2025-01-28, 17:49
Vad är det för funktioner som ni saknar i Linux?
För mig är det att flera proprietära-utvecklare även måste börja stödja och utveckla för Linux NU...

För att nämna ett exempel:
Jag tycker Adobe måste få huvudet ur röven och börja migrera till Linux.
Dom stödjer ju redan både Windows och macOS.

En PDF-redigerare som Acrobat Reader Pro är ett måste för mig. Kommer aldrig kunna flytta till Linux endast, så länge denna programvara inte existerar i Linux.

Tycker det är löjligt att så många Linux-fans är emot proprietär programvara.
Speciellt eftersom Linux i sig är så öppet. Ingen som tvingar vad du ska installera, eller inte.

Att folk är emot proprietär programvara, för att programvaran ibland kan kosta pengar får jag acceptera.
Men låt oss inte låstas som att Linux-användare inte vet hur man fixar piratkopierad programvara.

I slutändan är det endast funktionaliteten hos programmet som är viktigast för mig.
Även om öppen-källkod är optimal, och det öppnar för så mycket möjligheter.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-28 kl. 18:49.
Citera
2025-01-28, 17:53
Medlem
Melange5738s avatar
Bra videoredigering. Problemfri ljudproduktion och tillgång till alla VSTs.
Citera
2025-01-28, 18:05
Medlem
Jag tror att den främsta orsaken till att Adobe inte gör Acrobat Reader Pro tillgänglig för Linux är att de har låst in sig sedan länge på den kod de har. Kodmängden är alldeles för stor och komplicerad.

Det är ett mess att göra en ny bra pdf-redigerare för dokumentationen är undermålig. Det är synd för Adobes version är stor, klumpig och seg jämfört med vad den borde vara.

Iallafall, vissa windows program kan man köra igång med Wine. Det är lite antingen eller om det funkar eller ej, men värt att prova. Med lite tur så fungerar det köra ditt favoritprogram via Wine i Linuxmiljön.
Citera
2025-01-28, 18:11
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bra videoredigering. Problemfri ljudproduktion och tillgång till alla VSTs.
Då är du lite inne på samma spår som mig.

Det är ju underbart att Valve börjat stödja så många spel på Linux med Steam.
Sedan har Valve tillverkat en konsument-produkt, Steam Deck, som dom kan sälja, som drivs av Linux.
Det är ju en genial affärsidé, även om Linux i sig är öppet och gratis för alla.

Tänk vad Adobe skulle kunna tjäna pengar genom att börja stödja Linux.
För att sedan tillverka och sälja deras egna billigare Linux-drivna ”skapar-laptops” för kreativa typer.
Det skulle ju kunna slå ut Apples monopol på den marknaden…
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-28 kl. 19:08.
Citera
2025-01-28, 18:21
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att den främsta orsaken till att Adobe inte gör Acrobat Reader Pro tillgänglig för Linux är att de har låst in sig sedan länge på den kod de har. Kodmängden är alldeles för stor och komplicerad.

Det är ett mess att göra en ny bra pdf-redigerare för dokumentationen är undermålig. Det är synd för Adobes version är stor, klumpig och seg jämfört med vad den borde vara.

Iallafall, vissa windows program kan man köra igång med Wine. Det är lite antingen eller om det funkar eller ej, men värt att prova. Med lite tur så fungerar det köra ditt favoritprogram via Wine i Linuxmiljön.
Jag tror mer på att Adobe inte tycker det skulle vara lönsamt att börja stödja Linux.

Men om dom är smarta som Valve, så börjar dom tillverka egen hårdvara också.
Produkter drivna av Linux, och med optimerat stöd för deras mjukvara.

Mer programföretag överlag skulle ju kunna tjäna in enorma summor pengar om dom bryter sig loss från Apple och Microsoft.

Dvs om dom även skulle ge sig in på tillverka & sälja sin egen Linux-drivna hårdvara, optimerad för deras mjukvara.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-28 kl. 19:10.
Citera
2025-01-28, 18:26
Medlem
Kolumner som i macOS Finder, blir tokig på att det inte finns.
Citera
2025-01-28, 18:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Den största anledningen är att användarbasen är för liten för att det kommersiellt ska vara värt att investera i en portering. Den näst största anledningen är att Linux användarbas (som från början är liten jämfört med Windows och Mac) är uppdelad på flera olika distributioner, vilket Linus Torvalds har tagit upp som ett stort problem.
Citera
2025-01-28, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den största anledningen är att användarbasen är för liten för att det kommersiellt ska vara värt att investera i en portering. Den näst största anledningen är att Linux användarbas (som från början är liten jämfört med Windows och Mac) är uppdelad på flera olika distributioner, vilket Linus Torvalds har tagit upp som ett stort problem.
Jag tror Linux Torvalds är helt felt ute, när han säger att det är en nackdel att Linux existerar i så många olika distributioner. Det är snarare det som är styrkan med Linux skulle jag säga.

