2025-01-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillodill
Nej. Där vinner ju Ultran, om än med liten marginal. Om man kollar på total score.
Ändå är det en hel del som är bättre på One+13 tex
högre pixeltäthet, ljusstarkare skärm, bättre processor, bättre GPU, större batteri som klarar högre kräm vid snabbladdning, högre IPklassning plus en del annat
Citera
2025-01-28, 14:57
Medlem
Citat:
Så. Vad hade ni valt och vad råder ni mig till?

Samsung Pay har vissa bankrelaterade funktioner som Oneplus saknar. Jag skulle råda dig att hålla dig till Samsung.
Citera
2025-01-29, 03:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Råder dig till att behålla din s20 tills den slutar funka. Du säger ju själv att de inte är nåt fel på den, ändå ska du köpa en ny? En telefon är idag de dummaste man kan köpa då något knappt förändras.. lite större skärm mm. Man köper en ny då ens telefon kraschar ellee blir extremt trög.

Samsung lovade ett visst antal års säkerhetsuppdateringar när S20 släpptes. Den tiden har nu passerat, men Samsung släpper ändå säkerhetsuppdateringar till modellen, om än med lite längre mellanrum. Men det finns inga garantier att de kommer att fortsätta göra det. Det kan därför vara en god idé att skaffa en ny, fastän det egentligen är dumt att köpa en ny trots att det inte är några fel på mobilens hårdvara.

https://www.androidpolice.com/samsun...agship-galaxy/

Jag skulle välja en ny Samsung, dels för att jag tycker att Samsungs mobiler är superba och dels pga min egen möjligt smått irrationellt paranoida inställning till smartphones från kinesiska bolag som Oneplus.
Citera
2025-01-29, 03:56
Citat:
Ursprungligen postat av antialtist
Samsung Pay har vissa bankrelaterade funktioner som Oneplus saknar. Jag skulle råda dig att hålla dig till Samsung.
Måste man betala för använda Samsungen? Både mobiltelefonerna har Play-butiken och därmed tillgång till samma appar.
Citera
2025-01-29, 04:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efesierbrevet5-31
Måste man betala för använda Samsungen? Både mobiltelefonerna har Play-butiken och därmed tillgång till samma appar.

Samsung pay är gratis att använda som jag förstår det, men jag tror inte att det fungerar på andra telefoner än Samsungs, då det hänger ihop med Samsung Knox på nåt vis.
Citera
2025-01-29, 05:54
Medlem
Citat:

Jag fick reda på det när jag hade problem med Handeldsbanken och inte kunde få pin bytt på mitt bankkort. Tydligen så kan man använda Samsung Pay för att göra detta, inte med någon annan app för just Handeldsbanken. För att använda Samsung Pay måste man ha en Samsungtelefon.
Citera
2025-01-29, 11:35
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Jag funderar på att skaffa ny telefon. Har nu en Galaxy S20 och är väl egentligen rätt nöjd. Men känner ändå att det vore gött att byta upp sig lite.

Användningsområden för telefonen är primart surf, musik/poddar ibland och kika lite YouTube (även om det sistnämnda främst sker på tv). Spela gör jag sällan/aldrig på telefonen, men det kanske kan hända i framtiden om jag skulle få massa tid över (otroligt). Vem vet?

Comviq har just nu Galaxy S24 Ultra som "månadens telefon". De har också OnePlus 13. Dessa telefoner säljs just nu till samma pris.

OnePlus har bättre batteri, processor och eventuellt mer ram, beroende på vilken variant man väljer. Kamerorna är det olika bud om. Vissa säger att S24 har bättre och andra säger att de är likvärdiga och att det handlar mer om personliga preferenser.

S24 har den där pennan. Betvivlar dock att min användning av den kommer vara speciellt stort. Den har också längre support för uppdateringar. Ekosystemet och operativsystemet är man ju bekant med sedan tidigare (har typ bara haft Samsung de senaste tio åren). Om det är bättre än OxygenOS vet jag inte. De flesta säger att det sistnämnda är snabbare (snabbare responstid typ).

Galaxy-telefoner överlag har väl också mer tillbehör vad jag förstår.

De flesta jämförelser jag tittat på tar alltid in priset som en stor/viktig faktor i beräkningen. Men i mitt fall här nu så ligger de ju exakt lika prismässigt.

Så. Vad hade ni valt och vad råder ni mig till?

Samsung är en bättre telefon än OnePlus. Men enligt vad du beskriver i form av användarbehov så kommer OnePlus att räcka långt och därmed finns det egentligen ingen anledning för dig att köpa Samsung Galaxy S24 Ultra som är svindyr. Ett annat alternativ kan vara Galaxy S24 eller den nya S25 alltså ej Ultra. Dessa är en slant billigare.
Citera
2025-01-29, 18:44
Citat:
Ursprungligen postat av antialtist
Jag fick reda på det när jag hade problem med Handeldsbanken och inte kunde få pin bytt på mitt bankkort.
Handelsbanken verkar konstigt som tillåter andra företag byta koder på folks bankkort, och att man behöver ett visst telefonmärke för det. Bättre byta bank!
Senast redigerad av Efesierbrevet5-31 2025-01-29 kl. 18:47.
Citera
2025-01-29, 19:20
Oneplus 13
Citera
2025-01-29, 20:20
Medlem
Citat:
Handelsbanken verkar konstigt som tillåter andra företag byta koder på folks bankkort, och att man behöver ett visst telefonmärke för det. Bättre byta bank!
Du har en bra poäng där.
Citera
2025-01-29, 23:15
Medlem
sillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Samsung är en bättre telefon än OnePlus. Men enligt vad du beskriver i form av användarbehov så kommer OnePlus att räcka långt och därmed finns det egentligen ingen anledning för dig att köpa Samsung Galaxy S24 Ultra som är svindyr. Ett annat alternativ kan vara Galaxy S24 eller den nya S25 alltså ej Ultra. Dessa är en slant billigare.

De ligger exakt lika i pris just nu hos Comviq. Gå in och titta så får du se.
Citera
2025-01-30, 08:55
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
De ligger exakt lika i pris just nu hos Comviq. Gå in och titta så får du se.

Läser du recessioner så ser du ganska snabbt att Samsung är vinnaren här. Därmed färdigdiskuterat. Ta Samsung!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in