2025-01-29, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Jag tror Linux Torvalds är helt felt ute, när han säger att det är en nackdel att Linux existerar i så många olika distributioner. Det är snarare det som är styrkan med Linux skulle jag säga.

Jag tror Valve har löst gåtan för hur Linux ska få större spridning.
(Även Google till viss del med deras Chromebooks).

Lösningen är att helt enkelt att företag får börja sälja hårdvara som drivs av Linux.
Det är ju så dom vanliga konsumenterna har kommit till att använda macOS och Windows mest.
99.9% av hårdvaran som säljs, kommer ju med någon av dom 2 nämnda operativsystemen förinstallerade.

Linux skulle må bättre av färre distributioner. Det för många smaker och välja på.. Även om idén med öppen källkod är att du skall kunna ta olika mjukvara delar och sedan sätta ihop det ett system som passar dej.

Ubuntu har visat vad skåpet skall stå, genom att ta fram en distribution som fungera på mycket hårdvara och populär.
Skulle docka vilja ha en ubuntu som är RHEL ( Almalinux och m fl ) dvs man kör bara genomtestade saker. RHEL kör fortfarande Kernel 5.
Citera
2025-01-29, 06:44
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Är nöjd med de programvaror som finns till Linux, finns inget jag saknar från M$.
Problemet är oftast användaren som är så van att just använda ett specifikt program utan att orka lära sig andra program. För det vanlige användaren så ska det inte vara några större problem, och oftast är det inte alls svårt att lära sig nya program eftersom de är oftast väldigt lika.

Angående Adobe så finns det säkert ett +50 tal olika programvaror där du kan editera en PDF fil. (hittade 46 st med en enkel sökning).

Finns för mycket förutfattade meningar om Linux för den M$ älskande användaren.
Det är ofta ett vanligt argument av Linux användare att det finns liknande program som är precis lika bra som det som användas som standard.

Detta är dock helt enkelt en lögn. Ta t.ex. Gimp. Jag gillar Gimp för det jag gör, men jämfört med Photoshop saknar Gimp tusentals funktioner…

Sen om man jobbar så det finns det ju ofta program som är standard inom valfri industrin. Som man med fördel bör fokusera på att lära sig i första hand.

Om någon känner till EN bra pdf-redigerare till Linux så lyssnar jag gärna.
Senast redigerad av PumpDump2 2025-01-29 kl. 06:53.
Citera
2025-01-29, 06:52
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfritt2035
Linux skulle må bättre av färre distributioner. Det för många smaker och välja på.. Även om idén med öppen källkod är att du skall kunna ta olika mjukvara delar och sedan sätta ihop det ett system som passar dej.

Ubuntu har visat vad skåpet skall stå, genom att ta fram en distribution som fungera på mycket hårdvara och populär.
Skulle docka vilja ha en ubuntu som är RHEL ( Almalinux och m fl ) dvs man kör bara genomtestade saker. RHEL kör fortfarande Kernel 5.
Det är därför dom flesta nya eller alternativa distributioner är baserade på just Ubuntu.
Ubuntu eller Arch är väldigt bra att använda som bas när man skapar en ny distribution.

Jag tycker fortfarande det är bra det finns många alternativ.

Enda nackdelen är väl att hjulet måste återuppstå gång på gång i många fall. (Slöseri av arbetstid)
Det positiva är att om någon distro plötsligt gör många dåliga beslut, är det bara att hoppa till nästa.

Det kan man inte säga om macOS eller Windows där folk istället drömmer tillbaka till sin favorit version, eftersom dom är evigt fast med ett alternativ.
Citera
2025-01-29, 07:04
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Pah-thuuie. En rätt relevant del i funktionaliteten hos ett program är, för mig, att funktionaliteten kommer att finnas kvar även imorgon, att den inte stjäl mina lösenord och att den inte rapporterar mina demokratiska sympatier till Xi Jinping. RMS sa en gång - eller gissningsvis tusentals gånger, eftersom han säkerligen kör samma talk gång på gång, men jag har i alla fall bara hört honom säga det en gång - "There are two kinds of proprietary software. First, there is propriatery software which we know to be malicious; and second, there's proprietary software which we don't yet know whether it's malicious or not."

Kruxet med proprietär programvara är att man inte vet var man har det, att man verkligen inte vet var det kommer vara imorgon, och att man är utlämnad till att eventuella problem man upplever anses viktiga nog för tillverkaren att lösa. Det är inte bara ideologiskt navelskådande.

Amen aaaah... skärmar med olika DPI, förresten. Att det funkade bra. Det hade möjligen varit lite mysigt.
Du har rätt men överdriver samtidigt. Jag slår vad om du också använder minst 50% proprietär programvara på daglig basis. Spotify, Steam, Discord för att nämna några. Du tycker nog också funktionaliteten hos en app är det viktigaste i praktiken.
Det finns mycket överdrivet ideologiskt dravel av hardcore Linux fans. (Säger inte du)

Samma problem finns ju även med öppen programvara. Inte ovanligt att populära program helt plötsligt slutas underhållas och uppdateras av utvecklaren.
Citera
2025-01-29, 07:13
Medlem
Saknar inget speciellt. Bra med en myriad av alternativ. Just det är irriterande för windooze som
vill att fårskocken ska sitta inlåst med ett alternativt och helst sen ska betala prenumerationstjänster
för att det ska fortsätta funka.
Diskussioner med länkar om linux på facebook hamnar förresten nu i kategorin "malware" och tas bort av dess moderatorer läste jag på forumet hacker news. Alla fall en del som upplevt det nyligen.
Vilken ironi då facbook driftas via linux servrar.
Citera
2025-01-29, 07:18
Citat:
Det är ofta ett vanligt argument av Linux användare att det finns liknande program som är precis lika bra som det som användas som standard.