Jag tror Valve har löst gåtan för hur Linux ska få större spridning.
(Även Google till viss del med deras Chromebooks).

Lösningen är att helt enkelt att företag får börja sälja hårdvara som drivs av Linux.
Det är ju så dom vanliga konsumenterna har kommit till att använda macOS och Windows mest.
99.9% av hårdvaran som säljs, kommer ju med någon av dom 2 nämnda operativsystemen förinstallerade.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-28 kl. 18:44.
Citera
2025-01-28, 18:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Jag tror Linux Torvalds är helt felt ute, när han säger att det är en nackdel att Linux existerar i så många olika distributioner. Det är snarare det som är styrkan skulle jag säga..
Det är inte en styrka för den som vill distribuera programvara, är Linus poäng.
Citera
2025-01-28, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är inte en styrka för den som vill distribuera programvara, är Linus poäng.
Fast just det problemet är ju löst idag med Flatpaks, Snaps och liknande lösningar.

Styrkan ligger i att för dom som vill distribuera programvara till Linux, även kan tjäna pengar på att sälja en matchande optimerad hårdvara om dom vill.

Steam Deck, tex, är tydligen en riktig storsäljare långt över Valves ursprungliga förväntningar.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-28 kl. 18:51.
Citera
2025-01-28, 20:45
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
För mig är det att flera proprietära-utvecklare även måste börja stödja och utveckla för Linux NU...

För att nämna ett exempel:
Jag tycker Adobe måste få huvudet ur röven och börja migrera till Linux.
Dom stödjer ju redan både Windows och macOS.

En PDF-redigerare som Acrobat Reader Pro är ett måste för mig. Kommer aldrig kunna flytta till Linux endast, så länge denna programvara inte existerar i Linux.

Är nöjd med de programvaror som finns till Linux, finns inget jag saknar från M$.
Problemet är oftast användaren som är så van att just använda ett specifikt program utan att orka lära sig andra program. För det vanlige användaren så ska det inte vara några större problem, och oftast är det inte alls svårt att lära sig nya program eftersom de är oftast väldigt lika.

Angående Adobe så finns det säkert ett +50 tal olika programvaror där du kan editera en PDF fil. (hittade 46 st med en enkel sökning).

Finns för mycket förutfattade meningar om Linux för den M$ älskande användaren.
Senast redigerad av mattias_r 2025-01-28 kl. 20:48.
Citera
2025-01-28, 20:51
Moderator
vhes avatar
Citat:

Det hade varit käckt med en knapp som frammanade yppiga nymfomaner, skapade världsfred, och fick Annika Strandhäll att sluta Twittra. I övrigt vet jag inte, riktigt...

Om du pratar om saker som inte återfinns i andra OS heller så är det nog inte mycket. Ibland önskar jag kanske att mjukvarustödet för vissa Windows-mjukvaror hade varit bättre - t.ex. Pyttemjuks Office-program, men å andra sidan är jag för det mesta glad att de inte funkar så bra, för att de är värdelösa energitjuvar och alternativen vi har för att lösa samma problem i regel är behagligare att använda. Att kunna säga "näh, funkar inte hos mig, vad sägs om en reST-fil?" är helt ärligt rätt skönt.

Citat:
I slutändan är det endast funktionaliteten hos programmet som är viktigast för mig.

Pah-thuuie. En rätt relevant del i funktionaliteten hos ett program är, för mig, att funktionaliteten kommer att finnas kvar även imorgon, att den inte stjäl mina lösenord och att den inte rapporterar mina demokratiska sympatier till Xi Jinping. RMS sa en gång - eller gissningsvis tusentals gånger, eftersom han säkerligen kör samma talk gång på gång, men jag har i alla fall bara hört honom säga det en gång - "There are two kinds of proprietary software. First, there is propriatery software which we know to be malicious; and second, there's proprietary software which we don't yet know whether it's malicious or not."

Kruxet med proprietär programvara är att man inte vet var man har det, att man verkligen inte vet var det kommer vara imorgon, och att man är utlämnad till att eventuella problem man upplever anses viktiga nog för tillverkaren att lösa. Det är inte bara ideologiskt navelskådande.

Amen aaaah... skärmar med olika DPI, förresten. Att det funkade bra. Det hade möjligen varit lite mysigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in