2025-01-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag saknar stora företag som lägger miljoner av dollar på att utveckla operativsystemet.

Gör du? För det är massor av stora företag som lägger miljoner av dollar på utveckling av Linux.

Den här tråden illustrerar rätt tydligt att det inte är något i OS'et i sig som folk saknar för att köra det som deskstop o.dyl. utan att tillverkare av propritära program ska stödja det. Det klassiska kyckling-ägg-problemet.

Men det är i stora delar löst med utvecklingen av Wine (och Proton) på senare år. Linux är idag nästan mer Windows-kompatibelt än Windows nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
...tvunget måste tvinga på kunderna live service-skräp som absolut ingen vill ha.

Anledningen till den utvecklingen, och det är inte bara Microsoft utan de flesta stora namn, är att det ger mycket mer pengar i längden när folk hyr och betalar månadsavgift istället för att köpa en gång. Tyvärr verkar det finnas gott om folk som inte ser detta. Lite samma problem som med lån och avbetalning.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Lyckas Linux få spel att fungera på samma sätt som i Windows - jag köper ett spel, installerar det och det fungerar direkt, då byter nog många förutom mig, för det är absolut den viktigaste biten för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av figeg
Samma här.

Spel med.

Det är precis så det är åtminstone med Steam. Funkar precis som i Windows. Klicka installera och starta. Absolut är det rätt så få spel som är portade till Linux men om man inte är ideologisk utan praktisk så spelar det ingen roll längre. Över 80% av hela Steams katalog av spel funkar under Linux med Proton.

Enda som är problematiskt är online multiplayer spel som använder olika anti-cheat där utvecklarna inte bryr sig om att aktivera det för Linux samt några spel med besvärlig DRM.

Lite ironiskt förresten att jag sitter här och nästan gör reklam för Steam när jag själv inte använder det av ideologiska skäl (jag vill äga mina spel, köper enbart från GOG, Itch och Humble). Men Valve har tveklöst gjort en enorm insats för att förbättra användbarheten av Linux.

De förtjänar succén med deras Steam Deck.
Senast redigerad av GrayPagan 2025-01-30 kl. 20:47.
Citera
2025-01-30, 20:33
Citat:
Jag saknar stora företag som lägger miljoner av dollar på att utveckla operativsystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av figeg
Samma här.

Nu vet jag inte hur mycket de lägger på att utveckla Linux, men Intel, Google, Oracle osv. bidrar väldigt mycket till att utveckla kärnan. Även om de lade miljontals dollar på det, så skulle ingenting förändras för det är inte där problemet ligger. Du behöver ett företag som tar det som finns samt bygger nytt och sätter samman detta till ett OS som hemanvändare kan använda. Kanske t.o.m. med sina egna appar osv. Oj, vänta, det har ju redan hänt. ChromeOS och SteamOS heter ju det.

Tillägg: Sedan har du ju Canonical och nyligen uppköpta Red Hat. De har knappast lagt småpengar på att utveckla Linux.
Senast redigerad av Chinisan 2025-01-30 kl. 20:37.
Citera
2025-01-30, 20:37
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Nu vet jag inte hur mycket de lägger på att utveckla Linux, men Intel, Google, Oracle osv. bidrar väldigt mycket till att utveckla kärnan. Även om de lade miljontals dollar på det, så skulle ingenting förändras för det är inte där problemet ligger. Du behöver ett företag som tar det som finns samt bygger nytt och sätter samman detta till ett OS som hemanvändare kan använda. Kanske t.o.m. med sina egna appar osv. Oj, vänta, det har ju redan hänt. ChromeOS och SteamOS heter ju det.

Små enkla operativsystem. När konkurrerar Lin mot Win då?
Citera
2025-01-30, 20:41
Citat:
Små enkla operativsystem. När konkurrerar Lin mot Win då?

Vadå små enkla operativsystem? Det kommer inte komma "ett Linux" som konkurrerar mot Windows, utan det närmaste du kommer är om något alternativ i stil med ChromeOS dyker upp. Det verkar ha uppemot 8% i USA, men annars typ 4%. Vad är det du vill ha egentligen eller förväntar dig ska komma?
Citera
2025-01-30, 20:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Vadå små enkla operativsystem? Det kommer inte komma "ett Linux" som konkurrerar mot Windows, utan det närmaste du kommer är om något alternativ i stil med ChromeOS dyker upp. Det verkar ha uppemot 8% i USA, men annars typ 4%. Vad är det du vill ha egentligen eller förväntar dig ska komma?

Jag förväntar mig att när jag köper spel så ska det finnas en pingvin på spelet som tyder på kompabilitet för Linux.