Detta är dock helt enkelt en lögn. Ta t.ex. Gimp. Jag gillar Gimp för det jag gör, men jämfört med Photoshop saknar Gimp tusentals funktioner…
Håller med dig där.

Använder också Gimp, och det är tillräckligt för mina behov. Men att säga att det är lika bra som Photoshop är helt enkelt inte sant.
Citera
2025-01-29, 07:40
Moderator
vhes avatar
Citat:
Du har rätt men överdriver samtidigt. Jag slår vad om du också använder minst 50% proprietär programvara på daglig basis. Spotify, Steam, Discord för att nämna några. Du tycker nog också funktionaliteten hos en app är det viktigaste i praktiken.
Det finns mycket överdrivet ideologiskt dravel av hardcore Linux fans. (Säger inte du)

Ptja. Jag använder Steam. Å andra sidan så är det inte något som skulle göra så mycket om det försvann. Det är "bara" spel (säger jag som inbiten gamer), inget som är direkt nödvändigt. Just spel ser jag lite som ett undantag där proprietär kod är någorlunda acceptabelt, även om de samtidigt är ett bra exempel på hur mycket användarna du kan abusas av utvecklarna. Flertalet spel går ju ö.h.t. inte att spela utan att man explicit installerar spyware på sin dator. Rent vansinne.

I jobbet är jag påtvingad Office 365 via webben. Fullständigt värdelöst, på (och ofta förbi) gränsen till helt oanvändbart. Man kan lugnt säga att det inte är något jag skulle sakna om det upphörde att existera imorgon, så där är ju proprietärt en fördel kanske. Hällristningar är en trevligare användarupplevelse. Ingen har valt den plattformen för att den är bättre än något annat. Det är enkom network effect.

Citat:
Samma problem finns ju även med öppen programvara. Inte ovanligt att populära program helt plötsligt slutas underhållas och uppdateras av utvecklaren.

Njae. Om populära Open Source-program överges så kan någon annan ta upp underhållet. Kan inte komma på något som faktiskt övergivits och varit saknat på riktigt. Däremot är det inte alls ovanligt att projekt får nytt ledarskap, eller helt enkelt forkas när de stagnerar.
Citera
2025-01-29, 08:04
Bannlyst
Citat:
Det är därför dom flesta nya eller alternativa distributioner är baserade på just Ubuntu.
Ubuntu eller Arch är väldigt bra att använda som bas när man skapar en ny distribution.

Jag tycker fortfarande det är bra det finns många alternativ.

Enda nackdelen är väl att hjulet måste återuppstå gång på gång i många fall. (Slöseri av arbetstid)
Det positiva är att om någon distro plötsligt gör många dåliga beslut, är det bara att hoppa till nästa.

Det kan man inte säga om macOS eller Windows där folk istället drömmer tillbaka till sin favorit version, eftersom dom är evigt fast med ett alternativ.

Det är väl det som fördelen med Linux, medan windows 11 är full proppad med en massa skit och man måste ha MS konto , det ploppar upp en massa skit tid och otid. Så är linux rent ifrån sånt skit. Ibland blir man vansinne man lockar in på win 11 system, det popups hela tiden.
Citera
2025-01-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bra videoredigering. Problemfri ljudproduktion och tillgång till alla VSTs.

Nuke från Foundry stöds på Linux, men det kanske inte är vad du är ute efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfritt2035

Förstår inte riktigt, känns som att det du skriver är motsägande eller att du vill ha det bästa av två världar - vilket är svårt att uppnå. Vill du ha bleeding edge, använd det. Vill du ha stabila saker som är väl genomtestade, använd det(?).

Annars är kanske Fedora ett Ok-ish alternativ om du vill gå mer mot RHEL?

Själv skulle jag gärna se bättre stöd för spel och "gaming"-hårdvara på Linux.
Senast redigerad av sudoerz 2025-01-29 kl. 09:08.
Citera
2025-01-29, 08:59
Medlem
Började gå igenom listan med installerade program på datorn och tröttnade på räknandet vid 30 program när jag blev osäker på om varje programversion som är installerad ska räknas eller ej & som ej går att ersätta med nåt substitut och då räknade jag inte ens med m$ office paketet som ofta behövs i arbetet.
Citera
2025-01-29, 09:17
Bank-ID.
Citera
2025-01-29, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sudoerz
Nuke från Foundry stöds på Linux, men det kanske inte är vad du är ute efter.

Förstår inte riktigt, känns som att det du skriver är motsägande eller att du vill ha det bästa av två världar - vilket är svårt att uppnå. Vill du ha bleeding edge, använd det. Vill du ha stabila saker som är väl genomtestade, använd det(?).

Annars är kanske Fedora ett Ok-ish alternativ om du vill gå mer mot RHEL?

Själv skulle jag gärna se bättre stöd för spel och "gaming"-hårdvara på Linux.

Fedora är red hat expriment distrubtion. Det skall vara LTS status på den. Nu börja väl Ubuntu 24.04 bli stabil, men den har fortfarande en del konstigheter för sej på min stationära dator. Den fungera dock ok på annan hårdvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in