Citat:
Ursprungligen postat av
PumpDump2
Du har rätt men överdriver samtidigt. Jag slår vad om du också använder minst 50% proprietär programvara på daglig basis. Spotify, Steam, Discord för att nämna några. Du tycker nog också funktionaliteten hos en app är det viktigaste i praktiken.
Det finns mycket överdrivet ideologiskt dravel av hardcore Linux fans. (Säger inte du)
Ptja. Jag använder Steam. Å andra sidan så är det inte något som skulle göra så mycket om det försvann. Det är "bara" spel (säger jag som inbiten gamer), inget som är direkt
nödvändigt. Just spel ser jag lite som ett undantag där proprietär kod är någorlunda acceptabelt, även om de samtidigt är ett bra exempel på hur mycket användarna du kan
abusas av utvecklarna. Flertalet spel går ju ö.h.t. inte att spela utan att man explicit installerar
spyware på sin dator. Rent vansinne.
I jobbet är jag påtvingad Office 365 via webben. Fullständigt värdelöst, på (och ofta förbi) gränsen till helt oanvändbart. Man kan lugnt säga att det inte är något jag skulle sakna om det upphörde att existera imorgon, så där är ju proprietärt en fördel kanske. Hällristningar är en trevligare användarupplevelse. Ingen har valt den plattformen för att den är
bättre än något annat. Det är enkom
network effect.
Citat:
Ursprungligen postat av
PumpDump2
Samma problem finns ju även med öppen programvara. Inte ovanligt att populära program helt plötsligt slutas underhållas och uppdateras av utvecklaren.
Njae. Om populära Open Source-program överges så kan någon annan ta upp underhållet. Kan inte komma på något som faktiskt övergivits och varit saknat på riktigt. Däremot är det inte alls ovanligt att projekt får nytt ledarskap, eller helt enkelt
forkas när de stagnerar.