När jag jobbar så vill jag förvänta mig att SolidWorks har också likadan pingvin.
Citera
2025-01-30, 20:59
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det är precis så det är åtminstone med Steam. Funkar precis som i Windows. Klicka installera och starta. Absolut är det rätt så få spel som är portade till Linux men om man inte är ideologisk utan praktisk så spelar det ingen roll längre. Över 80% av hela Steams katalog av spel funkar under Linux med Proton.

Enda som är problematiskt är online multiplayer spel som använder olika anti-cheat där utvecklarna inte bryr sig om att aktivera det för Linux samt några spel med besvärlig DRM.

Lite ironiskt förresten att jag sitter här och nästan gör reklam för Steam när jag själv inte använder det av ideologiska skäl (jag vill äga mina spel, köper enbart från GOG, Itch och Humble). Men Valve har tveklöst gjort en enorm insats för att förbättra användbarheten av Linux.

De förtjänar succén med deras Steam Deck.

Heroic Launcher för Gog, Epic and amazon-spel, funkar nästintill lika bra som stems launcher.
Citera
2025-01-30, 21:02
Citat:
Jag förväntar mig att när jag köper spel så ska det finnas en pingvin på spelet som tyder på kompabilitet för Linux.

När jag jobbar så vill jag förvänta mig att SolidWorks har också likadan pingvin.

Det kommer aldrig hända för det finns inte ett Linux. Ev. kan du få se att det finns som flatpaks eller för Ubuntu, Debian eller någon annan distribution. Detta hur man utvecklar och leverar mjukvara till Linux har ju varit ett enormt problem då man antingen fått utveckla för Debian, Ubuntu, Fedora eller vilken distribution vi nu talar om. Flatpaks gör det iaf lite enklare.

Många av de som använder Linux verkar inte spec. intresserade av proprietär mjukvara och de den överväldigande majoriteten av datoranvändarna kör det OS som datorn kommer med, om de nu ens har en dator. Så länge det inte kommer något i stil med Chromebooks men med något som är mer "ett vanligt desktop OS" så kommmer "Linux" komma upp till en sådan betydande del att det är värt för Adobe att utveckla t.ex. Photoshop dit.
Citera
2025-01-30, 21:04
Citat:

Och just det, angående spel. Det finns ingen pingvin (vad jag vet) op Steam, men det står om spelet fungerar på Linux vilket många spel gör.
Citera
2025-01-30, 23:39
Avstängd
Knivur-273s avatar
Bara att vissa programvaror icke är kompatibla, och att simulering av windows nedsätter beräkningskraften mycket starkt.
Citera
2025-01-31, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Bara att vissa programvaror icke är kompatibla, och att simulering av windows nedsätter beräkningskraften mycket starkt.
Därför jag alltid ”dual-bootar” Win och Linux på mina system.

rEFInd är ett bra verktyg för detta. Kan konfigureras precis som du vill, och enkelt att installera via Linux. Mycket snyggare och bättre än tex Grub eller Microsofts boot-verktyg.

Dagens datorer bootar ju riktigt snabbt.
För mer seriösa & krävande uppgifter skulle jag aldrig använda virtuella maskiner.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-31 kl. 00:30.
Citera
2025-01-31, 00:53
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Därför jag alltid ”dual-bootar” Win och Linux på mina system.

rEFInd är ett bra verktyg för detta. Kan konfigureras precis som du vill, och enkelt att installera via Linux. Mycket snyggare och bättre än tex Grub eller Microsofts boot-verktyg.

Dagens datorer bootar ju riktigt snabbt.
För mer seriösa & krävande uppgifter skulle jag aldrig använda virtuella maskiner.
Jo, min gamla dator bootar ganska fort med sin solid-state-hårrdisk, men beräkningskraften är nog för svag för att imitera alla Windows-baserade program, framförallt Autodesk Inventor.
Citera
2025-01-31, 06:08
Medlem
mattias_rs avatar
Om vi pratar spel så finns det spel som körs bättre i Linux än i Windows och de körs utan windowsemulator, bättre ping, fps osv. Även program och utvecklare börjar mer och mer gå över till Linux för att det kräver inte lika mycket "kraft".

Framtiden lär visa men tvivlar stort att Linux kommer ta över marknaden de närmsta 20 åren, bra dock att det finns alternativ till M$ träsket.

För den vanliga användaren som sitter med crackade program de kör någon gång i månaden så tycker jag att dessa borde testa Linux och använda program för att lösa vad de nu ska göra.

Kör 100% Linux och saknar inget program eller spel som jag använde i Windows, många utav dem funkar i Linux eller så använder jag liknande eller nya programvaror.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jo, min gamla dator bootar ganska fort med sin solid-state-hårrdisk, men beräkningskraften är nog för svag för att imitera alla Windows-baserade program, framförallt Autodesk Inventor.

Betalar man ~40k för ett program varje år så förstår jag att man använder den hårdvaran och mjukvaran som programtillverkaren stöder. Har man inte den ekonomin så finns det alternativa program för flera olika operativsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in