nummer som +46.
Problemet är inte att jag inte ser var paketet är, jag kan följa paketspårningen. Problemet är att jag inte får ett sms med en kod när det är redo att hämtas ut, trots att det står på paketspårningen att jag ska ha fått det.

jag förstår inte riktigt om de lagt ner ärendet eller om de fortsätter kolla på det. Med tanke på hjälpen man brukar få av postnord så är jag inte förvånad om inget kommer hända här.

Så vad gör jag? Var ligger problemet, och hur löser jag det?

Vad är det för telefon du har? Problemet med Postnord är att de inte skickar som SMS utan som textmeddelanden via teleoperatören dvs det finns inget avsändartelefonnummer. Vissa teleoperatörer släpper inte igenom det till alla sorters telefoner utan det måste kanske konverteras till MMS eftersom postnords meddelanden är för stora för att rymmas i ett enda SMS och telefonen måste ha stöd för kopplade SMS (där flera små sms blir ett enda stort).

Bäst är att du tar kontakt med din teleoperatör för det är de som eventuellt kan konfigurera ditt telefonabonnemang så att det fungerar med dessa meddelanden.
Citera
2025-01-29, 14:45
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad är det för telefon du har? Problemet med Postnord är att de inte skickar som SMS utan som textmeddelanden via teleoperatören dvs det finns inget avsändartelefonnummer. Vissa teleoperatörer släpper inte igenom det till alla sorters telefoner utan det måste kanske konverteras till MMS eftersom postnords meddelanden är för stora för att rymmas i ett enda SMS och telefonen måste ha stöd för kopplade SMS (där flera små sms blir ett enda stort).

Bäst är att du tar kontakt med din teleoperatör för det är de som eventuellt kan konfigurera ditt telefonabonnemang så att det fungerar med dessa meddelanden.
Jag har en såkallad "nyare" 3310, en sådan här: https://www.netonnet.se/art/nosectio...rey/243675.-1/

Jag har ju kunnat ta emot sms från postnord förut. Har de ändrat sätt att skicka ut sina meddelanden på nyligen isåfall? För problemet har som sagt bara varit sedan nyår ungefär.

Jag har fått både MMS och längre SMS skickade till min telefon utan problem. SMSen delas upp i två delar om det är för långt, medan MMS alltid skickas som ett meddelande där jag får en kod att gå in och kolla MMSet via en hemsida på datorn. Allt det utan problem.

EDIT:
Jag var i kontakt med min telefonleverantör nu.
Dom sa att felet kunde ligga i att jag fortfarande har en 2G-telefon, och att de börjat stänga ner 2- och 3G-näten. Och att det därför strular med att vissa meddelanden inte kommer fram.

Men samtidigt lät det som att han tyckte felet låg hos postnord, och att de skulle behöva kolla över det på sitt håll, eftersom det funkar att få meddelanden från andra så som Schenker, Bring osv. Han tyckte dock till en början att jag skulle testa att använda en 4G-telefon för att se om det gör någon skillnad.

Men han kunde i övrigt inte se att det var något fel å telefonleverantörens sida eller någon inställning i min telefon.

Så jag vet inte om ni har några andra tankar, eller om jag bara ska införskaffa en 4G-telefon som ett första steg för att se om det blir bättre.

Vad tänker ni?
Han var ändå inne på att problemet ändå låg hos postnord...
Senast redigerad av Bartman777 2025-01-29 kl. 15:28.
Citera
2025-01-29, 15:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Postnord lägger ibland in långa länkar i sina sms också. Vilket är jobbigt när man inte använder smartphone, finns inget annat sätt än att ta penna och papper och skriva av hela länken.

I många fall delas långa sms automatiskt upp i mms också, vilket gör att de aldrig kommer fram till 2G/3G-telefoner. Att gå in på teleoperatörens hemsida och läsa mms:et där är något som i alla fall Telia tog bort i höstas. Vet inte om det finns kvar hos andra?

Det gäller också för sms som går till flera, de omvandlas i många fall också till mms och når aldrig fram.

Men det måste vara Postnords ansvar att avisera dig korrekt. Kanske det bästa är att inte ge säljaren något telefonnummer alls, då får de skicka en pappersavi.

För övrigt finns det 4G-telefoner med bara telefon och sms. Men batteritiden är inte i närheten av de 10 dagar som en 2- eller 3G klarar.
Citera
2025-02-01, 12:25
Medlem
Vet inte om det är det som är problemet i TS fall eftersom han påstår sig inte använda PostNord-appen, men om man installerar PostNord-appen i mobil/surfplatta och loggar in/skapar konto med sitt mobilnummer/mail så är en förrädisk defaultinställning i appen att man ska få aviseringar om paket i appen, den inställningen slås alltså på utan att man väljer den, och därmed får man aldrig mer några mail eller SMS om kommande paket. Har man appen installerad/inloggad i flera enheter så finns den inställningen individuellt i varenda enhet, och den sparas inte på ens konto generellt, utan nollställs varje gång man loggar in i en app, så man måste ändra den överallt, men det är inte säkert det räcker det heller, jag fick ta kontakt med deras kundtjänst för att få det spärrat.

Tyvärr tvingas man ju ha app-helvetet installerat för det är bara där man får realtids-spårning på hemkörningar(med exakt leveranstid/spårning via karta/antal återstående stopp innan det är dags), det får man inte om man klickar upp spårningen i en browser(vilket funkar finfint hos andra leverantörer).
Citera
2025-06-17, 20:19
Medlem
Precis samma för mig, helt plötsligt så får jag inga sms från PostNord, men jag har appen så jag kan själv bevaka.
Citera
2025-06-17, 20:22
Medlem
Postnord är värdelösa clowner i allmänhet, så antagligen mest troligt har det varit deras fel hela tiden TS

Hoppas du stod på dig o de tvingades ordna det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in