Citat:
Gör du? För det är massor av stora företag som lägger miljoner av dollar på utveckling av Linux.
Den här tråden illustrerar rätt tydligt att det inte är något i OS'et i sig som folk saknar för att köra det som deskstop o.dyl. utan att tillverkare av propritära program ska stödja det. Det klassiska kyckling-ägg-problemet.
Men det är i stora delar löst med utvecklingen av Wine (och Proton) på senare år. Linux är idag nästan mer Windows-kompatibelt än Windows nu.
Citat:
Anledningen till den utvecklingen, och det är inte bara Microsoft utan de flesta stora namn, är att det ger mycket mer pengar i längden när folk hyr och betalar månadsavgift istället för att köpa en gång. Tyvärr verkar det finnas gott om folk som inte ser detta. Lite samma problem som med lån och avbetalning.
Citat:
Det är precis så det är åtminstone med Steam. Funkar precis som i Windows. Klicka installera och starta. Absolut är det rätt så få spel som är portade till Linux men om man inte är ideologisk utan praktisk så spelar det ingen roll längre. Över 80% av hela Steams katalog av spel funkar under Linux med Proton.
Enda som är problematiskt är online multiplayer spel som använder olika anti-cheat där utvecklarna inte bryr sig om att aktivera det för Linux samt några spel med besvärlig DRM.
Lite ironiskt förresten att jag sitter här och nästan gör reklam för Steam när jag själv inte använder det av ideologiska skäl (jag vill äga mina spel, köper enbart från GOG, Itch och Humble). Men Valve har tveklöst gjort en enorm insats för att förbättra användbarheten av Linux.
De förtjänar succén med deras Steam Deck.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-01-30 kl. 20:47.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-01-30 kl. 20:47.