• 1
  • 2
2025-01-27, 08:20
Medlem
sillodills avatar
Jag funderar på att skaffa ny telefon. Har nu en Galaxy S20 och är väl egentligen rätt nöjd. Men känner ändå att det vore gött att byta upp sig lite.

Användningsområden för telefonen är primart surf, musik/poddar ibland och kika lite YouTube (även om det sistnämnda främst sker på tv). Spela gör jag sällan/aldrig på telefonen, men det kanske kan hända i framtiden om jag skulle få massa tid över (otroligt). Vem vet?

Comviq har just nu Galaxy S24 Ultra som "månadens telefon". De har också OnePlus 13. Dessa telefoner säljs just nu till samma pris.

OnePlus har bättre batteri, processor och eventuellt mer ram, beroende på vilken variant man väljer. Kamerorna är det olika bud om. Vissa säger att S24 har bättre och andra säger att de är likvärdiga och att det handlar mer om personliga preferenser.

S24 har den där pennan. Betvivlar dock att min användning av den kommer vara speciellt stort. Den har också längre support för uppdateringar. Ekosystemet och operativsystemet är man ju bekant med sedan tidigare (har typ bara haft Samsung de senaste tio åren). Om det är bättre än OxygenOS vet jag inte. De flesta säger att det sistnämnda är snabbare (snabbare responstid typ).

Galaxy-telefoner överlag har väl också mer tillbehör vad jag förstår.

De flesta jämförelser jag tittat på tar alltid in priset som en stor/viktig faktor i beräkningen. Men i mitt fall här nu så ligger de ju exakt lika prismässigt.

Så. Vad hade ni valt och vad råder ni mig till?
Citera
2025-01-27, 08:25
Avstängd
67arigGubbes avatar
Råder dig till att behålla din s20 tills den slutar funka. Du säger ju själv att de inte är nåt fel på den, ändå ska du köpa en ny? En telefon är idag de dummaste man kan köpa då något knappt förändras.. lite större skärm mm. Man köper en ny då ens telefon kraschar ellee blir extremt trög.
Citera
2025-01-27, 19:07
Medlem
sillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Råder dig till att behålla din s20 tills den slutar funka. Du säger ju själv att de inte är nåt fel på den, ändå ska du köpa en ny? En telefon är idag de dummaste man kan köpa då något knappt förändras.. lite större skärm mm. Man köper en ny då ens telefon kraschar ellee blir extremt trög.

Du har kanske rätt. Det jag främst vill åt är bättre kamera och snabbare laddning. Någon skulle då kanske kunna invända och säga att man får en rätt bra kamera för typ 15000 eller vad totalkostnaden blir. Det är sant och jag har själv tänkt på det. Men det är rätt smidigt att ha en hyfsad kamera i telefonen, som man ju alltid bär med sig.

Inga fler kommentarer på ämnet, någon?
Citera
2025-01-27, 19:13
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Vad hade ni valt?

Ny rubrik: Vilken hade ni valt mellan Galaxy S24 Ultra och OnePlus 13?

/Mod

Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: köpråd
/Moderator
Citera
2025-01-27, 20:16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillodill
Du har kanske rätt. Det jag främst vill åt är bättre kamera och snabbare laddning. Någon skulle då kanske kunna invända och säga att man får en rätt bra kamera för typ 15000 eller vad totalkostnaden blir. Det är sant och jag har själv tänkt på det. Men det är rätt smidigt att ha en hyfsad kamera i telefonen, som man ju alltid bär med sig.

Inga fler kommentarer på ämnet, någon?

I ditt första inlägg är det surf, musik, poddar och youtube som är viktigast. Då kan du behålla din nuvarande telefon tills den dör, ingen ny fixar det bättre än den du har. I nästa inlägg är det bättre kamera och laddning som är prio. Oneplus ser ut att ha något bättre kamera om man läser tester, men hur bra bilden blir beror mer på den som tar bilden än på kameran. Du har redan en hyfsad (bra) kamera i din S20.
Citera
2025-01-27, 22:01
Medlem
sillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
I ditt första inlägg är det surf, musik, poddar och youtube som är viktigast. Då kan du behålla din nuvarande telefon tills den dör, ingen ny fixar det bättre än den du har. I nästa inlägg är det bättre kamera och laddning som är prio. Oneplus ser ut att ha något bättre kamera om man läser tester, men hur bra bilden blir beror mer på den som tar bilden än på kameran. Du har redan en hyfsad (bra) kamera i din S20.

Viktigast och viktigast... Det var mer ett mått på vad jag behöver prestandamässigt. Och det klarar ju S20 utan problem såklart.

Men bra kamera känns viktigt. Och som du säger så är ju denna kamera helt okej ändå. Snabbladdningen är lockande och vore najs.

Men så här då. Nu när de båda ligger exakt likadant prismässigt. Vilken hade du/ni då valt om ni skulle välja någon av dessa två?
Citera
2025-01-28, 03:11
OnePlus 13 har kamera från Hasselblad och överlägsen prestanda. Min erfarenhet av äldre OnePlus är att de håller hög kvalitet. Jag hade valt den.

https://www.oneplus.com/se/oneplus-13
Citera
2025-01-28, 09:15
Medlem
https://www.phonearena.com/phones/co...es/12113,12427
Jämförelse sida vid sida, One+ 13 verkar bättre på allt.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-01-28 kl. 09:18.
Citera
2025-01-28, 10:03
Medlem
prokaryotkungens avatar
Råkade köpa en modern Samsung sist jag köpte mobil. Blev väl lurad av specifikationerna.
Skulle ALDRIG köpa en Samsung igen. Deras OneUI androidförstörare och deras jävla idiotiska AI som är på en utvecklingsstörd 4-årings nivå gör mig så jävla arg att jag skulle vilja se den här telefonen flyga åt helvete.

Tänk inte ens på Samsung. Sky dem som pesten!
Citera
2025-01-28, 12:14
Medlem
sillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
https://www.phonearena.com/phones/co...es/12113,12427
Jämförelse sida vid sida, One+ 13 verkar bättre på allt.

Fast det där är inte S24 Ultra.
Citera
2025-01-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillodill
Fast det där är inte S24 Ultra.
Fast det gäller även vid jämförelse med Ultra.
https://www.phonearena.com/phones/co...es/12427,12115
Citera
2025-01-28, 14:37
Medlem
sillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Fast det gäller även vid jämförelse med Ultra.
https://www.phonearena.com/phones/co...es/12427,12115

Nej. Där vinner ju Ultran, om än med liten marginal. Om man kollar på total score.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in