2025-01-31, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r

Betalar man ~40k för ett program varje år så förstår jag att man använder den hårdvaran och mjukvaran som programtillverkaren stöder. Har man inte den ekonomin så finns det alternativa program för flera olika operativsystem.
Tröttsammast argument av hardcore Linux-fans. Du vet att en stor andel privatpersoner piratkopierar program ifrån Adobe, Autodesk, Microsoft osv?

Dessa företag tjänar främst pengar ifrån andra företag och stora organisationer.

Dessa ”alternativa program” är verkligen skrattretande sämre, oftast, för seriösa projekt.

Även om det finns något få undantag. Kommer dock inte på något nu haha.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-31 kl. 08:46.
Citera
2025-01-31, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Det kommer aldrig hända för det finns inte ett Linux. Ev. kan du få se att det finns som flatpaks eller för Ubuntu, Debian eller någon annan distribution. Detta hur man utvecklar och leverar mjukvara till Linux har ju varit ett enormt problem då man antingen fått utveckla för Debian, Ubuntu, Fedora eller vilken distribution vi nu talar om. Flatpaks gör det iaf lite enklare.

Det här stämmer inte. Program är kompatibla med alla distributioner. Det handlar bara om hur lätt det är att installera. Om utvecklaren gör en .deb eller lägger upp på en ppa är det ett kommando för att installera på Debian och alla derivat, tex Ubuntu. Men jag som kör Slackware kan relativt enkelt extrahera programmet från deb-filen och konvertera till ett Slack-paket. Spel (både historiskt och idag utanför Steam) brukar också ofta komma kompletta som arkiv med en installer (precis som på Windows) med alla bibliotek inkluderade. Dessa funkar att installera på precis varenda distribution.

Det enda som skiljer mellan distros vad gäller kompatibilitet mellan program är vilka förinstallerade bibliotek som finns och vilka versioner de har. Om program är statiskt länkade eller kommer tillsammans med alla libs som de behöver funkar de överallt.

Flatpacks är rätt kass idé tycker jag men visst, det är enkelt för noobs och diskutrymme är billigt idag. Kanske inte gör så mycket att man har 17 kopior av samma libs?
Citera
2025-01-31, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan

Flatpacks är rätt kass idé tycker jag men visst, det är enkelt för noobs och diskutrymme är billigt idag. Kanske inte gör så mycket att man har 17 kopior av samma libs?
Fast det är väl inte riktigt så du fungerar. Kör du majoriteten av dina apps som Flatpaks tar dom inte mer utrymme än andra alternativ.

För vissa saker är dock Snaps bättre än Flatpaks, som tex för Visual Studio Code.

Jag tror Snaps och Flatpaks är framtiden för Linux. Dom fungerar lite olika och kompletterar varandra bra beroende på applikation.

Citat:
Det här stämmer inte. Program är kompatibla med alla distributioner. Det handlar bara om hur lätt det är att installera.
Och vem fan vill slösa tid på detta helt idiotiska sätt att installera program på? Därför Flatpaks och Snaps är framtiden.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-31 kl. 09:37.
Citera
2025-01-31, 09:39
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Vad är det för funktioner som ni saknar i Linux?
För mig är det att flera proprietära-utvecklare även måste börja stödja och utveckla för Linux NU...

För att nämna ett exempel:
Jag tycker Adobe måste få huvudet ur röven och börja migrera till Linux.
Dom stödjer ju redan både Windows och macOS.

En PDF-redigerare som Acrobat Reader Pro är ett måste för mig. Kommer aldrig kunna flytta till Linux endast, så länge denna programvara inte existerar i Linux.

Tycker det är löjligt att så många Linux-fans är emot proprietär programvara.
Speciellt eftersom Linux i sig är så öppet. Ingen som tvingar vad du ska installera, eller inte.

Att folk är emot proprietär programvara, för att programvaran ibland kan kosta pengar får jag acceptera.
Men låt oss inte låstas som att Linux-användare inte vet hur man fixar piratkopierad programvara.

I slutändan är det endast funktionaliteten hos programmet som är viktigast för mig.
Även om öppen-källkod är optimal, och det öppnar för så mycket möjligheter.

