2025-04-21, 16:18
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Okej. Man kan inte köra Adobe Creative cloud på Linux. Apropå.

Ok ok som nån sysslat med med grafisk design, bildredigering och illustration och använt Linux i en herrans massa år - ge det ett försök.
Adobe kommer inte bli bättre, dom har bajsifierat sitt eget program konstant det senaste decenniet och nuvarande software as a service grej kommer bara bli mer och mer av deras företagskoncept ju längre det går.

Så jag menar inte att du ska göra det för nån sorts idealistisk orsak utan för att det kommer komma en punkt där du inte kommer kunna använda Adobes svit längre, och att bekanta sig och utforska den genuint kompetenta samlingen alternativ kommer ligga dig i fatet när det händer.

(Jag menar det är SJUKT brett på Linuxfronten nu för oss - Gimp är inte enda alternativet och flera studios går långsamt över till alternativen som först byggdes för oss men nu kommit till Windows och Android och i viss mån Mac - som Krita t.ex för rena illustrationer)
Citera
2025-04-21, 16:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok ok som nån sysslat med med grafisk design, bildredigering och illustration och använt Linux i en herrans massa år - ge det ett försök.
Adobe kommer inte bli bättre, dom har bajsifierat sitt eget program konstant det senaste decenniet och nuvarande software as a service grej kommer bara bli mer och mer av deras företagskoncept ju längre det går.

Så jag menar inte att du ska göra det för nån sorts idealistisk orsak utan för att det kommer komma en punkt där du inte kommer kunna använda Adobes svit längre, och att bekanta sig och utforska den genuint kompetenta samlingen alternativ kommer ligga dig i fatet när det händer.

(Jag menar det är SJUKT brett på Linuxfronten nu för oss - Gimp är inte enda alternativet och flera studios går långsamt över till alternativen som först byggdes för oss men nu kommit till Windows och Android och i viss mån Mac - som Krita t.ex för rena illustrationer)

Frågan är vad jag saknar i Linux.
Jag har använt Gentoo Linux i hundra år innan jag gick över till MacOS.
Jag saknar native-stöd av Adobes ekosystem i Linux. Det är mitt svar.
Att det sedan går att kompromissa upp och ned och hit och dit är inte relevant.
Jag jobbar seamless mellan Illustrator, Lightroom classic, InDesign, After effects och Photoshop idag.
Det kan jag inte göra i Linux.
Citera
2025-04-22, 19:47
Medlem
snabeldjuret1s avatar
I allmänhet fungerar Linux helt okej för mina behov. Dock tycker jag att det kan vara bättre med fler musikproduktionsprogram eller videoredigeringsprogram. FL Studio och Ableton till exempel är båda bra DAWs som jag har använt fast de har ingen Linux-support.
Citera
2025-04-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabeldjuret1
I allmänhet fungerar Linux helt okej för mina behov. Dock tycker jag att det kan vara bättre med fler musikproduktionsprogram eller videoredigeringsprogram. FL Studio och Ableton till exempel är båda bra DAWs som jag har använt fast de har ingen Linux-support.

Ableton Live är största anledningen till att jag inte kör Linux fullt ut.
Citera
2025-04-24, 22:45
Medlem
snabeldjuret1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Ableton Live är största anledningen till att jag inte kör Linux fullt ut.
Japp, synd. Har just nu två datorer, en som kör Windows 10 LTSC och en som kör Arch XFCE. Kommer att antingen köra en dual-boot setup i framtiden av musikproduktionsskäl eller så kör jag helt enkelt en egen dator som är bara för musikproduktion.
Citera
2025-04-24, 22:46
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Vad är det för funktioner som ni saknar i Linux?
För mig är det att flera proprietära-utvecklare även måste börja stödja och utveckla för Linux NU...

För att nämna ett exempel:
Jag tycker Adobe måste få huvudet ur röven och börja migrera till Linux.
Dom stödjer ju redan både Windows och macOS.

En PDF-redigerare som Acrobat Reader Pro är ett måste för mig. Kommer aldrig kunna flytta till Linux endast, så länge denna programvara inte existerar i Linux.

Tycker det är löjligt att så många Linux-fans är emot proprietär programvara.
Speciellt eftersom Linux i sig är så öppet. Ingen som tvingar vad du ska installera, eller inte.

Att folk är emot proprietär programvara, för att programvaran ibland kan kosta pengar får jag acceptera.
Men låt oss inte låstas som att Linux-användare inte vet hur man fixar piratkopierad programvara.

I slutändan är det endast funktionaliteten hos programmet som är viktigast för mig.
Även om öppen-källkod är optimal, och det öppnar för så mycket möjligheter.

Bankid till Linux hade ju varit nåt.
Citera
2025-04-26, 01:01
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bra videoredigering.

Den bästa är ju DaVinci Resolve och är till och med gratis (om man inte ska ha saker över 4K).

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Problemfri ljudproduktion och tillgång till alla VSTs.

It's so tiresome. Har gett upp på Linux av just denna anledning. Irriterande att allt video relaterat går att kör med 100% Linux, men inte ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in