Citat:
Ursprungligen postat av
PumpDump2
Vad är det för funktioner som ni saknar i Linux?
Det hade varit käckt med en knapp som frammanade yppiga nymfomaner, skapade världsfred, och fick Annika Strandhäll att sluta Twittra. I övrigt vet jag inte, riktigt...
Om du pratar om saker som inte återfinns i andra OS heller så är det nog inte mycket. Ibland önskar jag
kanske att mjukvarustödet för vissa Windows-mjukvaror hade varit bättre - t.ex. Pyttemjuks Office-program, men å andra sidan är jag för det mesta glad att de
inte funkar så bra, för att de är värdelösa energitjuvar och alternativen vi har för att lösa samma problem i regel är behagligare att använda. Att kunna säga
"näh, funkar inte hos mig, vad sägs om en reST-fil?" är helt ärligt rätt skönt.
Citat:
Ursprungligen postat av
PumpDump2
I slutändan är det endast funktionaliteten hos programmet som är viktigast för mig.
Pah-thuuie. En rätt relevant del i
funktionaliteten hos ett program är, för mig, att funktionaliteten kommer att finnas kvar även imorgon, att den inte stjäl mina lösenord och att den inte rapporterar mina demokratiska sympatier till Xi Jinping. RMS sa en gång - eller gissningsvis tusentals gånger, eftersom han säkerligen kör samma
talk gång på gång, men jag har i alla fall bara hört honom säga det en gång -
"There are two kinds of proprietary software. First, there is propriatery software which we know to be malicious; and second, there's proprietary software which we don't yet know whether it's malicious or not."
Kruxet med proprietär programvara är att man inte vet var man har det, att man
verkligen inte vet var det kommer vara imorgon, och att man är utlämnad till att eventuella problem man upplever anses viktiga nog för tillverkaren att lösa. Det är inte
bara ideologiskt navelskådande.
Amen
aaaah... skärmar med olika DPI, förresten. Att det funkade bra. Det hade möjligen varit lite mysigt.