Jag har flera PDF-dokument på min hårddisk, jag kör Linux Mint och jag kan öppna de flesta PDF dokunent jag har, men på ett dokument står det "The document you are trying to load requires Adobe Reader 8 or higher." då jag försöker att öppna det.. Använder Xreader
Citera
2025-01-31, 09:43
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag har flera PDF-dokument på min hårddisk, jag kör Linux Mint och jag kan öppna de flesta PDF dokunent jag har, men på ett dokument står det "The document you are trying to load requires Adobe Reader 8 or higher." då jag försöker att öppna det.. Använder Xreader
PDF-läsare finns det många av på Linux som är bra. Jag eftersöker en bra PDF-redigerare som Adobe Acrobat Pro. För övrigt en av av dom bästa produkterna som Adobe har lanserat.
Citera
2025-01-31, 09:44
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
PDF-läsare finns det många av på Linux som är bra. Jag eftersöker en bra PDF-redigerare som Adobe Acrobat Pro. För övrigt en av av dom bästa produkterna som Adobe har lanserat.
Jag undrar om du vet vilken läsare jag skall ha för att kunna läsa det som kräver Adobe 8 eller högre.
Citera
2025-01-31, 09:46
Citat:
Jag undrar om du vet vilken läsare jag skall ha för att kunna läsa det som kräver Adobe 8 eller högre.
Jag använder KDE har du testat Okular? Har aldrig haft något problem med den. Funktioner kanske något begränsande för dig dock, eftersom du inte kör KDE men testa.
Citera
2025-01-31, 09:50
Medlem
severustheemperors avatar
Att wine kan köra all win pro-programvara stabilt... Så som cad mm.
Citera
2025-01-31, 09:54
Medlem
Citat:
Fast det är väl inte riktigt så du fungerar. Kör du majoriteten av dina apps som Flatpaks tar dom inte mer utrymme än andra alternativ.

För vissa saker är dock Snaps bättre än Flatpaks, som tex för Visual Studio Code.

Jag tror Snaps och Flatpaks är framtiden för Linux. Dom fungerar lite olika och kompletterar varandra bra beroende på applikation.

Jo, Flatpacks är containers och varje program har sina egna bibliotek. I princip en egen liten distro ovanpå distron.

Snap och Flatpacks är i stort samma sak, bara konkurrerande system. Som vanligt kände Canonical att de var tvungen att göra något eget. Båda är skit.

Men jag gör inte anspråk på att vara neutral heller. Jag avskyr även trenden med containers på servrar, typ Docker och liknande. Säkert trevligt för utvecklare som snabbt vill ha en container att labba i, men för mig som sysadmin är det ett helvete att felsöka och de äter ju resurser så det är löjligt när det används som tänkt. Visst, inte mycket mer om man kör en container men då finns ju inte heller någon mening med det.

Enda gången det känns vettigt att använda en container är när man ska köra riktigt gamla saker som inte går att få igång på annat sätt eller helt inkompatibla system, typ genom Virtualbox.

Men det är ju dagens buzz-word och det som gäller nu så ni ungdomar får väl leka med containers tills ni tröttnar så kan vi gamla gubbar fortsätta med Linux som det var tänkt
Citera
2025-01-31, 09:54
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Jag använder KDE har du testat Okular? Har aldrig haft något problem med den. Funktioner kanske något begränsande för dig dock, eftersom du inte kör KDE men testa.
Tack för tipset ska kolla det.
Citera
2025-01-31, 09:58
Medlem
Citat:

Okular är väldigt bra och Firefox inbyggda kan läsa det mesta likaså. Men om du har något skit till pdf som verkligen kräver Adobe så finns faktiskt Adobe Reader 9 till Linux. Inte uppdaterats på över 10 år men borde väl fortfarande funka antar jag. Har dock själv inte haft behov av den på många år då Okular som sagt funkar prima även till PDF med formulär numera.
Citera
2025-01-31, 09:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Okular är väldigt bra och Firefox inbyggda kan läsa det mesta likaså. Men om du har något skit till pdf som verkligen kräver Adobe så finns faktiskt Adobe Reader 9 till Linux. Inte uppdaterats på över 10 år men borde väl fortfarande funka antar jag. Har dock själv inte haft behov av den på många år då Okular som sagt funkar prima även till PDF med formulär numera.

Adobe reader 9, det var som fan, ska kolla upp det... som sagt kan vanligtvis öppna alla dokument med pdf men inte just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in